Oljetrykkgiver (oljetrykkbryter) For Top bilmerker
- Oljetrykksgiver MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Oljetrykksgiver AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Oljetrykksgiver VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Oljetrykksgiver MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Oljetrykksgiver SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Oljetrykkgiver (oljetrykkbryter) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Takket være oljetrykksensoren, kan du alltid holde et øye med oljetrykket Oljetrykksensorer er sensoriske komponenter som er svært viktige forstyresystemet i motoren. De informerer føreren og styreenheten kontinuerlig om oljetrykket i smøresystemet. Dette forhindrer at alvorlige skader oppstår dersom smøringen svikter i en forbrenningsmotor. Oljetrykksensoren kalles også oljetrykkleseren. Navnet "oljetrykksbryter", er derimot feil og bør ikke brukes. Oljetrykksensorens design Oljetrykksensoren består av et solid hus. Kassen er delt inn i to kammere, som er atskilt av en fleksibel eller fleksibelt montert membran. Et kammer er forbundet med motorens oljekrets og er permanent perfusert med det gjennom en hul skrue. Membranen er koplet til et lite potensiometer. Etterhvert som trykket stiger, jo sterkere komprimerer membranen potensiometerets sensor, og dermed forandres spenningen. Denne endringen i spenning blir omformet til en verdi for oljetrykket og videresendes til displayet på instrumentpanelet og kontrollenheten. Oljetrykksensorens funksjon Oljekretsen i motoren er normalt avhengig av en oljetrykkpumpe som fremmer olje proporsjonalt med motorens hastighet. Jo raskere motoren går, desto høyere stiger oljetrykket for å permanent og tilstrekkelig smøre de mange bevegelige delene. En mekanisk oljepumpe utfører vanligvis bare begrenset oljetrykkregulering. Dette er heller ikke nødvendig så lenge motoren brukes normalt. Høy-ytelses motorer krever derimot bedre kontroll av oljetrykket. Trykkventiler eller elektrisk drevne oljepumper bidrar til å oppnå dette. Det er alltid viktig å vite om oljetrykket er tilstrekkelig til å sikre smøring av motoren i vanlige biler. Årsaker til tap av smøring I en motor må alle bevegelige deler forbli smurt til enhver tid. På grunn av motorens høye temperaturer og rotasjonshastigheter, kan det raskt oppstå skader på lagrene, aksler, stempler og ventiler dersom smøringen forsvinner. Fire årsaker kan føre til at smørefilmen forsvinner: -Lekkasje -Tilstopping -Overoppheting -Defekter på pumpesystemet Dersom det er en lekkasje, forsvinner olje inntil det ikke lenger er nok til å opprettholde oljetrykket. Lekkasjer kan oppstå både utenfor og inne i motoren. Det er fort gjort å oppdage olje som forsvinner fra motoren, det er synlig når det drypper på bakken. En lekkasje inne i motoren, for eksempel ved ventilenes akselpakninger eller stempelringene, vil føre til at motoroljen blir brent. Dette er merkbart ved at sterk eksosgassen inneholder blåaktig sot. Dersom motorens kanaler er blokkert, blir oljestrømmen avbrutt ved dette punktet. I et slikt tilfelle faller oljetrykket raskt. Dersom motoren blir for varm, kan oljen bli for tynn. I dette tilfellet kan oljen komme forbi pakningene som skal holde den inne i smøresystemet og oljetrykket synker. I tilfeller hvor oljepumpen kiles fast eller svikter helt, kan ikke oljetrykk bygges opp. Disse årsakene gjør det nødvendig med en permanent sensorisk og visuell kontroll av oljetrykksensoren. Defekter på oljetrykksensoren En oljetrykksensor kan ha tre typer feil: Mekanisk, intern feil Defekt pakning Elektronisk feil Dersom membranen på innsiden av oljetrykkgeneratoren begynner å lekke, for eksempel på grunn av overoppheting, forsvinner oljen ut på potensiometer-siden. Dette kan svekke potensiometerets funksjon og til slutt føre til fullstendig svikt. I tillegg kan potensiometeret korrodere som en konsekvens av inntrengende fuktighet. Reparasjon av oljetrykksensoren Det er vanskelig å reparere en slik del som oljetrykksensoren. Foruten rengjøring av pluggkontaktene eller utskifting av pakninger, er det ikke noe annet som er fornuftig å utføre på denne komponenten. Derfor blir defekte oljetrykksensorer vanligvis bare erstattet. På de fleste biler er det vanligvis ikke en fast intervall for utskifting av oljetrykksensoren. Utskifting anbefales likevel hver 150.000 km. Kvalitet beskytter mot skader Oljetrykksensoren er en viktig komponent som indirekte kan føre til betydelige motorskader dersom den skulle svikte. Derfor bør man velge høykvalitets produkter fra kjente merker når denne reservedelen skal kjøpes.