Motorstempel For Top bilmerker
- Motorstempel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Motorstempel AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Motorstempel VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Motorstempel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Motorstempel SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Motorstempel defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Motorens hjerte: Stempelet Stempelet er en forbrenningsmotors sentrale komponenten. Det omgjør kraften som oppstår i eksplosjonen av luft-drivstoffblandingen til en lineær bevegelse, som deretter omdannes til en sirkulær bevegelse på veivstangen. Selv om det utsettes for sterkt trykk, overlever stempelet vanligvis bilens levetid. Stempelet kalles noen ganger også en stempelstang. Stempelstangens funksjon og posisjon Stempelstangen er plassert dypt inne i motoren. Den er koblet til veivakselen via veivstangens underside. Den øverste siden danner forbrenningskammeret sammen med de lukkede ventilene. Når drivstoffet sprøytes inn gjennom dysene, er utløpsventilen lukket og gnisten utløses av tennpluggen, noe som får drivstoff-luftblandingen til å eksplodere. Denne eksplosjon presser stempelet mot veivakselen. Veivstangen omdanner stempelets lineære bevegelse inne i sylinderforingen til den sirkulære bevegelsen i veivakselen. Denne sirkelbevegelsen er primalkraften som driver alle andre enheter og kraftbaner i kjøretøyet. Stempelstangen består av en monolittisk del som er støpt før den er sluttbehandlet med dreining og fresning. På utsiden har den tre sidespor. På undersiden har den to åpninger, her er veivstangen koblet til med en bolt. Bolten holdes på plass med fjærskiver. I sidesporene er det satt inn stempelringer og i oljeskraperinger. Stempelringene forsegler forbrenningskammeret. Oljeskraperingen forhindrer at oljen fra veivakselen ikke kommer frem til forbrenningskammeret. Defekter på stempelstangen Stempelstangen kan få skader av mekaniske, tribologiske og termiske innvirkninger. En feil på stempelstangen anses som en stor skade på motoren, og er svært kostbar å reparere i alle tilfeller. Mange flere komponenter må vanligvis repareres i tillegg til reparasjonen av selve stempelet. Stempelet får mekaniske skader dersom noe kommer inn mellom stempelet og friløpet. Dette kan blant annet være et resultat av at man har installert en tennplugg som er for lang. Stempelet er laget av høyfast aluminium, som er lett å lage hull i. En annen årsak til stempelskader er brudd på registerreima. I dette tilfelle vil stempelet treffe den åpne utløpsventilen, og ødelegges straks. Tribologiske skader oppstår når det ikke lenger er tilstrekkelig smøring i stempelet. Dersom smøresystemet har for lite olje, løsner smørefilmen på den innvendige veggen i sylinderforingen. Som en konsekvens vil stempelringen slite av materiale fra veggen helt til kompresjonstrykket kan unnslippe til veivakselhuset. Dette resulterer i brått kompresjonstap, og bilen kjører saktere og saktere. Den vanligste skaden på stempelstangen er av termisk opprinnelse. Dersom svikt i kjølesystemet fører til at motoren overopphetes, utvides alle de bevegelige deler ekstremt. I mindre alvorlige tilfeller vil dette resultere i at stempelet kiler seg fast. Det betyr bare at stempelstangen sitter fast inne i foringen. Men vanligvis fører en overopphetet motor til mye mer alvorlig stempelsvikt. Stempelets indre vegg skades, på samme måte som når smøringen er utilstrekkelig. Reparasjon av skader på stempelet Dersom motorens stempel er skadet, må hele motoren fjernes og demonteres fullstendig. Vanligvis kan ikke de gamle stempelstengene bare erstattes av nye. Skadene i foringen er ofte så store, at man enten må erstatte hele motoren eller bore ut sylinderforingen og reparere den. Dermed vil bare et overdimensjonert stempel passe inn i den nå utvidede sylinderforingen. Kvaliteten på originale stempler Siden reparasjon av et kjøretøy med stempel skade krever enorm innsats, bør man alltid sørge for å velge maksimal kvalitet på reservedeler. Overdimensjonerte stempler for erstatning, er presisjonsmaskinerte komponenter. En ny stempelstang fra MAHLE koster i overkant av 150 euro. Et høyytelses produkt kan lett koste det dobbelte. Forebygging er alltid den beste måten for reparasjon av stempler: Sikre at det alltid er nok olje og kjølevæske, og følge serviceintervaller for registerreima. Dette gjør behovet for å reparere stempelstenger meget usannsynlig.