Magnetbryter starter For Top bilmerker
- Magnetbryter starter MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Magnetbryter starter AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Magnetbryter starter VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Magnetbryter starter MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Magnetbryter starter SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Magnetbryter starter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Liten men uunnværlig: startmotorens magnetbryter
Magnetbryteren er en liten bildel på motorens startmotor. Selv om starteren og magnetbryteren ser ut som en enkelt del er de to separate komponenter som hver for seg kan byttes eller repareres.
Starterens magnetbryters oppgave
Starteren er en liten men veldig kraftfull elektrisk motor. Den driver motorens bevegelige deler tilstrekkelig lenge til at tenningen tar over. For å redusere slitasje og forbruk er starteren bare i bruk under startprosessen. Under kjøring er den mekanisk separert fra motoren. Til dette har starteren en magnetisk bryter: bryteren trekker startakselen inn i den riktig tannhjul på startmotoren.
En magnetbryters konstruksjon
Magnetbryteren består av et kammer med en elektromagnet, en spenningsfjær, en sylinder og en girspak. Start av bilen kobler inn magnetbryteren. Så snart tenningsnøkkelen slippes brytes det magnetiske feltet i magnetbryteren og en spenningsfjær trekker stålsylinderen tilbake til dens opprinnelige posisjon.
Feil på magnetbryter
Startmotorens magnetbryter er en mekanisk-elektrisk del utsatt for høy spenning og høye temperaturer. Likevel er konstruksjonen robust, dens levetid er begrenset til 7 - 10 år. Indikasjoner på slitasje kan være:
- fastkjørt sylinder på grunn av inntrengning av skitt
- fastkjørt sylinder på grunn av manglende smøring
- fastkjørt sylinder på grunn av gravdannelse
- utilstrekkelig magnetisk effekt
- mekanisk slitasje på girspaken
Ved veldig lave temperaturer er det mulig at en ny magnetbryter kjører seg fast. Med forsiktige hammerslag under start kan dette bli rettet på. Eldre startere med en tendens til å kjøre seg fast er vanligvis defekte og burde bli reparert eller skiftet ut.
Fastkjøring er spesielt ugunstig for en starter. Selv om kretsens sikkerhet er ivaretatt kan ledninger bli forkullet. I det tilfellet er utskifting av magnetbryteren det eneste alternativet.
Reparasjon av magnetbryter
Kontroll av magnetbryterens funksjon er meget enkelt. Dersom du hører et klikk når du skrur om tenningsnøkkelen virker delen som den skal. Om du ikke hører noe er den defekt. Dette kan ha veldig enkle årsaker:
- en sikring som har gått
- korroderte kontakter
- kabelbrudd / mårbitt (skade fra gnagere)
Kun når disse feilkildene kan utelukkes bør startmotoren fjernes. Starteren er koblet til motoren med bare noen få bolter. Kontaktene til starteren er også skrudd på. Med en ladeenhet eller en hoppeledning kan starteren testes uavhengig av motoren. Magnetbryteren utløser funksjon og startmotorens rotasjon må fungere korrekt. Er dette tilfelle og startmotoren fortsatt ikke er i stand til å starte motoren er trolig en jordingsfeil årsaken.
Vanligvis skyldes dette jordingskabelen som går fra batteriet til karosseriet. Denne bør sjekkes og kontaktpunktene bør om nødvendig rengjøres og slipes. Før installasjon av startmotoren er det lurt å rengjøre med en bremserens. Spesielt bør kontaktpunktene være helt frie for korrosjon slik at spenningen strømmer inn i startmodulens kretser. Det elektriske ledningsnettet må også være godt festet for å forebygge at det løsner av motorens vibrasjoner. Med litt batteriklemme-fett på boltene kan videre korrosjon forhindres.
Dersom magnetbryteren definitivt er defekt kan den veldig enkelt frigjøres fra startmotoren. Vanligvis er den festet til starteren med 2 - 3 bolter.
Utskifting av en magnetbryter
En ny magnetbryter til en startmotor koster ca. 10 euro. Likevel anbefales det ikke å bruke for billige reservedeler. En magnetbryter er en del av den elektriske kretsen og må være i stand til å tåle høy spenning. For å forhindre tidlige feil på grunn av korrosjon anbefaler vi kjøp av høyverdige produkter fra et etablert merke ved utskifting av startmotorens magnetbryter. Disse er tilgjengelige for ca. 40 euro.