Luftmassemåler (luftmengdemåler) For Top bilmerker
- Luftmassemåler MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Luftmassemåler AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Luftmassemåler VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Luftmassemåler MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Luftmassemåler SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Luftmassemåler (luftmengdemåler) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Ren forbrenning og lavt forbruk takket være luftmassemåleren Luftmassemåleren er en viktig del av moderne kontroll av forbrenningsmotorer. Det sikrer ren drivstofforbrenning, beskytter katalysatoren og bidrar til å spare drivstoff. Luftmassemåleren blir ofte også kalt luftmassesensor. Luftmassesensorens oppgave I en forbrenningsmotor bringes en definert blanding av oksygen og drivstoff til en kontrollert eksplosjon. Det resulterende eksplosjonstrykket driver alle de mekaniske delene i kjøretøyet, helt frem til drivhjulene. For at forbrenningen skal generere så mye trykk som mulig, må blandingen av oksygen og drivstoff ha et eksakt blandingsforhold. Når forbrenningskammeret får for lite drivstoff og for mye oksygen, kaller man det en "mager blanding". Resultatet er dermed redusert ytelse og overoppheting av motoren. Dersom for mye drivstoff brennes og blandingen har for lite oksygen, blir mye bensin eller diesel bortkastet. Da kalles den resulterende forbrenningen "for rik". En forbrenning som er for rik, resulterer i tung sotdannelse, høyere drivstofforbruk og fare for alvorlig skade på katalysatoren. Derfor har de moderne motorkontrollene fått satt inn en luftmassesensor. Den bestemmer hele tiden den nøyaktige mengden oksygenatomer som flyter inn. Denne verdien overføres så til styreenheten. Styreenheten kalkulerer da den nøyaktige mengden drivstoff som skal sprøytes inn i forbrenningskammeret. Hvordan fungerer luftmassemåleren? Blant moderne luftmassemålere, er det to forskjellige design som har etablert seg. Selv om de er svært ulike fra et teknisk synspunkt, er begge like pålitelige når det kommer til levering av verdier. Det skilles mellom den termiske luftsmassemåleren og Karmanvirvel-luftmassemåleren. Den termiske luftmassemåleren har en platinatråd som oppvarmes til en viss temperatur. Luften som passerer forbi kjøler ledningen ned igjen. Temperaturforskjellen her er verdien som luftmassemåleren sender videre til styreenheten, som i sin tur beregner videre og tar en nøyaktig beslutning. En Karmanvirvel-luftmassemåler bestemmer den innkommende luftstrømmen ved hjelp av en lydmåling i stedet for ved hjelp av temperaturen. Luften blir innledningsvis roet ned av grillog deretter virvlet i et virvelkammer. De resulterende lydbølgene detekteres ved hjelp av ultralydsensorer. Styreenheten beregner så luftmassen basert på dette. Karmanvirvel-luftmassemåleren ble først implementert av japanske bilprodusenter. Etterhvert har begge konstruksjonsprinsippene etablert seg. Luftmassesensoren er installert på inntaket bak luftfilteret. Regelmessig utskifting av luftfilteret må ikke neglisjeres, da det er svært følsomt for inntrengning av smuss. Defekter på luftmassemåleren Luftstrømningsmålere er rent sensoriske elementer som ikke har noen bevegelige deler. De har vanligvis lang levetid dersom man overholder vedlikehold og jevnlig utskifting av luftfilteret. Den vanligste typen skade på luftstrømningsmåleren er forurensning. Man kan vanligvis rengjøre måleren med bremserens. Et annet problem er skader på luftmassemålerens hus. Når dette er tilfelle, trekker motoren inn falsk luft. Dette fører til unøyaktige målinger, som viser seg i form av grovere motordrift eller høyt drivstofforbruk. I slike tilfeller kan man forsegle lekkasjer med tape eller epoksy som en midlertidig løsning. Erstatning av komponenten garanterer en varig løsning mot inntak av falsk luft. Dersom elektroniken får kontaktskader, kan det føre til de samme symptomene, men dissse vises pålitelig når du leser av bilens feilminne. Dersomdet oppstår skade på strømkabler, bør også resten av motoren sjekkes. Slike kabelbrudd er vanligvis et resultat av dyr som biter. Originale deler ivaretar sikkerheten Dersom rengjøring av luftmassesensoren ikke er nok, er utskifting vanligvis det eneste alternativet. Slike komponenter fås heldigvis rimelig fra merkevare-produsenter. Det er svært enkelt å skifte disse. Vanligvis er nebbtenger og en stjerneskrutrekker nok til å utføre denne oppgaven. Luftmassemåleren har ganske lang levetid. Derfor bør du unngå billige produkter og velge merkekvalitet i stedet. Man sparer fort inn prisen på den erstattede luftmassemåleren i reduserte drivstoffkostnader.