0

0.00 kr

#

Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor) til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor) 48H levering og 2 års garanti

Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor) fra markedsledende produsenter

  • BOSCH Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • FEBI BILSTEIN Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • TOPRAN Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • SWAG Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • METZGER Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • HELLA Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • DELPHI Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • MEAT & DORIA Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • Kjøp til den beste prisen her VEMO Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • Kjøp til den beste prisen her BERU Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • Kjøp til den beste prisen her BLUE PRINT Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • Kjøp til den beste prisen her HERTH+BUSS JAKOPARTS Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • Kjøp til den beste prisen her MAGNETI MARELLI Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • Kjøp til den beste prisen her HJS Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • Kjøp til den beste prisen her MEYLE Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • Kjøp til den beste prisen her BUGIAD Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor)
  • HERTH+BUSS ELPARTS
  • PETERS ENNEPETAL
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • EPS
  • KW
  • SIDAT
  • AUTOMEGA
  • DT
  • MAXGEAR reservedels katalog
  • AUGER reservedels katalog
  • ABAKUS reservedels katalog
  • AUTLOG reservedels katalog

Er Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Perfekt motorkontroll med manifoldtrykk-sensoren

Manifoldtrykk-sensoren eller trykkmåleren er en viktig komponent som kontrollerer mengden av drivstoff som sprøytes inn i forbrenningskamrene. Den måler manifoldens trykk og overfører informasjonen til kontrollenheten. Denne trykk-informasjonen brukes av kontrollenheten til å kalkulere mengden inntaksluft og nødvendig mengde drivstoff. Dette fører til lavere drivstofforbruk og renere eksos. Manifoldtrykk-sensoren er et alternativ til luftstrømsensoren.

Manifoldtrykk-sensorens oppgave

Manifoldtrykk-sensoren bestemmer inntaket av luftstrøm til bilens eksosanlegg. Luftinntaket kan aktivt bare reguleres av gassventilen. For moderne biler er ikke dette nøyaktig nok, spesielt med tanke på rensing av eksosen. Mengder luft og vann må alltid stå i en viss relasjon til hverandre. For mye innsprøytet drivstoff gjør forbrenningen for “rik”. Resultatet er et overskudd av sot som potensielt kan tilstoppe katalysatoren.
Videre kan ubrent drivstoff bli igjen i katalysatoren og kan påføre skader på platina-legeringen ved tilfelle av tenning. Dersom det innsprøytes for lite drivstoff blir forbrenningen for “mager” og forårsaker lavere motorytelse samtidig som motoren varmes kraftig opp. For å forsyne motoren med den ideelle luft-drivstoff miks er manifoldtrykk-sensoren på inntaket essensiell.

Forskjellen mellom luftstrøm-sensor og trykksensor

Begge sensorer har samme oppgave: å måle luftinntaket og permanent overføre resultatene til kontrollenheten. I en luftstrøm-sensor føres luftstrømmen forbi en oppvarmet platinatråd. Sensoren måler i hvilken utstrekning tråden varmes opp av luftmassen. Ved å sammenligne ønsket og faktisk verdi kalkulerer kontrollenheten mengden inntaksluft. I en pressensor måles det interne trykket i manifoldtrykk-sensoren ved hjelp av membraner.

Plassering av trykksensor

Trykksensoren er flenset sidelengs på inntakets manifold. I små hulrom som inntaksmanifolden kan det trygt antas at det pneumatiske trykket fordeles jevnt. Sensoren er bare koblet til inntaksmanifolden med en pluggkontakt eller en bolt. Ledningsforbindelsen til kontrollenheten er etablert med en enkel multiplugg. Utskifting av denne er dermed enkel.

Feil på inntakets manifoldtrykk-sensor

Innstramninger av reglene om eksosutslipp førte til store investeringer i eksosteknologi. Produsentene ser stadig etter muligheter til å redusere utslipp av forurensning og å imøtekomme de strenge spesifikasjonene. Ett av tiltakene for renere utslipp var å introdusere EGR ventilen. Denne resirkulasjonsventilen til eksosanlegget fører deler av utslippene tilbake til forbrenningskammeret ved hjelp av inntaksmanifolden. Resterende sotpartikler blir brent igjen og ufarliggjøres for miljøet. I praksis fungerer dette adekvat, men har en ubehagelig sideeffekt: resirkuleringen fører til sot i inntaksmanifoldens depot. Dette påvirker tilstøtende komponenter: inntaksmanifold, avsug, gassventil og uunngåelig også inntakets manifoldtrykk-sensor.
I moderne biler, spesielt dieseldrevne, er det nødvendig med jevnlig rengjøring av inntakssystemet. Teknisk enkle deler som inntaksmanifold eller gassventil kan hele tiden enkelt rengjøres. En mer sensitiv del som manifoldtrykk-sensor med sine membraner er vanskeligere å rengjøre. Derfor er billige reservedeler gjort tilgjengelige av industrien.

