Opphengskule For Top bilmerker
- Opphengskule MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Opphengskule AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Opphengskule VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Opphengskule MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Opphengskule SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8462 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)
Drivaksel
(10000 varer)Er Opphengskule (bærekule) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Kuleleddet plasseres på bunnen av fremre støtdemper. Den er innebygd i armen på gaffelleddet og støtter bilen oppover, slik at støtdemperen kan rotere. Dette er tungt arbeid og konstruksjonen er svært robust. Med normal kjørestil, har kuleleddet en ganske lang levetid på 120 000 kilometer.
Konstruksjon og plassering av kuleledd
Kuleleddet er en klassisk, sfærisk tilkobling. Den består av en sokkel med kulen presset inn i seg, omringet av en gummihylse. Hylsen har alltid smøring eller grafittsmøring på innsiden. Konstruksjonen gjør det mulig for kuleleddet å overføre høye styrekrefter, samtidig som den holder seg fleksible og dreibar.
Feil på kuleledd
Et defekt kuleledd kan identifiseres av følgende symptomer:
- Dårlig retningsstabilitet
- Unøyaktig styring
- Klaprende lyder og støt når hjulet dreies
- Brå sidebevegelser i rattet
- Ujevn slitasje på dekkene foran
Et defekt kuleledd kan ikke lengre støtte de høye kreftene på forakselen på tilstrekkelig vis. Slitasje kan føre til brudd på forakselen eller tidlig slitasje på hjullagrene. For å unngå ytterligere skader, må derfor et defekt kuleledd skiftes ut så snart som mulig.
Erstatning av kuleledd
Å erstatte et kuleledd er ikke en enkel oppgave for ufaglærte. Hele styringsmekanismen på bilen er godt skrudd sammen. Uten riktig verktøy, er det nesten umulig med profesjonell demontering. Du trenger uansett spesialverktøy for å fjerne kuleledd. Bare førsteklasses verktøy kan brukes. Billig verktøy kan til og med være farlig. Når du først lykkes med å løsne kuleleddet, er resten av erstatningen enkel. Den plasseres på et A-formede gaffelledd som kan brettes ned etter du har løsnet kuleleddet. Deretter erstatter du det gamle kuleleddet med ny komponent, og bilen er igjen klar for sikker kjøring. Som med alle andre komponenter i styringen, bør alle reparasjoner utføres på begge sider av bilen for best resultat.
Kostnader for et kuleledd
Et kuleledd er en komponent som utsettes for høye belastninger. Ved forsiktig kjøring kan den vare ut 120 000 kilometer, så sant det er et førsteklasses produkt fra en merkevareprodusent. Billige kuleledd som koster 20 euro eller mindre, har kortere levetid. Du sparer deg for denne irritasjonen på forhånd, ved å investere i merkevareprodukter av høy kvalitet med det samme. Priser for kuleledd av akseptabel kvalitet, fra merker som ATE eller FEBI BILSTEIN, starter på ca. 50 euro. Prisen varierer også svært mye på hvilken bilmodell kuleleddet er beregnet for. Tyngre biler trenger mer stabile kuleledd, og de koster mer. Et profesjonelt verksted trenger ca. 30 minutter per side for å installere nytt kuleledd. Erstatning på egenhånd kan vare opptil 1-2 timer, særlig om du ikke har påkrevd erfaring, og ikke minst, passende verktøy. Vi anbefaler alltid at du ikke sparer på verktøy og investerer i akseptabel kvalitet også for dette.
Sjekk andre komponenter også
Komponenter i styringen blir alltid bygd for å slites ut samtidig. Når kuleleddet har nådd slitasjegrensen, kommer andre deler snart til å følge etter. Du sparer mye tid, penger og unngår irritasjoner ved å erstatte alt det som er mulig å skifte ut, når du først skal utføre reparasjonen. Når det gjelder kuleleddet, bør i det minste
- CV-ledd
- Styrestagledd
- Bremseskiver og klosser
- Gaffelledd
- Støtdempere og fjærer
- Hjullager
kontrolleres grundig. Det er kun hvis de ikke har utviklet klaring, og gummielementene ikke har blitt sprø, at de kan forbli på plassen sin. Mistenker du at andre styrekomponenter er defekt, er det i prinsippet verdt å bytte dem samtidig med kuleleddet. Ved å gjøre dette, opprettholder du maksimal kjørestabilitet og kan se selvsikkert frem til neste bilkontroll. Med tanke på at disse reservedelene er svært billige, selv for merkevarekvalitet, er falske produkter feil valg.