Kombinasjonsinstrument For Top bilmerker
- Dashbord lys MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Dashbord lys AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Dashbord lys VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Dashbord lys MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Dashbord lys SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5
Er Kombinasjonsinstrument defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Hold øye med farten Speedometeret er det sentrale instrumentet som hjelper deg med å ha kontroll på kjøretøyets hastighet. Det er en viktig kilde til informasjon og hjelper deg med å holde deg til fartsgrensen i tillegg til å ha kontroll over bilen. Utenom speedometeret som er montert på fabrikken, finnes det også noen svært interessante løsninger for ettermontering. Speedometerets driftsprinsipp Speedometeret er en standarddel, og er installert i alle kjøretøy. Den består av en sensor, en signallinje og en utgangsenhet på bilens instrumentpanel. Hastighetssensoren faller inn i en av to enhetsklasser, enten analog eller digital. Selv om digitale speedometere teknisk sett ikke er en utfordring i disse dager, er den analoge hastighetsmåleren fremdeles det vanligste fabrikkvalget i de fleste biler. Det såkalte "virvelstrømspeedometeret" er mest vanlig. Et lite ekstra tannhjul koblet til en magnet roteres av drivet.Dette overfører et vinkelmoment til en annen aksel ved hjelp av magnetisk kraft, som imidlertid hindres fra å rotere av en spiralfjær. Denne akselen er koblet til en peker, som er kalibrert via en skala. Jo raskere magneten roterer, jo høyere er dens magnetiske trekkraft. Jo raskere kjøretøyet beveger seg, jo lengre blir pekeren avbøyet. Fordelen med dette enkle prinsippet er at det er teknisk enkelt og rimelig å produsere. Elektromekaniske speedometere har en permanent magnet festet til kjøretøyets driv. En sensor måler rotasjonshastigheten, og så bruker en kontrollenhet denne informasjonen til å beregne kjøretøyets hastighet. Den målte verdien angis deretter på en skjerm. Dette kan være et digitalt display, selv om manuell visning er mer vanlig med elektromekaniske speedometere. Fordeler og ulemper med de ulike speedometer-typene Virvelstrømspeedometere krever bare noen få komponenter og fungerer rent mekanisk. Men de er ikke helt nøyaktige. Dersom speedometerets kabel brytes, svikter det umiddelbart og må erstattes. Det elektro-mekaniske speedometeret er avhengig av en styringsenhet for å konvertere vinkelhastigheten ved drivet til kjøretøyets hastighet. Det er likevel mye mer presist. Siden disse to speedometrene består av færre mekaniske deler, har de mye lengre levetid. Speedometerdefekter Speedometere har bare to statuser: Enten fungerer de som de skal, eller så virker de ikke. I virvelstrømspeedometere er det vanligvis en ødelagt speedometerkabel som er årsaken til feil. De permanent skiftende hastighetene gir kabelen permanent vridning, noe som fører til slitasje og senere brudd i materialet. I dette tilfellet er det eneste alternativet å skifte ut kabelen. Når det gjelder elektromekaniske hastighetsmålere kan den permanente magneten komme ut av drivet eller det kan oppstå korrosjon på sensorkontaktene som kan koble signallinjen fra. Dersom et speedometer viser feilverdier, er det vanligvis en annen årsak: I dette tilfellet er det sannsynlig at kjøretøyet har blitt utstyrt med dekk som ikke er godkjent for dette kjøretøyet. Informasjonen fra hastighetsmåleren er alltid innenfor et toleranseområde for at man skal kunne bruke forskjellige dekkstørrelser. Ifølge regelverket, er opptil 10% pluss 4 km/t mer tillatt. Derfor indikerer hastighetsmåleren vanligvis litt svakere fart. Men dersom man bruker dekk som er for store eller for små, avviker hastighetsmåleren vesentlig fra den virkelige hastigheten. Man må alltid være forsiktig når man installerer speedometer fra gamle biler. Speedometer-modellene kan til og med variere mye mellom kjøretøy av samme type. Dette kan også lett føre til feil hastighetsindikasjoner. Utskifting av speedometeret I moderne biler er det enklere å skifte speedometer enn du kanskje tror. På de fleste biler kan skjermpanelet fjernes uten å fjerne rattet eller instrumentbrettet, noe som gjør utskiftningen langt lettere. I de fleste tilfeller kan speedometere bare bestilles som en reservedel fra produsenten. I motsetning til dette tilbyr tilbehørshandelen valgfrie rev-tellere, som lett kan kobles til hastighetsmåleren. Rev-metere eller retrofit-speedometere kan kjøpes på markedet. Prisene starter på 150 euro.