Klemme av EGR ventilen?

Noen førere klemmer av EGR ventilen for å unngå tilbakevendende forurensning i inntakstrakten. Dette utgjør en forstyrrelse av motorkontroll og bilens eksosanlegg. Tiltaket kan føre til skader på katalysatoren og å bytte den kan vise seg å være vesentlig dyrere enn å rengjøre eller bytte ut inntakets manifoldkomponenter. Videre kan det ha konsekvenser for godkjenning av bilen. Dersom politiet finner en avklemt EGR ventil vil det kunne føre til en straff.

Å kjøpe en ny inntaks manifoldtrykk-sensor

Rengjøring av inntakssystemet er tungvint og møkkete, men ganske enkelt. Utskifting av en manifoldtrykk-sensor er også veldig enkelt. Om den ikke kan rengjøres kan den kjøpes for ca. 20 euro. Til en slik pris er det virkelig ikke verdt å utføre risikable ting som å klemme av EGR ventilen.

Mest ettersøkte varer i Manifold Trykk Sensor (Trykk Sensor) hovedkategori:

  • Sensor, ladetrykk MAP
    BOSCH Sensor, ladetrykk MAP 0 281 006 059 til en enkel sats
    BOSCH | 0 281 006 059
    276,18 kr -26% RRP: 369,00 kr Spar: 26%
  • Sensor, ladetrykk MAP
    BOSCH Sensor, ladetrykk MAP 0 281 002 996 til en enkel sats
    BOSCH | 0 281 002 996
    364,17 kr -26% RRP: 486,00 kr Spar: 26%
  • Sensor, ladetrykk MAP
    BOSCH Sensor, ladetrykk MAP 0 261 230 189 til en enkel sats
    BOSCH | 0 261 230 189
    242,45 kr -26% RRP: 324,00 kr Spar: 26%
  • Sensor, ladetrykk MAP
    BOSCH Sensor, ladetrykk MAP 0 261 230 439 til en enkel sats
    BOSCH | 0 261 230 439
    223,36 kr -26% RRP: 298,00 kr Spar: 26%
  • Sensor, ladetrykk MAP
    BOSCH Sensor, ladetrykk MAP 0 281 002 437 til en enkel sats
    BOSCH | 0 281 002 437
    522,69 kr -26% RRP: 697,00 kr Spar: 26%
  • Sensor, ladetrykk MAP
    BOSCH Sensor, ladetrykk MAP 0 281 002 593 til en enkel sats
    BOSCH | 0 281 002 593
    631,55 kr -25% RRP: 842,00 kr Spar: 25%
  • Sensor, ladetrykk MAP
    BOSCH Sensor, ladetrykk MAP 0 281 002 177 til en enkel sats
    BOSCH | 0 281 002 177
    514,80 kr -25% RRP: 686,00 kr Spar: 25%
  • Sensor, ladetrykk MAP
    BOSCH Sensor, ladetrykk MAP 0 281 002 399 til en enkel sats
    BOSCH | 0 281 002 399
    390,51 kr -26% RRP: 521,00 kr Spar: 26%
  • Sensor, ladetrykk MAP
    BOSCH Sensor, ladetrykk MAP 0 281 006 028 til en enkel sats
    BOSCH | 0 281 006 028
    281,14 kr -26% RRP: 375,00 kr Spar: 26%
  • Sensor, ladetrykk MAP
    RIDEX Sensor, ladetrykk MAP 161B0004 til en enkel sats
    RIDEX | 161B0004
    106,61 kr -26% RRP: 143,00 kr Spar: 26%
  • Sensor, ladetrykk MAP
    RIDEX Sensor, ladetrykk MAP 161B0006 til en enkel sats
    RIDEX | 161B0006
    118,26 kr -26% RRP: 158,00 kr Spar: 26%
  • Sensor, ladetrykk MAP
    AUTLOG Sensor, ladetrykk MAP AS4504 til en enkel sats
    AUTLOG | AS4504
    286,71 kr -26% RRP: 383,00 kr Spar: 26%