0

0.00 kr

#

Oljefilter til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Oljefilter 48H levering og 2 års garanti

Oljefilter fra markedsledende produsenter

  • BOSCH Oljefilter
  • FEBI BILSTEIN Oljefilter
  • MAPCO Oljefilter
  • VAICO Oljefilter
  • MANN-FILTER Oljefilter
  • VALEO Oljefilter
  • TOPRAN Oljefilter
  • SWAG Oljefilter
  • Kjøp til den beste prisen her JP GROUP Oljefilter
  • Kjøp til den beste prisen her JAPANPARTS Oljefilter
  • Kjøp til den beste prisen her MAHLE ORIGINAL Oljefilter
  • Kjøp til den beste prisen her MEAT & DORIA Oljefilter
  • Kjøp til den beste prisen her OPTIMAL Oljefilter
  • Kjøp til den beste prisen her CHAMPION Oljefilter
  • Kjøp til den beste prisen her BLUE PRINT Oljefilter
  • Kjøp til den beste prisen her HERTH+BUSS JAKOPARTS Oljefilter
  • MAGNETI MARELLI
  • FILTRON
  • JC PREMIUM
  • KNECHT

Er Oljefilter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Tilstrekkelig smøring for sunn motor

Smøringen i bilen er en viktig del av konstruksjonen. Uten pålitelig tilførsel av smøreolje, kan motoren bli ødelagt allerede etter noen få meter. I 4-takts motorer sirkulerer oljen i en lukket krets. Den må likevel skiftes regelmessig. Som regel byttes også oljefilteret samtidig.

Veien til olje

Oljen tilføres gjennom ventildekslet, og smører kamaksel, ventiler og tilkoblede tannhjul. Dersom bilen har registerkjede, forsynes også denne med olje. Oljen renner vertikalt gjennom motoren og samles i oljekaret, plassert på bunnen av motoren. Derfor pumpes oljen mot motoren gjennom et kanalsystem. Den passerer oljefilteret langs veien. Oljefilterets funksjon er å filtrere slipepartikler og smuss fra oljen, og lykkes i stor grad i å gjøre dette. Svært små mikropartikler, især forbrenningsrester, forblir i oljestrømmen. Det betyr ikke noe for smøringen. Den klare, brune oljen blir likevel gradvis svart på grunn av disse restene.

Serviceintervaller

Som en regel har produsentene fastsatte intervaller for oljeskift. Det er som regel ikke nødvendig å skifte olje mellom disse. De fastsatte intervallene bør imidlertid ikke ignoreres. Som regel går ikke noe olje tapt i en intakt motor, men mister heller gradvis effektivitet. Oljen blir tynnere og tilsetningsstoffene degraderes. Ekstrem bruk kan føre til at oljefilmen sprekker og forårsaker skade på motoren. Et fastkjørt motorstempel betyr en svært kostbare reparasjoner på motoren. For eldre biler betyr det vanligvis et økonomisk totaltap.

Standard prosedyre ved kjøp av bruktbil

Når du kjøper bruktbil og siste oljeskift ikke kan bekreftes, anbefales det på det sterkeste å bytte olje umiddelbart. Heldigvis er dette et av de enkleste prosedyrene for vedlikehold som du kan utføre selv med noen få verktøy. Du trenger:

  • Rampe eller stabil løfteanordning (jekk er UTILSTREKKELIG, og du bør for all del ikke eksperimentere med murstein eller treklosser)
  • Ny olje
  • Sett med stjernenøkkel
  • En bolle
  • Oljefilternøkkel
  • Nytt oljefilter
  • Ny Tappepluggpakning
  • Et stort stykke papp
  • Bare for å være på den sikre siden: en liten pose med kattesand

Ta bilen på en kjøretur for å varme den opp først. Det gjør oljen tynnere og muliggjør enkel drenering fra motoren. Deretter løftes bilen. Pappen plasseres under fronten på bilen og skålen under tappepluggen. Tappepluggen fjernes med stjernenøkkelen. Vær forsiktig - oljen begynner å renne ut med én gang! Når oljen er fullstendig avtappet, settes bollen til sides. Fjern nå det gamle oljefilteret ved hjelp av oljefilternøkkelen.
Oljefilterpakningen smøres med litt olje før montering. Tappepluggen rengjøres og utstyres med ny pakning, og deretter skrus den på plass. Til slutt tilføres en fastsatt mengde med olje gjennom ventildekselet. Vær forsiktig - for mye olje er like skadelig som for lite. Følg alltid instruksjonene til produsenten. Den gamle oljen helles over i en jerrykanne, og leveres til en gjenvinningsstasjon sammen med det gamle oljefilteret.

Husk på kvalitet

De samme kravene stilles til både olje og oljefilter som for andre reservedeler til bil: bare kvalitet kan forlenge levetiden på bilen. Derfor bør du ikke forsøke å spare penger på dette, selv om bilen er gammel. Konsekvent bruk av førsteklasses olje kan utgjøre en forskjell på 100 000 kilometer.

Mest ettersøkte varer i Oljefilter hovedkategori:

  • Oljefilter
    BOSCH Oljefilter F 026 407 157 til en enkel sats
    BOSCH | F 026 407 157
    102,37 kr -15% 120,44 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye
  • Oljefilter
    BOSCH Oljefilter 1 457 429 249 til en enkel sats
    BOSCH | 1 457 429 249
    81,84 kr -15% 96,28 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye
  • Oljefilter
    CHAMPION Oljefilter COF100136S til en enkel sats
    CHAMPION | COF100136S
    42,42 kr -15% 49,91 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye
  • Oljefilter
    MANN-FILTER Oljefilter HU 726/2 x til en enkel sats
    MANN-FILTER | HU 726/2 x
    83,64 kr -15% 98,40 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye
  • Oljefilter
    RIDEX Oljefilter 7O0005 til en enkel sats
    RIDEX | 7O0005
    40,08 kr -15% 47,15 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye
  • Oljefilter
    PURFLUX Oljefilter LS867B til en enkel sats
    PURFLUX | LS867B
    60,71 kr -15% 71,42 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye
  • Oljefilter
    BOSCH Oljefilter 1 457 429 192 til en enkel sats
    BOSCH | 1 457 429 192
    72,44 kr -15% 85,22 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye
  • Oljefilter
    BOSCH Oljefilter F 026 407 123 til en enkel sats
    BOSCH | F 026 407 123
    141,71 kr -15% 166,72 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye
  • Oljefilter
    MAHLE ORIGINAL Oljefilter OX 404D til en enkel sats
    MAHLE ORIGINAL | OX 404D
    130,33 kr -15% 153,33 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye
  • Oljefilter
    VALEO Oljefilter 586502 til en enkel sats
    VALEO | 586502
    48,23 kr -15% 56,74 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye
  • Oljefilter
    BOSCH Oljefilter 0 451 103 318 til en enkel sats
    BOSCH | 0 451 103 318
    70,89 kr -15% 83,40 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye
  • Oljefilter
    VALEO Oljefilter 586503 til en enkel sats
    VALEO | 586503
    44,68 kr -15% 52,56 kr Spar: 15% Tilstand:  Helt nye