Kilerem til din bil

Viftereim For Top bilmerker
- Kilerem VW GOLF
- Kilerem MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Viftereim BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Kilerem AUDI A4
- Kilerem VW TRANSPORTER
- Viftereim VW PASSAT
- VOLVO V70
- Kilerem AUDI A6
- Kilerem MITSUBISHI OUTLANDER
- Viftereim TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Kilerem FIAT DUCATO
- Kilerem FORD MONDEO
- Viftereim VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Kilerem SKODA OCTAVIA
- Kilerem TOYOTA RAV 4
- Viftereim MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Kilerem defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Robust og pålitelig strømoverføring med kilereim
Kilereim er en komponent som har blitt brukt til biler praktisk talt fra begynnelsen. De V-formede reimene kobler høyt trykkraft med et lite tverrsnitt, noe som gjør den ideell for montering i trange motorrom. Lenge har kilereimen vært standard reimdrift for biler. I mellomtiden har registerreimen og flate reimer blitt seriøse konkurrenter. Kilereimen brukes fortsatt som standard i enkelte enheter.
Reimdrift i biler
Bilmotoren har mange moduler som drives av rotasjon, noe som gjør dem egnet for tilkobling til kilereimdrift. Typiske bruksområder for kilereimen er:
- Vannpumpe
- Dynamo
- Servopumpe
- Kompressor for kjølevæske
- Muligens vakuumpumpen til bremseforsterkeren
Kilereimer er fullstendig uegnet til ventilstyring. Kilereimen tillater et gjensidig skift mellom drivskive og dreven remskive. Med registerreim ville dette ha ødelagt motoren umiddelbart.
Feil på kilereim
Kilereimen kunngjør sine feil både høyt og tydelig: den begynner å knirke. Dette skjer når sin gummilaget gradvis blir herdet. Friksjonskreftene polerer den. Kraftoverføringen svekkes. Du kan prøve å vedlikeholde reimdriften en stund ved å stramme den. Før eller senere blir knirkingen så høy at reimen må skiftes ut. Hvis du overser dette, kan selv en tykk kilereim revne på et eller annet tidspunkt. Dersom kjølevæsken plutselig koker, batterilampen lyser opp under kjøring eller det blir tungt å styre, kan en revet kilereim være årsaken. En defekt kilereim er enkel å identifisere: dersom overflatene er glatte og skinnende, tekstilstrimmelen er frynsete eller gummien er sprø, er det på høy tid med en utskifting.
Erstatte kilereim
Det er som regel enkelt å bytte kilereim. Reimdriften løsnes, slakkes, den gamle reimen fjernes og en ny settes på plass. Deretter strammes systemet, og du er ferdig. Driftsenheten er ansvarlig for å stramme systemet for de aller fleste kilereimer. Dersom denne konstruksjonen er ikke et alternativ, installeres en ekstra strammerull.
Hvorfor fortanning?
Mange kilereimer har ikke en løpende, V-formet tverrsnitt. Istedenfor har de en sterk, fortannet profil. Fortanningen har som formål å gjøre kilereimen mer fleksibel, noe som gjør det mulig å installere den med liten radius. Tennene har ikke noe driftsfunksjon, slik som registerreimen. Derfor bør du aldri blande mellom registerreim og kilereim.
Kilereim med ribber, eller multireim, kan også lett forveksles med kilereim. Likevel er det en helt annen komponent. Multireimen er en flat reim, forsterket av langsgående ribber. Den fungerer praktisk talt omvendt fra den fortannede kilereimen. Multireim brukes også eksklusivt for å drifte ukontrollerte moduler.
Kilereimer i nettbutikken
Vi tilbyr vi et bredt utvalg av kilereimer i nettbutikken vår. Selv om vi tilbyr varene til svært lave priser, kan vi alltid garantere topp kvalitet og holdbarhet. Ny kilereim gjør det betydelig mye tryggere å bruke bilen. Ikke utsett deg for risiko, simpelthen erstatt kilereimene ved første knirk.