Tennspole For Top bilmerker
- Tennspole MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Tennspole AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Tennspole VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Tennspole MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Tennspole SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Tennplugger
(6380 varer)
Glødeplugger
(9088 varer)
Pluggledninger (tennkabler)
(10000 varer)
Relè glødeanlegg
(501 varer)
Fordelerrotor
(1770 varer)
Tenningsregulatordeksel (fordelerlokk)
(2660 varer)Er Tennspole defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Pålitelig forbrenning med tennspoler
Tennspolen er en liten og diskré komponent i motorrommet. Den er likevel essensiell for kjøringen: uten tennspole, er det ikke mulig med forbrenning og motoren klarer ikke å starte.
Oppgaven til tennspoler
Tennspolen forvandler 14,4V fra dynamoen om til tennspenning. Dette kan være opptil 30 000 volt, avhengig av bilen. Den høye spenningen er nødvendig for å generere en kraftig tenningsgnist i forbrenningskammeret. Tennspolen har en enkel, teknisk konstruksjon og varer vanligvis like lenge som bilen. Den er lett å skifte ut om den svikter.
Konstruksjon på tennspoler
En tenningstransformator er et spenningsresistent hus med intern transformatorkjerne. Svak 12V strømmer dynamoen til spolen, og omdannes til ønsket spenning via en vinding av kobber. Det gir ikke en varig effekt, men oppstår på akkurat det øyeblikket når spenningen behøves for tennpluggen.
Før var det standard med tennspoler enten var sylinderformet eller som bestod av én enkelt, firkantet del. Den ble brukt i tenningssystem med avbryterkontakt. Tenningssystemet var utsatt for slitasje, og ble gradvis erstattet av kontaktløs tenning. Dette har påvirket utformingen av tenningstransformatorer. Hovedsakelig har de kamformede tennspolene i kontaktløse tenninger samme ytelse som tradisjonelle tenningstransformatorer.
Slitasje på tennspoler
En tenningstransformator har ikke noen bevegelige deler. Vanlig slitasje oppstår derfor ikke på disse modulene. De har én stor fiende: fuktighet.
Tennspolen er stort sett isolert med høyresistent plast som blir sprø over tid. Dette er uunngåelig, med tanke på de store temperatursvingningene og vibrasjoner fra motorrommet. Små sprekker i huset gjør det mulig for vann å trenge seg inn i tennspolen. I så fall bør komponenten skiftes ut.
Identifisere defekt tennspole
Gamle tennspoler kan bli gjennombrente. Denne defekten oppstår svært sjeldent. Transformatoren svikter før dette skjer. En av de første symptomene er at bilen ikke lengre kan akselerere ordentlig, ettersom sylindrene ikke lengre mottar all tenngnisten de trenger. Akselerasjonen blir uregelmessig, og bilen harker under kjøring. Hvis dette skjer, er du nødt til å finne årsaken.
En enkel måte å kontrollere tenningen på
Parker bilen i en mørk garasje. Åpne panseret og hold motoren i gang. Dersom det oppstår lysglimt i motorrommet, er det feiltenning som er årsaken. Husk på sikkerheten: Du bør aldri, under noen som helst omstendigheter, berøre skadde deler mens motoren er i gang. Tenningen utgjør ingen fare når motoren er slått av. Dersom den er på, er du svært utsatt for smertefulle, elektriske støt!
Ellers er dette en meget pålitelig test. Dersom det kommer lysglimt fra tennspolen, har du funnet den skyldige. I de fleste tilfeller er tennkablene ansvarlig for feiltenning.
Hvis tennspolen er defekt, er det fornuftig å skifte hele tenningssystemet. Kabler og tennplugger er veldig billige. Bilen forblir pålitelig og holdbar i mange år, om alt byttes ut.
Rimelige tennspoler
Ny tennspole er tilgjengelig for ca. 25 euro. En førsteklasses tenningstransformator fra merkevareprodusenter som BOSCH eller MAGNETI MARELLI koster mellom 35 og 50 euro. Kombinert med nye tennplugger og kabler, kan bilen kan starte og kjøre pålitelig til enhver tid.
Tips: Erstatt eller rengjør alle jordingskabler i motoren. En av dem festes til batteriet, den andre til dynamoen og tennspolen kobles også til karosseriet. Det er ofte et lag av rust på avbryterkontaktene som skaper en isolerende effekt. Full tenningsytelse kan gjenopprettes ved å polere og smøre disse kontaktene.