Klimaanlegg til alle bilmodeller

Kupevifte
(8388 Deler)
AC pumpe/kompressor
(10000 Deler)
Ac kondensator
(10000 Deler)
Tørkefilter AC
(7135 Deler)
Magnetclutch klimakompressor
(1832 Deler)
Ac trykkbryter
(1731 Deler)Klimaanlegg - Informasjon om funksjon, reparasjon og utskifting
Når man hører ordene ”air conditioning” tenker man sannsynligvis på en behagelig kjøling i bilen. Et AC-system gjør derimot mer: Det holder alltid luften inne i bilen tørr. En fungerende AC er derfor nyttig også om vinteren fordi den holder vinduene frie for frost på innsiden. For en bil som er i bruk under alle sesongene, er det nyttig å installere en oppvarmer som et tillegg til kjølingen.
Behagelig kjøring med inntakt AC
AC-systemet til et kjøretøy er en ganske komplisert teknologi. Kjerneenheten er kompressoren. Kompressoren drives av en rem og har som funksjon å komprimere en kjølegass til et punkt der den blir flytende. Det flytende kjølemiddelet passerer så gjennom en slange til fordamperen. Der utvider kjølevæsken seg plutselig tilbake og skaper dermed ønsket kulde. Kulden overføres så til interiøret i bilen ved hjelp av en vifte. I mellomtiden passerer den kalde luften gjennom et filter og en tørker som filtrerer den for fuktighet. Når bilen er parkert stopper denne prosessen. Derfor er det helt normalt å finne lekkede vanndråper under kjøretøyet i varmt vær.
En ulempe med det indre kjølesystemet er at AC-kompressoren bruker mye strøm fra motoren. Dette er grunnen til at biler med innvendig kjøling forbruker mer drivstoff enn biler uten innvendig kjøling.
Defekter på AC
AC-systemet må regelmessig sjekkes av en spesialist. En defekt AC manifisterer seg i hovedsak gjennom fraværet av kjølingseffekt. Grunnen til det er vanligvis at kjølemiddelet fordamper for fort. I dette tilfelle hjelper det bare å kjøpe et nytt kjølesystem. Et gradvis tap av kjølevæske er naturlig og uunngåelig. Likevel bør du alltid sjekke kjølesystemet for lekkasjer før du fyller opp igjen. Begge deler kan kun gjøres av en spesialist. Årsaken til ubehagelig luk i interiøret er som oftest et tett filter. Det hjelper å bytte og rense kjølesystemet. En defekt AC-kompressor kan forårsake intern slitasje. Derfor er alltid veldig viktig å spyle alle slanger til kjølekompressoren når man bytter noen komponenter i ACen. Splinter fra den gamle luftkompressoren kan veldig fort skade den nye.
Å bytte kjølesystem-komponenter er relativt lett. Av miljøbeskyttende og sikkerhetsgrunner bør du tømme hele kjølesystemet for restkjølevæske. Dette er spesielt gyldig for biler laget før 2011. I en kort periode brukte biler en kjøling kalt R134a, som i kontakt med oksygen forårsaker en veldig aggressiv syre. Kjøretøy bygd etter 2011 kan også ha denne kjøleren siden det kan ha blitt lagt til av den forrige eieren av bilen fordi den har en utmerket kjøleytelse og forbruker mindre drivstoff enn konvensjonelle kjølere. Derfor bør du alltid gå til en spesialist for å tømme og spyle kjølesystemet før du kan sette i gang med å bytte komponentene på egen hånd. Drivremmen er til kontrast en enkel reparasjon. Et påtrengende hvin indikerer en rem som er i ferd med å svikte, og den kan byttes ut med noen få enkle trinn.
Alt til AC-systemet ditt hos bildelerekspert.co.no
Du finner alle de nødvendige delene til å reparere kjølesystemet til interiøret ditt i vår nettbutikk. Spesielt er utvalget av dyre komponenter veldig stort: bortsett fra originalt produserte produkter, tilbyr vi også vesentlig billigere alternativer som er like effektive som de originale delene. Vi er avhengige av pålitelige partnere som har overbevist oss personlig med deres produkter kvalitet og lojalitet. Foruten høykvalitets kompressorer tilbyr vi også tørkere, filtre, remmer samt alle andre komponenter som har en del i kjølingen av kjøretøyet. Produktutvalget vårt er også ideelt for eldre modeller, hvor en reparasjon med en originaldel ikke ville vært økonomisk fornuftig. Med våre tilbud på AC-deler bør ingen sjåfør gå glipp av komforten ved et forfriskende kjølesystem i bilen sin.