Kamaksel tetningsring For Top bilmerker
- Kamaksel tetningsring MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Kamaksel tetningsring AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Kamaksel tetningsring VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Kamaksel tetningsring MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Kamaksel tetningsring SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Kamaksel tetningsring defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Skjult oljestopper: Kamakselens forseglingsring Kamakselens pakningsring, også referert til som "akselpakningen", forsegler kamakselen der den forlater topplokket. Slik forhindrer den smøreoljen i motoren fra å lekke. En lekk akselpakning er en alvorlig mangel under en hovedkontroll. Det kreves moderat dyktighet for å reparere denne og ideelt sett utføres dette sammen med en utskifting av registerreimen. Akselpakningens posisjon Akseltetningen er plassert inne i huset til topplokket, bak drivhjulet til registerreima. Kamakselen rager ut fra topplokket og er deretter koblet til drivhjulet. Husets åpning er forseglet av akselpakningen her. Akselpakningen finnes bare i kjøretøy som kontrolleres av en registerreim. I tillegg til pakningsringen på topplokket, har disse kjøretøyene en ekstra pakningsring på veivakselen. Denne ringen kan også begynne å lekke over tid. Hva er en "oljepakning"? Oljepakninger, også kjent som akselpakninger, er spesielt formede komponenter. De brukes å forsegle roterende aksler på en pålitelig måte. Oljepakninger består av en stabil gummiring som er supplert med en smal omkretsleppe mot innsiden. På versjoner av høy kvalitet er leppens klemkraft på den roterende akselen forsterket ved hjelp av en spiralfjær. Detektering av defekte oljepakninger Den smale leppen på innsiden av oljeringen er meget sensitiv. Overoppheting, aldring eller gjennomtrengning av fremmedlegemer kan ødelegge pakningsflatene raskt. Dette fører til at akselpakningen sin tettende virkning ikke lenger er intakt, og smøreoljen kan dermed lekke. I motorblokken kan spor etter en oljelekkasje oppdages fra bak drivhjulet på topplokket. Avhengig av hvor mye akselringen er skadet, kan oljetap på dette punktet være mer eller mindre alvorlig. Olje som virvler rundt i motorrommet er meget skadelig for alle tilleggsenhetene: Registerreima kan hoppe på grunn av denne uønskede smøringen, generatoren kan brenne ut, og andre komponenter kan også få alvorlige skader som en konsekvens. Derfor bør man ikke neglisjere reparasjon av akselringen. Reparasjon av denne skaden er imidlertid svært utfordrende. Reparasjon av kamakselens pakningsring Fremgangsmåten som er beskrevet her for å reparere pakningsringen på en kamaksel, er bare en generell representasjon av fremgangsmåten og ikke instruksjoner for installasjon. Det finnes to måter for utskifting av akselpakningen. Disse er: Skifte pakningsringen med eller uten fjerning av kamakselen. Inntil for noen få år siden, kunne pakningsringen bare byttes ved å fjerne kamakselen. Ventildekslet må da fjernes, kamakselens tannhjul og braketten på motsatt side fjernes, og kamakselen trekkes deretter ut fra siden. Dersom kjøretøyet styres med hydrauliske ventilløftere, må man også fjerne disse under visse omstendigheter. Det er svært viktig at de hydrauliske ventilløfterne re-installeres på nøyaktig samme måte som de ble fjernet. Dersom man bytter om de hydrauliske ventilløfterne, er det svært vanskelig å etterjustere ventilene, noen ganger er det umulig. Når kamakselen er fjernet, kan pakningsringen presses ut til siden. Den nye pakningsringen smøres med olje og presses jevnt inn. Det er veldig viktig at man presser jevnt over hele siden. Man kan bruke et verktøy som hjelp her. Dersom man bruker hammer, må man alltid bruke et bufferstykke mellom hammeren og pakningsringen. Ellers er det stor risiko for at den nye ringen kan skades. Den andre måten er å erstatte pakningen uten å fjerne kamakselen. Det finnes et spesielt verktøy for dette formålet. Dette verktøyet har to små kroker som skal under leppen og deretter trekke pakningsringen ut av hullet ved hjelp av en tråd. Dette verktøysettet inkluderer også et eget verktøy som brukes til å sette inn den nye pakningsringen. Dette spesialverktøyet gjør utskiftingen av akselpakninger mye enklere. Fornuftig tilleggsarbeid Siden man likevel må løsne registerreima når akselringen skal skiftes, er det fornuftig å erstatte den samtidig. Dette er fin anledning til å få utført større vedlikehold på motoren med liten innsats. I tillegg bør man også sjekke veivakselens oljering når kamakselpakningen erstattes. Den aldres likt, og er utsatt for nøyaktig de samme påkjenningene. Det er også fornuftig å skifte denne oljeringen når man først utfører denne reparasjonen. Billig kvalitet En kamakselpakning fra en merkeprodusent (f.eks Febi Bilstein) koster omtrent 6 euro eller mer. På grunn av den vanskelige og komplekse installasjon, bør man bare bruke det beste materialet. Dette sikrer at du har en oljetett motor i lang tid.