Kobling til alle bilmodeller

Clutchsett
(10000 Deler)
Svinghjul
(1628 Deler)
Master sylinder (giversylinder)
(10000 Deler)
Slavesylinder clutch
(7316 Deler)
Utløserlager
(8848 Deler)
Clutch lamell
(10000 Deler)Kobling - Informasjon om funksjon, reparasjon og utskifting
Clutchen er en viktig komponent som overfører kraften generert av motoren til girkassen. I spent tilstand må en clutch garantere en stabil overføring av energi, mens den er i avslappet (separat) tilstand må den etterlate dreiemomentet helt opptil motoren. Clutchen må mellom disse to tilstandene skape en jevn og vel dosert overgang.
Konstruksjonen av en clutch
Clutch-enheten består hovedsakelig av et svinghjul og en slipeskive som står fritt på trykkplate. Kraften fra svinghjulet overføres til en clutch-plate som i sin tur overfører dreiemomentet til motoren gjennom et sentralt plassert tannborr. Clutchen inkluderer også kabler og en avledningsmekanisme som er forbundet med clutchpedalen.
Defekter på clutch-enheten
En feilende clutch er synlig i form av dårlig kontakt mellom motoren og girkassen. Dersom motoren lager høyt hylende lyd når clutchen er frikoblet og hvis bilen beveger seg fremover tregt, kan årsaken svært sannsynlig være en feil på clutchen. Slitasjedisken består av en sentral plate og et dobbelsidig belegg og er en forbruksdel. Dette belegget er veldig likt som bremsebelegget på skivebremser og oppfører seg likt i aldringsprosessen. Utløserlageret er en annen slitedel. Det er designet til å forsikre at gir-doret har en jevn drift inn til slitedisken. Defekter manifesterer seg gjennom hylende eller rallende lyder. Til slutt, brytemekanismen kan feile eller clutch kabler kan ryke. Den vanligste defekten på clutch-enheten er derimot en utslitt slitedisk. Dette repareres alltid i et sett med utløserlager. Levetiden for en gradvis slitasje på slitedisken er på ca 120 000 kilometer. Slitasjen på slitedisken fastsettes mest av kjørestilen.
Hvordan en clutch-enhet repareres
Reparasjon av clutch-enheten er ikke vanskelig, men det er veldig dyrt. Det er anbefalt å se en slik reparasjon minst en gang i praksis før du prøver det på egen hånd. Hovedsakelig krever denne reparasjonen at du kobler girkassen fra motoren. Avhengig av kjøretøyet kan det være nødvendig å koble fra motoren. I så fall er det anbefalt å bytte ut alle andre komponenter som krever at motoren er frakoblet for å byttes (for eksempel registerremmen). Når du kobler fra motoren og girkassen må du tappe ut oljen fra begge to. Detter en en mulighet til å skifte olje, men det er ikke særlig billig for girkassen. Dersom girkassen kan fjernes uten å koble fra motoren, kreves det vanligvis å løsne og koble fra fronthjulet, drivakselen og kuleleddet i stedet.
Dermed kan du også sjekke sporstang-endene og aksel støvler for tetthet og funksjon, og bytte dem hvis det er nødvendig. Utskiftning av slitedisken krever et spesialverktøy, men som du enkelt kan bygge selv: En sentreringsstift justerer slitedisken i clutch-enheten nøyaktig i midten. Detter er viktig, fordi ellers vil ikke gir-doret passe på den nye clutchen. Du kan bygge sentreringsstiften selv ved å bruke pakketape og et rør eller en trepinne som har samme diameter som den innvendige fortanningen til slitehjulet: Snurr helt enkelt tape rundt røret til diameteren på røret korresponderer med den som er på trykkplaten. Nå kan du posisjonere slitedisken nøyaktig i midten. Denne installasjonen tar 2 til 3 timer for en spesialist. Uerfarne hjemme-mekanikere bør forvente at å reparere clutch-enheten tar dem en hel dag.
Finn alle deler til clutchen hos bildelerekspert.co.no
På nettbutikken vår finner du alle de nødvendige reservedelene til å bytte ut clutchen din. Du kan også finne et bredt utvalg av høykvalitets girkasse-oljer i katalogen på nettsiden vår. Vi tilbyr profesjonelt sentreringsverktøy som forenkler reparasjonen av en clutch veldig mye.