Motorpanser For Top bilmerker
- Motorpanser MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Motorpanser AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Motorpanser VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Motorpanser MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Motorpanser SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Sidespeil
(10000 varer)
Bakluke demper (gassfjær)
(10000 varer)
Sidespeilglass
(10000 varer)
Dørhåndtak
(9181 varer)
Dørlås & lukkesylinder
(8537 varer)
Innerskjerm
(10000 varer)Er Motorpanser defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Panseret er alltid en stor plate på bilens fremre del. Selv om motoren settes på bakdelen, forandrer det ikke begrepets kjerne. Denne tradisjonen er historisk velbegrunnet. I de første tiårene av automobilens historie hadde ikke bilmotorer noen kappe, eller alltid plassert foran. Dette var også tiden, da begrepet „bildel“ (særskilt komponent) dannet seg. Senere endringer i designen hadde ikke noen stor innflytelse på den tilvente terminologien og faguttrykk. For eksempel kalles hittil delen på personbilens bakende (hekk) for koffertlokk.
Målet med å dekke motoren var egentlig å beskytte den mot forurensning. Aerodynamiske aspekter ble ikke spesielt tatt i betraktning, ettersom en vindtunnel ennå ikke var disponibel. Slik begrenset designerne seg til å gjøre panseret til et kjennetegn av bilens varemerke. Sammen med radiatorgitter og frontlys, utviklet panseret seg hovedsakelig innenfor rammen av bilens image og ansikt. Ulempen i denne sammenhengen var at luftkjølingen måtte bli noe beskåret, fordi motgående luftstrømmer (kjørevinden) bare kunne leveres til motoren gjennom kjølegitteret og fram under bunnen. Samtidig oppkom det vannkjølere som lynsnart skred frem og viste seg å være veldig driftssikre. Først etter 1960-tallet greide bilene å oppnå meget høye turtall og som følge måtte de utstyres med stadig sterkere motorer som gikk svært varme. Sportsbiler fikk i tillegg en luftspalte i panseret for å forbedre luftkjøling. I det hele tatt var det for øvrig ikke noen problemer som sterkt kunne påvirke motorpanserets videre utvikling, for denne komponenten produseres den dag i dag i form av en vanlig metallplate som er ytterst enkel å produsere. En enkel åpningsmekanisme med hengsler samt en likeså enkel men solid lås er de eneste funksjonene som alltid monteres og slik forblir uforanderlig.
Det er bare montasje av vaskevannsdyser i visse modeller som byr på vanskeligheter. Den enkle konstruksjonen gjør det mulig å enkelt demontere vindusspyleren ved skade etter en ulykke. Det kreves bare to personer for å kunne fjerne panseret, det må bare løses et par festeskruer. Remontering går like enkelt. Et nytt panser kan du om nødvendig finne raskt og kjøpe billig i vår nettbutikk, akkurat som alle andre deler, bl. a. manifold, veivhus, mellomlyddemper, oljenivå-peilepinne, tverr-/opphengningsarm...