Intercooler (ladeluftkjøler) For Top bilmerker
- Ladeluftkjøler MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Ladeluftkjøler AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Ladeluftkjøler VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Ladeluftkjøler MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Ladeluftkjøler SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5583 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9019 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Intercooler (ladeluftkjøler) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Øk ytelsen med en intercooler Mellomkjøleren er en spesielt vanlig komponent i turboladede motorer. Den kjøler ned luften som strømmer inn i topplokket. Kjøligere luft er tettere, og inneholder derfor flere oksygenatomerer pr kubikkcentimeter. Dette øker motorens forbrenningseffektivitet. Mellomkjølerens design og funksjon Mellomkjøleren reduserer den spesifikke energien fra luften som strømmer inn i topplokket. Jo mer oksygen som kommer inn i forbrenningskammeret, jo mer av den injiserte brennstofftåken kan brenne. Dette reduserer utslipp av forurensende stoffer, reduserer drivstofforbruket og øker ytelsen. Selv om det også er gjort forsøk med bruk av luftkjøling i ikke-ladede biler, blir mellomkjølere bare brukt i biler med kompressorer som komprimerer inntaksluften. G-lastere, elektrisk drevne kompressorer eller turbokompressorer brukes til dette. Den komprimerte luften har samme hensikt som avkjølt luft: mer oksygen per kubikkcentimeter forbedrer forbrenningen i motoren. Alle typer ladere har det felles at trykkluften blir veldig varm. Temperaturene kan bli opp til 140°C. Dette belaster plast- og gummidelene i inntakskanalen svært mye, og dette kan føre til at deres holdbarhet reduseres. En mellomkjøler reduserer temperaturen i den komprimerte og oppvarmede inntaksluften med opp til 50°C. Dette kan øke motorytelsen med inntil 30% uten at drivstofforbruket øker. I dag er mellomkjøleren spesielt viktig for å redusere mengden av forurensende stoffer. Mellomkjøleren kan kjøles med luft eller vann. Luftkjølte intercoolere er enklere konstruert og derfor mindre utsatt for problemer. De har enkle kjøleribber. Luftkjølte mellomkjølere er spinklere enn vannkjølte design. Vannkjølte mellomkjølere er teknisk sett kompatible med en vanlig varmeveksler. De er basert på samme prinsipp som kjøretøyets radiator eller oppvarmingssystemet i kupèen. Varmen fra den komprimerte luften ledes gjennom en stor metallflate, hvor den passerer inn i det nedkjølte vannet. Vannet ledes permanent bort og kjøles ned. Defekter på intercooleren En mellomkjøler kan få lekkasjer, både på luftsiden, så vel som kjølemiddelsiden. Årsakene til dette er ukurans eller mekanisk skade. I sjeldne tilfeller kan også korrosjon oppstå. Intercoolere er laget av aluminium. Dette gjør dem svært motstandsdyktige mot rust. Har mellomkjøleren en defekt på luftsiden, kan dette oppdages fordi den da lekker luft. Komprimert luft vil lekke ut av mellomkjøleren og ikke lenger være tilgjengelig for forbrenningskammeret. Kontrollenheten vil registrere denne feilen og vise en feilmelding. Det kan også forårsake en hvesende lyd. En sigarett eller røkelse kan hjelpe til med å finne en luftlekkasje. Dersom feilen på mellomkjøleren er på kjølemiddelsiden, vil det lekke ut vann. Dersom det lekker, vil det være synlig som tåke eller spray. Dersom det oppstår lekkasje i retning av ladeluftsiden, kommer vann inn i forbrenningskammeret, og kommer ut gjennom eksosen som hvit damp. En defekt mellomkjøler merkes spesielt ved at ytelsen reduseres merkbart. Oljetapfra mellomkjøleren indikerer ikke nødvendigvis at enheten er defekt. Et lite oljetap er relativt normalt. Dette kommer fra turboladeren. Laderens indre aksel smøres permanent, og derfor kan det høye oljeinnholdet i denne komponent alltid resultere i en mindre oljefilm. Men dersom det pipler ut olje, er noe galt med bilens oljeforsyning. I beste fall har man fyllt for mye. I verste fall kan stempelringene være brutt. Reparasjon av intercooleren med kvalitetsdeler Man kan ikke reparere selve mellomkjøleren. Det kan bare erstattes med en ny del. Mellomkjøleren er lett tilgjengelig, derfor er det enkelt å installere den. Mellomkjøleren er koblet til luftsystemet med to slangeklemmer, og til kjølevannssystemet med to dyser. Når disse blir løsnet, kan mellomkjøleren fjernes. Til tross for at den er teknisk kompleks, er en mellomkjøler relativt billig. Disse komponentene kan kjøpes for så lite som 80 euro, avhengig av type kjøretøy. ATEX er en velkjent merkevare-produsent som leverer høykvalitets mellomkjølere.