Kamakselsett For Top bilmerker
- Kamakselsett MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Kamakselsett AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Kamakselsett VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Kamakselsett MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Kamakselsett SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Kamaksel defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Hvis en lang stiv stang har noen buler, kan den gjøre at andre gjenstander bli berørt og på en ønsket måte påvirket, når stangen roterer, f.eks satt i eller utgang. Av denne grunn må stangen være forsynt med gjenge i den enden som den er forbundet med aksla, hvor energien kommer fra. Stangen settes i bevegelse og kan virke på spaker som aktiverer tilsvarende verktøy. I fordums tid opererte man på samme måte (ved hjelp av løftestenger/hevarmer) smiehammere for å kunne erstatte flere smeder. Senere ble liknende små løftestenger anvendt i automatiske klaverer. Også i den moderne industrien er disse delene, oftest laget av metall og kalt for kamaksel, blitt veldig utbredt.
Hva angår bilteknikken, har hvert kjøretøy også en metallstang, nemlig kamaksel, laget av herdet rustfritt stål. I lengderetningen har den ringer fastsatt på seg, som er langstrakt utformet på en side. Det er egentlig kammer. Kamakselen blir dreid med en forhåndsberegnet hastighet, slik at dens kammer kommer i berøring med spaken akkurat på riktig tidspunkt og deretter kan operere en ventilløfter, som i sin tur styrer ventiler. Innløps-, eksos- og innsprøytningsventiler bør ubetinget åpnes i et presist beregnet øyeblikk. Det er mulig å stille kammene opp slik at denne betingelsen strikt overholdes. Samtidig er det ikke noe problem å bygge inn mange ventiler på samme måte. Jo flere sylindre en motor består av, jo flere ventiler vil være i drift. Man kan til og med helt enkelt installere flere kamaksler. Bevegelsen kommer alltid fra motorens veivaksel, slik at ingen ytterligere energi må genereres.
Elektroniske alternativer ble riktignok også forsøkt. Men da skal systemet kreve noe elektrisk strøm som må produseres samtidig, noe som vil føre til et økt forbruk av brennstoff. Uansett virker kamaksla så driftssikkert og feilfritt, at det kan ikke være tale om alternativer, selv om det bare handler om lave kostnader. Enda et argument til fordel for kamakselen er en enkel og billig produksjon. Kammer er ytterst slitesterke deler, skjønt noe slitasje er likevel å forvente etter en lengre driftstid. Skulle dette ha sjedd og du tenker på utskiftning, velkommen til vår nettbutikk, der du raskt og rimelig finner disse og andre bildeler, bl. a. clutch-trykkplate, vifte, oljefilter, bunnpanne, hjullager m. m.