0

0.00 kr

#

Innsugningsmanifold til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Innsugningsmanifold 48H levering og 2 års garanti

Innsugningsmanifold fra markedsledende produsenter

  • BOSCH Innsugningsmanifold
  • FEBI BILSTEIN Innsugningsmanifold
  • VAICO Innsugningsmanifold
  • TOPRAN Innsugningsmanifold
  • SWAG Innsugningsmanifold
  • METZGER Innsugningsmanifold
  • JP GROUP Innsugningsmanifold
  • JAPANPARTS Innsugningsmanifold
  • Kjøp til den beste prisen her MEAT & DORIA Innsugningsmanifold
  • Kjøp til den beste prisen her VEMO Innsugningsmanifold
  • Kjøp til den beste prisen her PIERBURG Innsugningsmanifold
  • Kjøp til den beste prisen her MEYLE Innsugningsmanifold
  • Kjøp til den beste prisen her BUGIAD Innsugningsmanifold
  • Kjøp til den beste prisen her ASHIKA Innsugningsmanifold
  • Kjøp til den beste prisen her TRUCKTEC AUTOMOTIVE Innsugningsmanifold
  • Kjøp til den beste prisen her HALDEX Innsugningsmanifold
  • AUTOMEGA
  • DT
  • MAXGEAR

Er Innsugningsmanifold defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Luft fordeles av inntaksmanifolden Inntaksmanifolden, som noen ganger også refereres til som "innløpsmanifolden", er en komponent som fordeler inntaksluften til de enkelte forbrenningskamrene i sylinderhodet. Inntaksmanifolden må tåle vibrasjoner fra motoren, høye temperaturer og også høyt trykk. Dette fører til mye stress på komponenten. Siden inntaksmanifolder er laget av termoplast som er spesielt tilpasset hver type kjøretøy, koster reservedeler vanligvis flere hundre euro. Inntaksluftens bane For at en motor konstant skal kunne yte innenfor det optimale forbrenningsområdet, trengs en nøyaktig drivstoffdosering sammen med den foreliggende inntaksluften . Luftstrømningsmåleren som er bygget inn i innløpskanalen, informerer styreenheten om den nøyaktige mengden inntaksluft. Styringsenheten benytter denne informasjonen til å beregne det eksisterende atmosfæriske oksygenet, og ut i fra dette injiseres den optimale mengden drivstoff. Derfor er det svært viktig at mengden inntaksluft ikke endres mellom luftstrømningsmeteret og topplokket. Lekkasjer i inntakskanalen fører alltid til funksjonsfeil. Inntaksluftens bane er som følger: Luftfilterhuset, luftstrømningsmåleren, i noen tilfeller lader, ladeluftslange, inntaksmanifold, inntakspakning, og topplokk. Inntaksmanifolden er en av komponentene med høyest kvalitet i denne sekvensen. Reparasjon av inntaksmanifolden En inntaksmanifold er laget av plast. Dette sparer vekt, men begrenser også levetiden til denne komponenten noe. I biler som har turbolader, G-lader eller superlader, blir inntaksmanifolden ytterligere stresset av det høye, indre trykket. Vibrasjoner fra motoren, det innvendige trykket og temperatursvingningene utsetter denne komponenten for belastning. Skrueforbindelsene på sylinderhodet er spesielt kritiske. Ettersom disse punktene er svake på grunn av deres utforming, er de ekstra utsatt for brudd når inntaksmanifoldpakningen skiftes. Avhengig av type kjøretøy, blir risikoen for skader på denne komponenten stadig mer sannsynlig i biler med en kjørelengde som overstiger 150.000 km. Når det gjelder eldre kjøretøy, som sannsynligvis skal destrueres innen noen måneder, kan en midlertidig reparasjon av inntaksmanifolden med epoksyharpiks eller varmebestandig lim prøves. Slike lappetiltak anbefales ikke for kjøretøy som skal være i drift noen år, da det er fare for at slike provisorisk reparerte områder rives opp igjen og begrenser bilens ytelse. Derfor er vanligvis den eneste muligheten å skifte ut den defekte inntaksmanifolden med en ny del. Nøyaktig bestemmelse av defekter Inntakskanalen er utformet på en slik måte at inntaksmanifolden vanligvis er den siste komponenten som ødelegges. Sugeslanger, inntakspakninger og luftstrømningsmålere er vanligvis betydelig billigere enn en inntaksmanifold. Vanligvis blir disse ødelagt først. Dersom motoren oppfører seg som om den trekker inn lekkasjeluft, er det nyttig å undersøke hele kanalen. Først bør hele inntakskanalen inspiseres for lekkasjer med motoren i gang. Lekkasjer kan avsløres av piping eller plystrende lyder. En tent sigarett eller røkelse kan også vise til en lekkasje, dersom uvanlig luftturbulens blir observert.Dersom ikke denne metoden fører til suksess, kan man fortsette å lete etter lekkasjen ved å sprøyte små pakker med bremserens på inntakskanalen. Lekkasjen vil avsløres ved at motorens hastighet endres. Inntaksmanifoldpakningen og belgen i sugeslangen blir vanligvis først påvirket av slitasje. Derfor bør man starte søket etter lekkasje med disse komponentene. Dersom inntakssystemet må fjernes, bør innsiden også kontrolleres for oljeforekomster. Avhengig av motortype, kan et tynt lag med olje være normalt, siden motorens ventilasjon kan være forbundet med inntakskanalen. Dersom oljen allerede lekker ut som en tynn stråle, er det en større feil. Inntaket av oljerester må fjernes før inntakskanalen repareres. Har man flaks, kan årsaken være så enkel som at for mye motorolje har blitt etterfylt. I verste fall lekker stempelringene, noe som krever en alvorlig gjenoppbygging av motoren. Dersom det er store mengder olje i inntakskanalen, må inntaksmanifolden og luftstrømningsmåleren rengjøres grundig før installasjon. Pakning og sugeslange må også skiftes ut i dette tilfellet, siden oljen bryter ned begge deler fra innsiden. Inntaksmanifolder av kvalitetsmerker Inntaksmanifolder er helt spesifikke komponenter som bare passer til en bestemt motortype. Derfor er det vanligvis bare OEM-produsenter som leverer disse komponentene. Dette sikrer at kunden får maksimal kvalitet på denne delen, og at den har like lang levetid som den opprinnelige delen hadde.

Mest ettersøkte varer i Innsugningsmanifold hovedkategori:

  • Sugerørmodul
    PIERBURG Sugerørmodul 7.01986.04.0 til en enkel sats
    PIERBURG | 7.01986.04.0
    2712,76 kr -25% RRP: 3615,00 kr Spar: 25%
  • Sugerørmodul
    PIERBURG Sugerørmodul 7.00246.33.0 til en enkel sats
    PIERBURG | 7.00246.33.0
    5702,86 kr -25% RRP: 7600,00 kr Spar: 25%
  • sensor, sugerøromkobli...
    VEMO sensor, sugerøromkoblingsspjelt V10-72-1268 til en enkel sats
    VEMO | V10-72-1268
    554,40 kr -25% RRP: 739,00 kr Spar: 25%
  • Sugerør, luftforsyning
    VAICO Sugerør, luftforsyning V10-2510 til en enkel sats
    VAICO | V10-2510
    130,21 kr -26% RRP: 174,00 kr Spar: 26%
  • Sugerørmodul
    VAICO Sugerørmodul V30-2286 til en enkel sats
    VAICO | V30-2286
    973,54 kr -25% RRP: 1298,00 kr Spar: 25%
  • Sugerør, luftforsyning
    VAICO Sugerør, luftforsyning V10-2506 til en enkel sats
    VAICO | V10-2506
    535,88 kr -26% RRP: 715,00 kr Spar: 26%
  • Sugerør, luftforsyning
    VAICO Sugerør, luftforsyning V10-2513 til en enkel sats
    VAICO | V10-2513
    574,66 kr -25% RRP: 766,00 kr Spar: 25%
  • Stuss, innsugningsmani...
    METZGER Stuss, innsugningsmanifold 2100005 til en enkel sats
    METZGER | 2100005
    2967,38 kr -25% RRP: 3955,00 kr Spar: 25%
  • Stuss, innsugningsmani...
    METZGER Stuss, innsugningsmanifold 2100006 til en enkel sats
    METZGER | 2100006
    3678,30 kr -25% RRP: 4902,00 kr Spar: 25%
  • sensor, sugerøromkobli...
    METZGER sensor, sugerøromkoblingsspjelt 0906199 til en enkel sats
    METZGER | 0906199
    478,82 kr -26% RRP: 639,00 kr Spar: 26%
  • Sugerør, luftforsyning
    MEYLE Sugerør, luftforsyning 300 137 1107 til en enkel sats
    MEYLE | 300 137 1107
    246,72 kr -26% RRP: 329,00 kr Spar: 26%
  • Sugerør, luftforsyning
    MEYLE Sugerør, luftforsyning 014 009 0014 til en enkel sats
    MEYLE | 014 009 0014
    27,09 kr -27% RRP: 37,00 kr Spar: 27%