Lengdedrager For Top bilmerker
- Lengdedrager MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Lengdedrager AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Lengdedrager VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Lengdedrager MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Lengdedrager SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Sidespeil
(10000 varer)
Bakluke demper (gassfjær)
(10000 varer)
Sidespeilglass
(10000 varer)
Dørhåndtak
(9181 varer)
Dørlås & lukkesylinder
(8537 varer)
Innerskjerm
(10000 varer)Er Lengdedrager defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Lastbærende del i frontseksjonen: Sidebjelken Sidebjelken er en lastbærende del av karosseriet. Det er plassert i bilens front. Noen ganger kalles denne komponenten også "langsgående bjelke". Den langsgående bjelkens funksjon Denne komponenten har flere oppgaver: - Festepunkt for avtagbare og tilkoblede komponenter - Karosseriets armeringselement - Beskyttelse ved frontkollisjon Fenderen er vanligvis montert på sidebjelken i de fleste kjøretøy. I tillegg er også tverrbjelkene på den fremre skvettlappen festet til denne. På de fleste biler er dette montert på en avtakbar måte. Den langsgående bjelken er sveiset fast til hjulhuset og skottet. Slik oppnår kjøretøyet den nødvendige stivheten mot bøyning. Sidebjelken er en kasseseksjon som deformeres på en kontrollert måte dersom kjøretøyet kolliderer. Dette gjør den til et viktig sikkerhetselement i kjøretøyet. Defekter på sidebjelken Sidebjelken består av stålplate som er brettet flere ganger, sveiset, og formet som en perforert boks. Rust er derfor denne komponentens største fiende. Som alle hule deler i kjøretøyet, er de langsgående bjelkene er spesielt utsatt for korrosjon fra innsiden. Til tross for at den er behandlet med anti-rust-lakk fra fabrikken, kan selv de minste ripene være svake punkter for korrosjon på grunn av sveising og installasjon av festedeler. En defekt sidebjelke er relevant under EU-kontroll, siden den er vektbærende. Dersom det oppdages rustskader på denne lastbærende komponenten, vil ikke kjøretøyet gå gjennom kontrollen. En annen type skade er deformasjon etter en ulykke. Det er utelukket å rette opp en sidebjelke, en fullstendig utskifting er nødvendig i slike tilfeller. Reparasjon av sidebjelken Det er svært begrensede alternativer for å reparere sidebjelken, da den er en vektbærende komponent. Under en hovedkontroll, vil ikke en "lappet" sidebjelke godkjennes, og kjøretøyet vil sannsynligvis ikke gå gjennom kontrollen. Derfor er fullstendig utskifting den eneste fornuftige reparasjon av denne komponenten. Riktig installasjon av en langsgående bjelke påvirker hele kjøretøyets geometri. Det kreves mye av kunnskap og ferdigheter for å sveise en langsgående bjelke riktig. Derfor er dette arbeidet sjelden mulig å gjøre selv. Man bør oppsøke et profesjonelt verksted for denne oppgaven. En hobbymekaniker kan derimot utføre mye av det forberedende arbeidet før den langsgående bjelken skal erstattes, og dermed spare kostnader. Dette inkluderer fullstendig fjerning av alle fastskrudde deler. Å kutte av den skadede langsgående bjelken og slipe kontaktpunktene, kan også gjøres selv av en hobbymekaniker. Dersom karosserispesialister bare må sveise på den nye bjelken, vil kostnadene på denne reparasjonen være endel lavere. Kvaliteten på sidebjelkens erstatter Presisjon er viktig for alle komponenter som er ansvarlige for den strukturelle og geometriske funksjonen i biler. Mange utenlandske reservedelsprodusenter er dessverre kjent for betydelige variasjoner innenfor de gitte toleransene. Dette kan være katastrofalt når installasjon skal forsøkes. Problemene varierer fra dårlig spaltemål til deler som ikke lenger kan installeres. Derfor er merkekvalitet fra godkjente produsenter en viktig prioritet for alle bærende deler av karosseriet. Reparasjonsforsøk med billige sveise-deler som ikke passer skikkelig, kan resultere i at kjøretøyet blir ubrukelig. Hvis bjelkene er gjennomrustet ... Bilens sidebjelke er bare en av flere boksseksjoner. Denne bærekomponenten er ikke den mest utsattedelen for rustdannelse. Det anbefales sterk at alle andre karosserideler også kontrolleres, dersom sidebjelken må skiftes på grunn av rust. Dette gjelder spesielt for sideskjørt og alle platemetalldeler i området bak. En progressiv korrosjon oppstår vanligvis i dette området lenge før det skjer på den langsgående bjelken. Forsegling som forebygging og ettervern Man kan unngå kostbare reparasjoner på den langsgående bjelken ved å forsegle hulrom på riktig måte. Dette forhindrer fremveksten av rustflekker effektivt, og øker hele karosseriets holdbarhet. Dette gjelder også de langsgående bjelkene som nylig har blitt sveiset.