Innsugspakning For Top bilmerker
- Innsugspakning MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Innsugspakning AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Innsugspakning VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Innsugspakning MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Innsugspakning SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5583 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9019 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Innsugspakning defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Beskyttelse mot falsk luft fra inntaksforseglingen Inntaksforseglingen er en liten, men veldig viktig komponent som er nødvendig for at en forbrenningsmotor skal drives jevnt. Denne pakningen tetter inntaket for luft utenfra. I tillegg skiller den inntaksmanifolden fra det varme sylinderhodet. Dette er spesielt viktig for kjøretøy som benytter ladning fra en turbolader, en G-lader eller en kompressor. Komprimert ladeluft med en temperatur mellom 90°C og 140°C er alltid mye varmere enn vanlig ladeluft. Det er enkel tå finne inntakspakningen, den er også lett og billig å erstatte. Siden den er installert på et ganske godt skjult sted, kan det være vansklelig å finne feil på denne pakningen. Det finnes derfor noen enkle triks som kan hjelpe med dette. Denne pakning kalles også "innløpsmanifoldpakningen" eller "forseglingssett til inntaksmanifolden". Luft og falsk luft Dersom motorytelsen plutselig reduseres, drivstofforbruket øker, ledsaget av en hakkete eller stammende respons på akselerasjon, kan årsaken være falsk luft. Dette betyr at det er en lekkasje mellom luftfilteret eller luftstrømningsmåleren og sylinderhodet, hvor trykk unnslipper eller uønsket luft bli sugd inn. Dersom luftstrømmen eller det aktuelle lufttrykket er forskjellig fra verdien kalkulert av luftstrømningsmåleren og kontrollenheten, er ikke lenger motorstyringen korrekt. Dermed er drivstoffet enten for rikt eller for dårlig, noe som forårsaker forstyrrelser i motorens ytelse. Falsk luft kan forekomme langs hele inntakskanalen bak luftstrømningsmåleren: Luftmassesensoren, mellomkjøleren, sugeslangen eller inntaksmanifolden kan skades av mekaniske eller kjemiske og termiske innvirkninger. Inntaksforseglingen er en komponent som ofte blir oversett under feilsøkingen. Inntaksforseglingens posisjon Inntaksforseglingen er lett å finne: Det befinner seg midt mellom inntaksmanifolden og sylinderhodet. Inntaksmanifolden, som også refereres til som "innsugningsrøret", er en meget spesifikk komponent som er laget av varmebestandig plast. Det er vanligvis svært kostbart å erstatte denne. Pakningen består hovedsakelig av små O-ringer eller papir, som er lette å fjerne når inntaksmanifolden demonteres. Å kjenne igjen defekter på inntaksforseglingen Denne fremgangsmåten for reparasjon av en inntaksforsegling, er en generell representasjon av fremgangsmåten i stedet for instruksjoner for installasjon. Dersom motoren sviver ujevnt på tomgang, respons på akselerasjon er motvillig eller drivstofforbruket øker, alle disse er symptomer på skader i innsugningssystemet, er det vanlig praksis at hele banen kontrolleres for luft. Den første metoden er å undersøke for piping og hvesende lyd fra innsugningssystemet når motoren er i gang. Dersom ingen lekkasjer oppdages på denne måten, er det neste trinnet å sprøyte små porsjoner med bremserens langs luftinntakssystemet mens motoren er i gang. Merk: Spray aldri bremserens på varm manifold, dette kan fort føre til oppflamming! Dersom motorens hastighet endres, er det lettere å lokalisere lekkasjen. Til slutt kan man også demontere og fjerne luftinntakssystemet. Lekkasjer kan dermed gjenkjennes av hull eller sprekker. Straks en pakning er blitt fjernet, blir den erstattet av en ny en i stedet for å bli gjenbrukt. Det er viktig å ikke skade inntaksmanifolden når man skifter pakningen. De høye temperaturene fra motoren og konstant vibrasjon kan gjøre plasten i inntaksmanifolden sprø, spesielt rundt hullene til skrueforbindelsene. Disse kan lett brekke, spesielt under montering. I dette tilfellet, må broen også skiftes ut. Sikkerhet med kvalitetskomponenter AJUSA og ELRING produsenter høykvalitets pakninger for inntakspassasjen. Disse selskapenes produkter garanterer maksimal levetid. De er testet, varmebestandige og trykkstabile. Dette skiller dem fra produkter av dårlig kvalitet fra ukjente produsenter. En merkevarekvalitets tetningsring for inntaksmanifolden koster omtrent 15 euro. En enkel grunn mot bruk av billige pakninger til inntaksmanifolden, er at broen må tas fra hverandre hver gang de skal skiftes. Dermed oppstår faren for uopprettelig skade på inntaksmanifolden under hver reparasjon av inntakspakningen. Dermed kan utskifting av en komponent til 15 euro fort resultere i at reparasjonen koster flere 100 euro. Denne risikoen kan effektivt unngås ved alltid å velge en etablert merkevare som tilbyr maksimal kvalitet ved utskifting inntaksforseglinger.