Oljetemperatur sensor For Top bilmerker
- Oljetemperatur sensor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Oljetemperatur sensor AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Oljetemperatur sensor VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Oljetemperatur sensor MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Oljetemperatur sensor SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Oljetemperatur sensor defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Når motoroljen er spesifikt definert som et kjølemiddel, handler det om et kjøretøy med svært høye omdreiningstall på motoren. Her menes sportsbiler og personbiler i luksusklassen. Bilene i denne kategorien karakteriseres ved at de har en oljekjøler og oljetemperatursensor, som ikke er typiske for alle andre biler. Men etter en tuning, kan slike komponenter også være nødvendig på alle andre modeller. Som et vurderingskriterium kan det for eksempel nevnes at den kan fastsette driftstemperaturen som oppnås når motoren går for fullt, ved høye turtall.
Dersom det ikke lenger er mulig å greie dette ved hjelp av konvensjonelle midler, anbefales det å installere en oljetemperatursensor. Den bygges inn akkurat som en kjølevæske-temperaturføler i sylinderhodet, og har som oppgave å måle oljetemperaturen når den når sin topp. I tillegg er begge anordningene konstruksjonsmessig identiske, fordi de må oppfylle de samme funksjonene. Derfor er det interessant å sammenligne verdier som kommer fra de to sensorene. Uansett vil begge, medmindre det er noe feil på en sensor, angi parallelt pågående operasjoner. Når temperaturen i kjølevannet stiger, skal også oljen bli varmere. Eventuelle videre meldinger er meningsløse, og lar oss anta at det er en feil på en av disse sensorene. Det er overflødig å ettermontere oljetemperatursensor på en liten eller mellomstor bil uten først å ha økt motorens yteevne, fordi det ikke forventes noe høyere oljeforbruk. Derfor skal kjølevannet overvåkes separat fra motoroljen, når det gjelder temperaturforandringer.
Siden begge stoffene alltid kommer inn i og ut av motorrommet samtidig, står de i sammenheng med hverandre med hensyn til deres temperatur. Av denne grunn ønsker ikke bilprodusenter å installere oljetemperaturfølere på biler under luksusklassen. I motsatt fall, dersom en oljetemperatursensor er installert, kreves ettermontering av et styreapparat som er ansvarlig for denne sensoren, eller omprogrammering av det som allerede står. Imidlertid er det ikke verdt å vente seg mye av apparatet som knapt kan gi deg noen ny informasjon, derfor viser det seg å være helt unødig. Det samme gjelder også for sterkere motorer, der oljetemperatursensoren kan svikte, slik at du ikke lenger får nødvendige signaler. Alle delene som krever utskiftning, finner du raskt til moderat pris i vår nettbutikk, så vel som hvilken som helst annen bildel, for eksempel ventildeksel, vaskevannspumpe, viskerblad, viskergummi, tannremsett osv.