Aircondition pumpe For Top bilmerker
- AC pumpe MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- AC pumpe AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- AC pumpe VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- AC pumpe MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- AC pumpe SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Kupevifte
(8388 varer)
Ac kondensator
(10000 varer)
Tørkefilter AC
(7135 varer)
Magnetclutch klimakompressor
(1832 varer)
Ac trykkbryter
(1731 varer)
AC rør/slange
(1869 varer)Er AC pumpe/kompressor defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Frisk luft med kompressor for klimaanlegg
Kompressoren er en viktig del av klimaanlegget. Den konverterer det gassholdige kjølemiddelet til kondens. Den etterfølgende fordampningen i evaporatoren gir ønsket kjøleeffekt. Kompressoren forårsaker også høyere drivstofforbruk når klimaanlegget er i bruk. Likevel er funksjonen viktig for bilens komfort og sikkerhet, både som sommeren og vinteren.
Kompressorens funksjon
En kompressor for klimaanlegg har en drivende del og en kompressor del. Den skrus godt fast til motorblokken. Kompressoren drives vanligvis av en kilereim, noe som ofte kobles til dynamo, servopumpe og vannpumpe. Det er sjeldent at kompressoren drives av en registerreim. Risikoen for motoren er for høy, og de fleste produsenter foretrekker derfor en annen løsning.
På siden med kompressoren, kobles komponenten til kjølesystemet. Det behøves absolutt tetthet for slanger og moduler. Derfor bør kompressoren alltid være av høy kvalitet. Ellers vil funksjonen til klimaanlegget snart være i fare.
Funksjonen til denne enheten er teknisk sett svært genial: de sirkulære bevegelsene til driven blir konvertert til en lineær bevegelse med tomleplate og stempler. Stemplene komprimerer den innstrømmende kjølevæsken godt, og får den til å kondensere. En magnetisk kobling plasseres mellom driv og tomleplate. Den slår klimaanlegget av og på, slik at drivstofforbruket bare øker bare når kompressoren er på.
Feil på kompressor
Kompressoren til klimaanlegget smøres med olje som sirkulerer i kjølekretsen. Dersom det er for lite olje, eller den forsvinner på grunn av lekkasje, blir kompressoren gradvis dårligere. Fuktighet og partikler i kjølekretsen kan føre til at kompressoren blir tett. Hovedårsaken til at kompressoren svikter er utilstrekkelig eller uprofesjonelt vedlikehold, bruk av feil kjølevæske eller smøremiddel samt mekaniske feil. Defekt begrenser eller skader på den magnetiske koblingen kan også ødelegge kompressoren.
Mangelfull kjøleytelse eller støy er en indikasjon på defekt kompressor.
Reparasjon av kompressor
Kompressoren er en komplisert komponent, og det er nesten umulig å reparere den. Huset er godt sveiset og påklinket av sikkerhetsmessige årsaker. Demontering og reparasjon kan ikke utføres med verktøy du har hjemme. Trykket i klimaanlegget gjør at den ikke kan demonteres. Derfor blir alltid denne komponenten skiftet ut.
For å erstatte kompressoren må kjølevæsken tappes av, dette kan bare gjøres på et verksted. Kompressoren er rask å installere: den skrus på motorblokken og kobles til kjølesystemet med mutre. Likevel er det å fylle klimaanlegget med olje og kjølevæske en sak for verkstedet. Det bør imidlertid være vanskelig å finne et verksted som ikke kan utføre hele reparasjonen. Dersom det ikke gjelder reparasjon av veteranbiler, er et besøk på verkstedet det eneste fornuftige alternativet for å bytte kompressor for klimaanlegg.
Priser for nye kompressorer
Utrolig nok er ikke prisen for ny kompressor så dyrt som du skulle tro. Prisen på alle merker ligger relativt konstant på ca. 150 euro. Den magnetiske koblingen koster deg ytterligere 50 euro. Til disse prisene får du merkevarer fra anerkjente produsenter. Likevel kan ikke en kompressor, i motsetning til dynamo eller starter, ikke erstattes med enkle verktøy. Erstatning av kompressor medfølger omfattende vedlikehold av klimaanlegg, inkludert kontroll, skylling og rengjøring av alle andre komponenter. Kjølevæske og smøreolje kan bare erstattes av fagfolk. Feile midler kan utsette pakningene for skader og føre til at hele systemet svikter igjen.