Pumpedyse For Top bilmerker
- Innsprøytningsdyse MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Innsprøytningsdyse AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Innsprøytningsdyse VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Innsprøytningsdyse MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Innsprøytningsdyse SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Innsprøytningsdyse (injektorer) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
På de nyeste motorene fordeles brennstoff og luft i sylindrene ved hjelp av innsprøytningsventilene. Det kan hende at forgasseren snart hører fortiden til. Innsprøytningsventilene sitter i sylinderhodet i enden av et forkammer, hvor luft og drivstoff føres sammen og blandes. Så snart drosselventilen og innløpsventilen er åpnet, blir forkammeret full av luft/drivstoff-blandingen. Eksosventilen åpner seg omtrent samtidig, slik at de forbrente gassene etter foregående forbrenning kan forsvinne ut til eksosanlegget og skape plass for neste porsjon av blandingen.
Deretter blir innsprøytningsventilene benyttet. De er tilgjengelige i forskjellige utførelser. Elektronisk styrte magnetventiler er svært utbredt i motorer produsert etter 1990. Tidligere var hovedsakelig mekaniske deler brukt. Dessuten må hydraulisk opererte innsprøytningsventiler nevnes, disse anvendes i dieselmotorer. I motorer med byggeår før 1990, er det kamaksel som styrer alle ventiler (injektorer). Senere kom det styreenheter som overtok elektronisk kontroll. Noe som har forblitt uendret, er at forhåndsinnstilt strålebilde skal oppnås, slik at luft-og-drivstoff blandingen fordeles optimalt i forbrenningskanalen. Vanligvis blir blandingen sprøytet inn slik at den sprer seg ut i sylinderens luftrom. Strålebildet skal ideellt sett være utformet slik at de tykkeste dråpene samler seg i midten og de fineste utenfor og rundt omkring. Det blir mulig å oppnå en optimal og ensartet forbrenning, noe som forutsetter at driften blir mer økonomisk og effektiv. Eventuelle defekter på innsprøytningsventiler er ikke gjenkjennelig med det første.
Men motorytelsen vil stadig synke. Brennes blandingen for raskt, forårsakes (spesielt i dieselmotorer) et alminnelig kjent fenomen, nemlig at det smeller og popper fra eksosrøret. Dette resulterer også i at eksosgassene blir verre, noe som bare kan oppdages ved å foreta en ekstern måling. Hvis blandingen fordeles altfor bredt, blir sylinderveggene overopphetet, fordi blandingen vil delvis brenne direkte på dem. Konsekvensen kan være materielle skader på veggene og føre til sprekker på sylinderen. Dessuten kan det medføre en redusert smøring med motorolje, ettersom smørefilmen på stemplene også forbrenner. Når det gjelder utskiftning, anbefaler vi å ta en titt innom vår nettbutikk, der du får døgnservice og et stort utvalg av alle typer nødvendige reservedeler, bl. a. bærer til støtfanger, turbolader, vindusviskerstang, tennplugg, tenningsfordeler osv.