Skrulokk kjølevæsketank For Top bilmerker
- Skrulokk kjølevæsketank MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Skrulokk kjølevæsketank AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Skrulokk kjølevæsketank VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Skrulokk kjølevæsketank MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Skrulokk kjølevæsketank SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Termostat
(10000 varer)
Vannpumpe
(10000 varer)
Radiator
(10000 varer)
Motstand kupevifte
(4409 varer)
Ekspansjonstank
(5632 varer)
Kjølevæskeflens
(4793 varer)Er Skrulokk kjølevæsketank defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Kjølevæskebeholder-lokk
Kjølevæskebeholderens lokk er en viktig komponent i en bils kjølesystem. Det åpner ekspansjonstanken og gjør det mulig for føreren eller mekanikeren å fylle på kjølevæske. En defekt på lokket er sjeldent, men oppstår nå og da.
Kjølesystemet i en bil
Kjølesystemet i en bil sørger for å forhindre at motoren overopphetes. Forbrenningsmotorer fungerer ved å brenne drivstoff i små eksplosjoner og ved å bruke trykket som oppstår til å generere kinetisk energi. Motoren har ikke bruk for varmen som oppstår fra eksosen som må slippes ut. Dette er oppgaven til kjølesystemet.
Enkle og små motorer på gressklippere eller motorsykler klarer seg fortsatt ved hjelp av luftkjøling. Eksosvarmen som genereres av sylinderne ledes bort fra motoren via kjølefinner og forsvinner via luftstrømmen eller en blåser. Denne en gang så populære måten å kjøle ned ned en motor ble gradvis utilstrekkelig ettersom motorene ble kraftigere. Den ble derfor erstattet med vann- eller væskekjøling.
Væskekjøling er en syklus som konstant pumper kjølevæske gjennom motoren. Kjølingen av væsken, vanligvis en blanding av vann og glykol, utføres av en radiator. Radiatoren kjøles i sin tur av en luftstrøm utenfra eller genereres av en tilkoblet blåser.
Ingen systemer med vannkanaler er tette for alltid. Et lite tap av kjølevæske er derfor uunngåelig over tid. Spesielt på gamle biler bør nivået på kjølevæsken sjekkes jevnlig. Stedet for påfylling av kjølevæske er der du finner ekspansjonstank-lokket.
Ekspansjonstankens advarsel-funksjon
I tillegg til sin tetningsfunksjon har ekspansjonstank-lokket en viktig varselfunksjon for føreren. Dersom trykket øker for raskt åpner ekspansjonstankens lokk kjølesystemet. Dette skjer ved et trykk op ca. 1.5 bar. Overopphetning skjer når:
- det er for lite kjølevæske i systemet
- motoren har stor belastning (f. eks. kjøring i oppoverbakker eller overlast)
- sylinderhodepakningen er defekt
- radiatoren er defekt
- termostaten er defekt
Dette vil gjøre at damp lekekr fra kjølevæskebeholderens hette. I de fleste tilfeller vil motorens varsellampe lyse. Motoren må straks slås av, ellers vil det oppstå store skader.
Defekt på ekspansjonsbeholderens hette
Prinsipielt er ekspansjonstank-lokket en varig komponent uten noe behov for utskifting i løpet av bilens levetid. Likevel kan ekspansjonstanken utvikle sprekker og trenger dermed å byttes ut. Ekspansjonstank-lokket byttes da også ut.
En defekt på ekspansjonstank-hetten blir synlig når den ikke lenger kan motstå det normale trykket i kjølesystemet. Dette kan være en feil på gummipakningen som sitter på bunnen av hetten. I dette tilfellet er det fornuftig å bytte hele hetten. Den konstante vekslingen fra varmt til kaldt kan påvirke hettens materialer og å bytte denne billige reservedelen er det beste å gjøre.
Bytte av ekspansjonstank-lokket er like enkelt som det ser ut: komponenten kan enkelt fjernes for fylling av kjølesystemet. Dermed kan det erstattes med en ny del.
Dersom det avdekkes en feil på et ekspansjonstank-lokk bør det sjekkes om dette er den eneste feilen å oppdage på kjølesystemet. Systemet aldres jevnt og derfor bør alle komponenter undersøkes og om nødvendigforebyggende byttes ut.
Siden hetten opprettholder trykket i systemet er kvaliteten på et ekspansjonstank-lokk veldig viktig. Selv i merkevarekvalitet er disse reservedelene veldig billige. Det finnes ingen gode grunner til å velge obskure billige tilbud. Et høyverdig lokk, f. eks. fra FEBI BILSTEIN koster mellom 6 og 15 euro.