Innsugningsmanifold For Top bilmerker
- Innsugningsmanifold MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Innsugningsmanifold AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Innsugningsmanifold VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Innsugningsmanifold MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Innsugningsmanifold SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5583 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9019 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Innsugningsmanifold defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Luft fordeles av inntaksmanifolden Inntaksmanifolden, som noen ganger også refereres til som "innløpsmanifolden", er en komponent som fordeler inntaksluften til de enkelte forbrenningskamrene i sylinderhodet. Inntaksmanifolden må tåle vibrasjoner fra motoren, høye temperaturer og også høyt trykk. Dette fører til mye stress på komponenten. Siden inntaksmanifolder er laget av termoplast som er spesielt tilpasset hver type kjøretøy, koster reservedeler vanligvis flere hundre euro. Inntaksluftens bane For at en motor konstant skal kunne yte innenfor det optimale forbrenningsområdet, trengs en nøyaktig drivstoffdosering sammen med den foreliggende inntaksluften . Luftstrømningsmåleren som er bygget inn i innløpskanalen, informerer styreenheten om den nøyaktige mengden inntaksluft. Styringsenheten benytter denne informasjonen til å beregne det eksisterende atmosfæriske oksygenet, og ut i fra dette injiseres den optimale mengden drivstoff. Derfor er det svært viktig at mengden inntaksluft ikke endres mellom luftstrømningsmeteret og topplokket. Lekkasjer i inntakskanalen fører alltid til funksjonsfeil. Inntaksluftens bane er som følger: Luftfilterhuset, luftstrømningsmåleren, i noen tilfeller lader, ladeluftslange, inntaksmanifold, inntakspakning, og topplokk. Inntaksmanifolden er en av komponentene med høyest kvalitet i denne sekvensen. Reparasjon av inntaksmanifolden En inntaksmanifold er laget av plast. Dette sparer vekt, men begrenser også levetiden til denne komponenten noe. I biler som har turbolader, G-lader eller superlader, blir inntaksmanifolden ytterligere stresset av det høye, indre trykket. Vibrasjoner fra motoren, det innvendige trykket og temperatursvingningene utsetter denne komponenten for belastning. Skrueforbindelsene på sylinderhodet er spesielt kritiske. Ettersom disse punktene er svake på grunn av deres utforming, er de ekstra utsatt for brudd når inntaksmanifoldpakningen skiftes. Avhengig av type kjøretøy, blir risikoen for skader på denne komponenten stadig mer sannsynlig i biler med en kjørelengde som overstiger 150.000 km. Når det gjelder eldre kjøretøy, som sannsynligvis skal destrueres innen noen måneder, kan en midlertidig reparasjon av inntaksmanifolden med epoksyharpiks eller varmebestandig lim prøves. Slike lappetiltak anbefales ikke for kjøretøy som skal være i drift noen år, da det er fare for at slike provisorisk reparerte områder rives opp igjen og begrenser bilens ytelse. Derfor er vanligvis den eneste muligheten å skifte ut den defekte inntaksmanifolden med en ny del. Nøyaktig bestemmelse av defekter Inntakskanalen er utformet på en slik måte at inntaksmanifolden vanligvis er den siste komponenten som ødelegges. Sugeslanger, inntakspakninger og luftstrømningsmålere er vanligvis betydelig billigere enn en inntaksmanifold. Vanligvis blir disse ødelagt først. Dersom motoren oppfører seg som om den trekker inn lekkasjeluft, er det nyttig å undersøke hele kanalen. Først bør hele inntakskanalen inspiseres for lekkasjer med motoren i gang. Lekkasjer kan avsløres av piping eller plystrende lyder. En tent sigarett eller røkelse kan også vise til en lekkasje, dersom uvanlig luftturbulens blir observert.Dersom ikke denne metoden fører til suksess, kan man fortsette å lete etter lekkasjen ved å sprøyte små pakker med bremserens på inntakskanalen. Lekkasjen vil avsløres ved at motorens hastighet endres. Inntaksmanifoldpakningen og belgen i sugeslangen blir vanligvis først påvirket av slitasje. Derfor bør man starte søket etter lekkasje med disse komponentene. Dersom inntakssystemet må fjernes, bør innsiden også kontrolleres for oljeforekomster. Avhengig av motortype, kan et tynt lag med olje være normalt, siden motorens ventilasjon kan være forbundet med inntakskanalen. Dersom oljen allerede lekker ut som en tynn stråle, er det en større feil. Inntaket av oljerester må fjernes før inntakskanalen repareres. Har man flaks, kan årsaken være så enkel som at for mye motorolje har blitt etterfylt. I verste fall lekker stempelringene, noe som krever en alvorlig gjenoppbygging av motoren. Dersom det er store mengder olje i inntakskanalen, må inntaksmanifolden og luftstrømningsmåleren rengjøres grundig før installasjon. Pakning og sugeslange må også skiftes ut i dette tilfellet, siden oljen bryter ned begge deler fra innsiden. Inntaksmanifolder av kvalitetsmerker Inntaksmanifolder er helt spesifikke komponenter som bare passer til en bestemt motortype. Derfor er det vanligvis bare OEM-produsenter som leverer disse komponentene. Dette sikrer at kunden får maksimal kvalitet på denne delen, og at den har like lang levetid som den opprinnelige delen hadde.