MAP sensor For Top bilmerker
- Ladetrykk sensor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Ladetrykk sensor AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Ladetrykk sensor VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Ladetrykk sensor MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Ladetrykk sensor SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Lufttrykksensor defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Perfekt motorkontroll med manifoldtrykk-sensoren
Manifoldtrykk-sensoren eller trykkmåleren er en viktig komponent som kontrollerer mengden av drivstoff som sprøytes inn i forbrenningskamrene. Den måler manifoldens trykk og overfører informasjonen til kontrollenheten. Denne trykk-informasjonen brukes av kontrollenheten til å kalkulere mengden inntaksluft og nødvendig mengde drivstoff. Dette fører til lavere drivstofforbruk og renere eksos. Manifoldtrykk-sensoren er et alternativ til luftstrømsensoren.
Manifoldtrykk-sensorens oppgave
Manifoldtrykk-sensoren bestemmer inntaket av luftstrøm til bilens eksosanlegg. Luftinntaket kan aktivt bare reguleres av gassventilen. For moderne biler er ikke dette nøyaktig nok, spesielt med tanke på rensing av eksosen. Mengder luft og vann må alltid stå i en viss relasjon til hverandre. For mye innsprøytet drivstoff gjør forbrenningen for “rik”. Resultatet er et overskudd av sot som potensielt kan tilstoppe katalysatoren.
Videre kan ubrent drivstoff bli igjen i katalysatoren og kan påføre skader på platina-legeringen ved tilfelle av tenning. Dersom det innsprøytes for lite drivstoff blir forbrenningen for “mager” og forårsaker lavere motorytelse samtidig som motoren varmes kraftig opp. For å forsyne motoren med den ideelle luft-drivstoff miks er manifoldtrykk-sensoren på inntaket essensiell.
Forskjellen mellom luftstrøm-sensor og trykksensor
Begge sensorer har samme oppgave: å måle luftinntaket og permanent overføre resultatene til kontrollenheten. I en luftstrøm-sensor føres luftstrømmen forbi en oppvarmet platinatråd. Sensoren måler i hvilken utstrekning tråden varmes opp av luftmassen. Ved å sammenligne ønsket og faktisk verdi kalkulerer kontrollenheten mengden inntaksluft. I en pressensor måles det interne trykket i manifoldtrykk-sensoren ved hjelp av membraner.
Plassering av trykksensor
Trykksensoren er flenset sidelengs på inntakets manifold. I små hulrom som inntaksmanifolden kan det trygt antas at det pneumatiske trykket fordeles jevnt. Sensoren er bare koblet til inntaksmanifolden med en pluggkontakt eller en bolt. Ledningsforbindelsen til kontrollenheten er etablert med en enkel multiplugg. Utskifting av denne er dermed enkel.
Feil på inntakets manifoldtrykk-sensor
Innstramninger av reglene om eksosutslipp førte til store investeringer i eksosteknologi. Produsentene ser stadig etter muligheter til å redusere utslipp av forurensning og å imøtekomme de strenge spesifikasjonene. Ett av tiltakene for renere utslipp var å introdusere EGR ventilen. Denne resirkulasjonsventilen til eksosanlegget fører deler av utslippene tilbake til forbrenningskammeret ved hjelp av inntaksmanifolden. Resterende sotpartikler blir brent igjen og ufarliggjøres for miljøet. I praksis fungerer dette adekvat, men har en ubehagelig sideeffekt: resirkuleringen fører til sot i inntaksmanifoldens depot. Dette påvirker tilstøtende komponenter: inntaksmanifold, avsug, gassventil og uunngåelig også inntakets manifoldtrykk-sensor.
I moderne biler, spesielt dieseldrevne, er det nødvendig med jevnlig rengjøring av inntakssystemet. Teknisk enkle deler som inntaksmanifold eller gassventil kan hele tiden enkelt rengjøres. En mer sensitiv del som manifoldtrykk-sensor med sine membraner er vanskeligere å rengjøre. Derfor er billige reservedeler gjort tilgjengelige av industrien.
Klemme av EGR ventilen?
Noen førere klemmer av EGR ventilen for å unngå tilbakevendende forurensning i inntakstrakten. Dette utgjør en forstyrrelse av motorkontroll og bilens eksosanlegg. Tiltaket kan føre til skader på katalysatoren og å bytte den kan vise seg å være vesentlig dyrere enn å rengjøre eller bytte ut inntakets manifoldkomponenter. Videre kan det ha konsekvenser for godkjenning av bilen. Dersom politiet finner en avklemt EGR ventil vil det kunne føre til en straff.
Å kjøpe en ny inntaks manifoldtrykk-sensor
Rengjøring av inntakssystemet er tungvint og møkkete, men ganske enkelt. Utskifting av en manifoldtrykk-sensor er også veldig enkelt. Om den ikke kan rengjøres kan den kjøpes for ca. 20 euro. Til en slik pris er det virkelig ikke verdt å utføre risikable ting som å klemme av EGR ventilen.