Motorolje til din bil

Motorolja For Top bilmerker
- Motorolje VW GOLF
- Motorolje MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Olje til bil BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Motorolje AUDI A4
- Motorolje VW TRANSPORTER
- Olje til bil VW PASSAT
- VOLVO V70
- Motorolje AUDI A6
- Motorolje MITSUBISHI OUTLANDER
- Olje til bil TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Motorolje FIAT DUCATO
- Motorolje FORD MONDEO
- Olje til bil VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Motorolje SKODA OCTAVIA
- Motorolje TOYOTA RAV 4
- Olje til bil MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Andre reservedeler Motor
Er Motorolje defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Indre smøring med olje
Motoroljen sikrer pålitelig smøring av alle de bevegelige delene i motoren. Dessuten gjør motoroljen at friksjonsvarme forsvinner på en pålitelig måte. Feil, gammel eller for lite olje i motoren forårsaker at den smørende filmen forsvinner. Deretter kan det raskt oppstå store skader på motoren.
Motoroljens bane
Motoroljen pumpes gjennom en lukket krets. Oljen fylles i ventildekselet. Når bilen går på tomgang, renner oljen ut i bunnpannen som ligger på bunnen av motoren. Derfra suges oljen opp og går gjennom motorens kanaler med trykk fra den mekaniske oljepumpen. Den når alle de relevante punktene, opp til innsiden av sylinderforingene. Til slutt kommer den ned i bunnpannen igjen og syklusen gjentar seg.
Olje og viskositet
Oljens smøreeffekt avhenger av flyteevnen. Jo varmere oljen er, jo mer tyntflytende blir den. Derfor har den mye høyereviskositet i kald tilstand. Men dette er ikke et stort problem for motoren: I kald tilstand trekker motorens metalldeler seg sammen. Økningen i frispillet hindrer dem fra å ta skade på grunn av friksjon. Jo varmere motoren er, desto mer ekspanderer metalldelene og friksjonen øker. Samtidig blir oljen mer og mer tyntflytende, og reduserer dermed friksjonen. Slik blir motoren alltid smurt optimalt innenfor sitt tillatte temperaturområde.
Ulike typer motorolje
Motoroljen er tilgjengelig i forskjellige klasser. Brukerhåndboken angir hvilken type motorolje som er egnet for kjøretøyet. Når det gjelder smøreolje, kan man være trygg på at de som koster mer er best. Spesielt er oljens termiske oppførsel meget viktig: Den bør være så flytende som mulig i kald tilstand, men likevel ikke alt for flytende når den er oppvarmet. Dette sikrer optimal smøring.
Det anbefales sterkt å alltid bruke riktig motorolje, men man kan faktisk blande. Dårligere olje reduserer smøreevnen til høykvalitets olje. Informasjon om oljen finnes på emballasjen. Den mest velkjente er det såkalte "W-nummeret". Denne kombinasjonen av to tall og bokstaver gir opplysninger om fluiditet, oljens såkalte "viskositet". Selv om det finnes over 200 forskjellige oljetyper, er følgende kjennetegn de vanligste:
SAE 0W-40: kan brukes opp til -40°C, 12.5 mm²/s utbredningshastighet (viskositet) ved 100°C
SAE 5W-40: kan brukes opp til -35°C, 12.5 mm²/s utbredningshastighet (viskositet) ved 100 °C
SAE 10W-60: kan brukes opp til -30°C, 21.9 mm²/s utbredningshastighet (viskositet) ved 100 °C
SAE 15W-40: kan brukes opp til -25°C , 12.5 mm²/s utbredningshastighet (viskositet) ved 100 °C
Motoroljens oppførsel når den er kald er spesielt viktig ved lave temperaturer. Kjøretøy som vanligvis brukes med høye turtall, som motorsykler og sportsbiler, er avhengige av svært tynn olje. Derfor bør oljen velges i henhold til produsentens spesifikasjoner. AvheHøykvalitets olje fra en merkeprodusent (som Castrol, Mobil eller Liqui Moly) koster rundt 11 EUR per liter, avhengig av viskositet. Man er dermed sikker på å få garantert maksimal ytelse.
Kontroll, påfylling og skifte av motorolje
Den tyske Automobil-klubben anbefaler å sjekke oljenivået hver gang man fyller drivstoff. Oljenivået bør alltid være mellom minimum og maksimum, som er indikert med et stempel eller et hakk på peilestaven. For mye olje kan skade motoren mer enn et nivå under minimum. Hvis oljen må etterfylles regelmessig, bør du sjekke årsaken til oljetapet. Enten er det en oljelekkasje, eller så brennes oljen inne i motorrommet. I det sistnevnte tilfelle er katalysatoren i fare, og kan bli ødelagt av sot fra den brennende oljen.
Når oljen skal skiftes ut, bør pakningen og oljepluggen skiftes ut samtidig. Oljeskift er spesielt viktig når ved kjøp av eldre bruktbiler. Man bør definitivt sjekke innsiden av ventildekselet ved hjelp av en finger. Dersom det er et lag med olje som har kaket seg her, bør dekselet tas ut, rengjøres og settes sammen igjen med en ny pakning. Deretter fyller man på billig olje og bruker den i løpet av 100 kilometer kjøring, hvorpå all motoroljen og filteret skiftes ut i henhold til produsentens instruksjoner. Dette kan øke motorens levetid.
Mest ettersøkte varer i Olje til bil hovedkategori: