Oljefilter til ditt kjøretøy

Oljefilter For Top bilmerker
- Oljefilter BMW 5-serie
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 3-serie
- AUDI A4
- Oljefilter VW GOLF
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Oljefilter VOLVO V70
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- Oljefilter BMW X5
- MITSUBISHI OUTLANDER
- TOYOTA LAND CRUISER
- MERCEDES-BENZ VITO
- Oljefilter VW CADDY
- BMW X3
- SKODA OCTAVIA
- TOYOTA RAV 4
Er Oljefilter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Tilstrekkelig smøring for sunn motor
Smøringen i bilen er en viktig del av konstruksjonen. Uten pålitelig tilførsel av smøreolje, kan motoren bli ødelagt allerede etter noen få meter. I 4-takts motorer sirkulerer oljen i en lukket krets. Den må likevel skiftes regelmessig. Som regel byttes også oljefilteret samtidig.
Veien til olje
Oljen tilføres gjennom ventildekslet, og smører kamaksel, ventiler og tilkoblede tannhjul. Dersom bilen har registerkjede, forsynes også denne med olje. Oljen renner vertikalt gjennom motoren og samles i oljekaret, plassert på bunnen av motoren. Derfor pumpes oljen mot motoren gjennom et kanalsystem. Den passerer oljefilteret langs veien. Oljefilterets funksjon er å filtrere slipepartikler og smuss fra oljen, og lykkes i stor grad i å gjøre dette. Svært små mikropartikler, især forbrenningsrester, forblir i oljestrømmen. Det betyr ikke noe for smøringen. Den klare, brune oljen blir likevel gradvis svart på grunn av disse restene.
Serviceintervaller
Som en regel har produsentene fastsatte intervaller for oljeskift. Det er som regel ikke nødvendig å skifte olje mellom disse. De fastsatte intervallene bør imidlertid ikke ignoreres. Som regel går ikke noe olje tapt i en intakt motor, men mister heller gradvis effektivitet. Oljen blir tynnere og tilsetningsstoffene degraderes. Ekstrem bruk kan føre til at oljefilmen sprekker og forårsaker skade på motoren. Et fastkjørt motorstempel betyr en svært kostbare reparasjoner på motoren. For eldre biler betyr det vanligvis et økonomisk totaltap.
Standard prosedyre ved kjøp av bruktbil
Når du kjøper bruktbil og siste oljeskift ikke kan bekreftes, anbefales det på det sterkeste å bytte olje umiddelbart. Heldigvis er dette et av de enkleste prosedyrene for vedlikehold som du kan utføre selv med noen få verktøy. Du trenger:
- Rampe eller stabil løfteanordning (jekk er UTILSTREKKELIG, og du bør for all del ikke eksperimentere med murstein eller treklosser)
- Ny olje
- Sett med stjernenøkkel
- En bolle
- Oljefilternøkkel
- Nytt oljefilter
- Ny Tappepluggpakning
- Et stort stykke papp
- Bare for å være på den sikre siden: en liten pose med kattesand
Ta bilen på en kjøretur for å varme den opp først. Det gjør oljen tynnere og muliggjør enkel drenering fra motoren. Deretter løftes bilen. Pappen plasseres under fronten på bilen og skålen under tappepluggen. Tappepluggen fjernes med stjernenøkkelen. Vær forsiktig - oljen begynner å renne ut med én gang! Når oljen er fullstendig avtappet, settes bollen til sides. Fjern nå det gamle oljefilteret ved hjelp av oljefilternøkkelen.
Oljefilterpakningen smøres med litt olje før montering. Tappepluggen rengjøres og utstyres med ny pakning, og deretter skrus den på plass. Til slutt tilføres en fastsatt mengde med olje gjennom ventildekselet. Vær forsiktig - for mye olje er like skadelig som for lite. Følg alltid instruksjonene til produsenten. Den gamle oljen helles over i en jerrykanne, og leveres til en gjenvinningsstasjon sammen med det gamle oljefilteret.
Husk på kvalitet
De samme kravene stilles til både olje og oljefilter som for andre reservedeler til bil: bare kvalitet kan forlenge levetiden på bilen. Derfor bør du ikke forsøke å spare penger på dette, selv om bilen er gammel. Konsekvent bruk av førsteklasses olje kan utgjøre en forskjell på 100 000 kilometer.