Clutch lamell For Top bilmerker
- Koplingsskive MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Koplingsskive AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Koplingsskive VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Koplingsskive MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Koplingsskive SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Clutchsett
(10000 varer)
Svinghjul
(1628 varer)
Master sylinder (giversylinder)
(10000 varer)
Slavesylinder clutch
(7316 varer)
Utløserlager
(8847 varer)
Clutchkabler
(8894 varer)Er Clutch lamell defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
På personbilen brukes det koblinger som er dynamisk forbundet. Dette betyr at disse mekanismene kan bli frikoblet under driften. Clutchen plasseres mellom motoren og giret, en slik frikobling innebærer også at giret samtidig skal kobles fra motoren. Først etter at denne tilstanden er oppnådd, kan du uten kraftanstrengelse sette bilen i et annet gir. Hvis dette ikke lykkes, så slurer koblingen slik at det ikke er mulig å avbryte overføring av dreiemomentet til drivhjulene. Sluring på clutchen påvirker alltid trykkplaten direkte, som i så fall blir sterkt utsatt for slitasje.
Ved nærmere ettersyn kan man se at veivakselen overfører dreiemomentet fra motoren til clutchen. En videre overføring er bare mulig dersom dreiemomentet som overføres til den inngående akselen på clutchen via koblingsskiven, samtidig også overføres på den utgående akselen og deretter til den inngående akselen på drivverket. Derfor har clutchplaten friksjonsflater på begge sidene, og må være ytterst solide. Når du trår på clutchpedalen, vil utrykkeren gjøre det slik at transmissionen blir frakoblet. Svinghjulet vil dermed bevare det eksisterende turtallet, mens koblingsplaten ikke lenger mottar noe dreiemoment. Clutchtrykkplaten trykkes mot svinghjulet, slik at ved innkobling kan igjen det gamle omdreiningstallet virke på trykkplaten, for å gjøre overgangen myk. Trykkplaten trykkes inn mot koblingsskiven, for at giret igjen kan få dreiemoment og videre overføre det til hjulene.
Derfor er det en selvfølge, at koblingsplaten blir utslettet etter hver slik operasjon. Friksjonsoverflater vil bli tynnere pga kontinuerlig gnidning, slik at clutchens dødgang blir stadig mindre og det må trås hardere på pedalen. Denne situasjonen kan ikke fortsette lenge, med mindre du bytter clutchplaten, fordi de stadig tynnere friksjonsoverflatene vil forårsake økt varmedannelse, som vil overføres til svinghjulet og trykkplaten og dermed skade disse delene. Er det tilfelle, så venter vi på deg i vår nettbutikk der du døgnet rundt kan bestille og kjøpe alle slags bildeler billig, som f.eks. utløpsventil, blinklys, bremseskive, drosselventil, belg m. m.