Kullbørste generator For Top bilmerker
- Kullbørste generator MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Kullbørste generator AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Kullbørste generator VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Kullbørste generator MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Kullbørste generator SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Kullbørste generator defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Lite handling - stor effekt
Ladekontroll-lyset på dashbordet er fort gjort å overse. Dette representerer ikke noen trussel for bilen og sikkerheten. Likevel bør den indikerte feilen fikses så raskt som mulig fordi bilen eller vil stoppe helt før eller senere. Et aktivt kontrollys, en frontlykt som blir svakere eller dempet belysning i dashbordet indikerer ikke nødvendigvis en totalt sviktende generator. I de fleste tilfelle er det bare en mindre feil som enkelt kan repareres og for bare noen få euro.
Spenningsstrømmen
Kraften til lysene kommer fra batteriet som lades av generatoren. Generatoren består av to kobberspoler: en sylindret spole, den såkalte “statoren” som sitter et par millimeter fra en annen spole av lakkert kobberledning: den såkalte “rotoren”. Alle spolene omslutter en spole i jern. Når bilen får strøm elektrifiseres spolene og skaper et sterkt magnetisk felt i kjernen.
Rotoren roterer ved hjelp av drivremmen (kilerem, flatrem, tidsrem). Dette skaper nødvendig elektrisk kraft. På dette stadiet må det transporteres fra generatoren til ledningene i bilen. Karbonbørstene er grensesnittet mellom rotoren og ledningsnettet.
Karbonbørster til generator - uunnværlige slitedeler
Karbonbørster er klips som lages av presset grafitt. Klipsene innebygges i en veiledningsarm og har en kompresjonsfjær inne i armen. De monteres på en slik måte for at de skal børste mot to kobberringer inne i generatoren. Ved å gjøre dette slites karbonbørstene ut med tiden. Etter flere titalls tusen kilometer blir grafitt-klipsene så utslitte at de blir så langt unna kompresjonsfjærene at de ikke lenger kan komme i kontakt med kobberringene. Dette forårsaker at generatoren svikter. Reservedelen koster mellom 10 og 30 euro avhengig av bilmodell og kan byttes enkelt.
Å bytte karbonbørster til generator - perfekt “gjør-det-selv” jobb
Å bytte karbonbørster i generatoren er en av de enkleste reparasjonene i bilen. Karbonbørstene er plassert i en beholder av plastikk som bærer koblingsledningen fra ledningsnettet. Beholderen monteres med en eller to små bolter. Når disse fjernes kan hele beholderen med gjenværende grafittklips tas ut. Den gamle delen byttes helt enkelt med en ny enhet og generatoren er reparert.
Før den nye delen monteres kan generatoren fylles med bremserens som vasker vekk rester av de gamle karbonbørstene. Før montering av den nye delen anbefales det å vente noen minutter til bremserensen har fordamdet ordentlig. Bytte av karbonbørster fra beholderen separat er mulig. Dette er arbeidskrevende og derfor ikke verdt det økonomisk.
En sjekk sparer tilleggskostnader
Før man fjerner karbonbørster er det lurt å lyse opp beholderen med en lommelykt for å sjekke kobberringene. Kanskje er det ikke bare grafittklipsene som er utslitt, men også kobberringene. Dette er lett å få øye på ved dype spor som er etterlatt av den permanente kontakten med karbonbørstene. Dersom dette er tilfelle slites de nye karbonbørstene ut raskt. Dersom langvarig bruk av bilen står for tur anbefales det også å bytte kobberringer. Generatoren demonteres enkelt. Mot en liten avgift kan verkstedet sjekke og reparere hele generatoren. Dette inkluderer generelt et bytte av rotoraksellageret.
Bruk heller noen ekstra kroner
Det anbefales å bytte generator regulator sammen med karbonbørstene. Denne enheten omgjør vekselstrømmen til generatoren til og har mange andre oppgaver. I mange modeller er allerede karbonbørster og regulator som en enhet. Hvis ikke er de ekstra kostnadene så små at man oppnår høy grad av sikkerhet med liten innsats.