Kileremskive (remskive) For Top bilmerker
- Kileremskive (remskive) MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Kileremskive (remskive) AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Kileremskive (remskive) VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Kileremskive (remskive) MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Kileremskive (remskive) SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Kileribberem
(10000 varer)
Strammerull
(10000 varer)
Kilerem
(7877 varer)
Styrerulle
(10000 varer)
Reg reim & registerreimsett
(10000 varer)
Remstrammer
(9392 varer)Er Kileremskive (remskive) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
En bil kan kun kjøre, når motorens energi overføres normalt til alle mekanismer, enheter og hjul. Mekanismene mottar denne energien via veivakselen, der kraftoverføringen skjer gjennom overføring av dreiemomentet. Hver enhet som den overførte kraften bestemmes for, er derfor utstyrt med en drivaksel som må settes i rotasjon så snart motorens starter er slått på. I vårt tilfelle gjelder det tannhjul og remskiver.
I denne sammenheng, må disse hjulene og platene betraktes som drivhjul. Remskiver drives med reimer. Automobilens historie kjenner for øyeblikket fire klasser av reimer/belter. Først kom det flate belter for kjededrivverk. De ble etterfulgt av kilereimer, kileribbereimer (poly-V-driftsreimer) og til slutt tannreimer. De tre sistnevnte brukes også i dag. Med disse enkle midlene kan man sette i gang alle viktige hjelpeaggregater på kjøretøy. Det er luftkondisjoneringskompressor, vannpumpe, servopumpe, generator o. l. Det dreiemoment som er disponibelt på veivakselen, overføres alltid. Men det betyr ikke at det alltid kommer med det samme turtallets: rotasjonshastighet (omdreinigstall) som leveres til motoren, men beror på remskivens størrelse. Slik kan en større remskive forbedre ytelsen til dynamo og dermed bidra til å spare drivstoff. Siden hver remskive alltid plasseres på utsiden av et aggregat, er det svært enkelt å bytte den ut dersom en skade oppstår eller om en annen dimensjon bør velges. Er dette tilfelle, fornyer man vanlivis også alle reimer og strammeelementer, fordi disse alltid må være tilpasset remskiva.
I de fleste tilfeller lønner det seg å bestille et komplett sett som inneholder strammearm, strammerulle, styrerulle og vibrasjonsdemper. Det er fornuftig av flere grunner, fremfor alt av sparehensyn, det er jo ikke den beste løsningen å kjøpe enkelte komponenter av et samlet hele, separat. Vil du finne ut om en remskive er defekt, må du først kontrollere om det foreligger et effekttap på et eller annet aggregat. Deretter kan du sjekke skivens drift og reimens stramming. Alle delene du kanskje trenger ved evt. utskiftning er alltid til salgs i vår nettbutikk, sammen med andre komponenter og tilbehør i høy kvalitet og på svært gunstige betingelser, som bl. a. ABS/ESP-sensor, ytterspeil, bremsekraftregulator (antihjulblokkeringssystem), fjærbeinstøttelager, ekspansjonsventil m.m.