Oljeplugg til din bil

Oljeplugg For Top bilmerker
- Oljeplugg VW GOLF
- Oljeplugg MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Bunnplugg BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Oljeplugg AUDI A4
- Oljeplugg VW TRANSPORTER
- Bunnplugg VW PASSAT
- VOLVO V70
- Oljeplugg AUDI A6
- Oljeplugg MITSUBISHI OUTLANDER
- Bunnplugg TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Oljeplugg FIAT DUCATO
- Oljeplugg FORD MONDEO
- Bunnplugg VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Oljeplugg SKODA OCTAVIA
- Oljeplugg TOYOTA RAV 4
- Bunnplugg MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Andre reservedeler Motor
Er Oljeplugg defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Oljepluggen er det punktet hvor oljen fra bilmotoren tømmes. Den er alltid plassert i bunnpannen. Når motoroljen skal skiftes, bør også pakningen til oljedreneringspluggen skiftes samtidig.
Oljedreneringspluggens konstruksjon
Oljepluggen er en spesialskrue med et ytre eller indre sekskanthode. Det lages enten av metall eller plast. Metallskruer kan brukes om igjen. Plastskruene skiftes ved hvert oljeskifte. Oljepluggen er plassert på det laveste punktet i bilens oljekrets. Dette er er i bunnpannen, som vanligvis er laget med en ekstra trakt, hvor oljepluggen er plassert i midten. Dette er for å sikre at motoren er fullstendig drenert for olje når man fjerner oljepluggen. Men å skifte ut en standard oljeskrue av stål er også fornuftig: Fabrikkskruene er vanligvis ikke magnetiske. Men det er vanligvis en magnet i selve bunnpannen. En ekstra magnet på oljepluggen vil imidlertid hjelpe med å kontrollere tilstanden til motoren.
Defekt oljeplugg
Oljeplugger er sjelden utsatt for belastning. De må installeres med riktig dreiemoment og en intakt pakning, da overlever de vanligvis hele bilens levetid uten problemer. Men dersom skruen strammes for mye, skades gjengene. I et slikt tilfellet kan skruen før eller siden falle ut, noe som ikke vil merkes med en gang. I tillegg til at miljøet blir forurenset, vil også trafikken settes i fare og bilen vil snart svikte helt.
En annen grunn til å skifte ut oljepluggen, er når bunnpannen skal skiftes. Bunnpannen er såpass rimelig at den enkelt skiftes når oljepakningen skal skiftes. Risikoen for at oljepannen forvrenges når den fjernes, er stor og kan risikere ytterligere oljelekkasjer. I slike tilfeller skifter man også oljepluggen samtidig.
Innkjøp av oljeplugg og pakning til oljedreneringspluggen
Selv om oljedreneringspluggen teknisk sett er en veldig enkel del, er det viktig å å velge en av veldig god kvalitet. Nye oljedreneringsplugger fra en merkevareprodusent (for eksempel Febi Bilstein eller FEZ) er teknisk mer pålitelige enn produkter fra ukjente produsenter. Passer man på å stramme til det anbefalte dreiemomentet, garanterer et merkevareprodukt korrosjonsbestandighet og stabilitet. Magnetiske oljeavløpsplugger av beste kvalitet koster sjelden mer enn 5 euro. Siden kjøretøyet bare er utstyrt med en enkelt oljeskrue med en pakningsring, er det ingen grunn til å spare her.
Magneten skal trekke til seg metallspon fra oljekretsen. Bunnpannen er også utstyrt med en magnet som har samme formål. Den er imidlertid ikke tilgjengelig uten at man fjerner bunnpannen. Ved å velge en magnetisk oljeplugg og pakning til oljedreneringspluggen, kan man effektivt sjekke motoren: Store eller mange metallbiter indikerer tidlig motorfeil. I dette tilfellet er det viktig at de typiske slitasjestedene i motoren blir undersøkt. Kamakselen og oljepumpen er relativt lett tilgjengelige. Dersom det ikke er tegn på riper, kan årsaken være at oljeskifteintervallet er overskredet. I dette tilfellet bør oljen sjekkes igjen etter 1000 kilometer.
Mest ettersøkte varer i Bunnplugg hovedkategori: