Pedalgummi & pedalbelegg For Top bilmerker
- Pedalsett MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Pedalsett AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Pedalsett VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Pedalsett MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Pedalsett SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5
Er Pedalgummi & pedalbelegg defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Styre bilen med føttene: Pedalene Bilens pedaler er de sentrale kontrollinstrumentene som brukes for å akselerere og bremse kjøretøyet. Det finnes minimum to og maksimalt fire pedaler i et kjøretøy. Oversikt over kjøretøyets pedaler Et kjøretøy er som et minimum utstyrt med en bremsepedal og en akselerasjonspedal. Betegnelsen "gasspedal" brukes ofte, men er ikke lenger anvendelig for elektriske kjøretøy: Den refererer til fotpedalen som brukes til å akselerere kjøretøyet. Dette er de eneste pedalene som trengs i elbiler og automatgirte biler. Kjøretøy utstyrt med manuell gir, har også en clutchpedal. Clutchen som er tilkoblet clutchpedalen frigjør motoren fra girkassen, og gir dermed muligheten til manuell girskift. Mange kjøretøy er utstyrt med en egen pedal til nødbremsen, i stedet for den vanlige håndbremsen. Denne brukes med foten og frigjøres via en trekkspak. Pedalkomponenter En pedal består av en spak som er festet til karosseriet. På fotsiden er det sveiset på et panel, og dette muliggjør drift via foten. I tillegg er et ekstra, lite og tungt riflet gummipanel også festet her for å forhindre glidning. Ved dreiepunktet er pedalen montert enkelt men en bolt. En returfjær trekker tilbake pedalen til sin opprinnelige posisjon etter hver aktivering. Pedalspaken har et hull på oversiden. Her er ulike kabeldrag eller styrestenger festet for å betjene ulike funksjoner. Pedalene er plassert i bilens kupè og dermed beskyttet mot påvirkninger utenfra. Fotpedalene må kunne tåle definerte krefter. Det er sjelden pedalene er defekte, siden de nesten ikke har noen unaturlig slitasje. I moderne kjøretøy kan kommandoer overføres elektronisk til kjøretøyet istedenfor mekanisk. Da er pedalene utstyrt med potensiometre som overfører signalene til kontrollenheten. En elektromagnetisk generert motstridende kraft, skaper en motstand for å tillate den nødvendige sensitiviteten ved bruk av pedalen. Disse pedaltypene finnes hovedsakelig i elektro-mekaniske bremse- og akselerasjonspedaler som brukes i hybrid- eller elbiler. Defekter på pedalene En pedal som er i ferd med å svikte, resulterer i en tragisk krisesituasjon. I dette tilfellet må kjøretøyet stoppes så raskt som mulig. Bilen må dermed taues til nærmeste verksted. Den vanligste årsaken til at de manuelle fotkontrollene i kjøretøy blir ødelagt, er brutte kabeldrag. Slipelyder er en annen feil som noen ganger oppstår i pedaler. Disse oppstår når smørefettet i lagerstiften ikke lenger er tilstrekkelig. Dette kan løses raskt med smøring. Festeboltene holdes på plass med stifter, og disse kan noen ganger løsne over tid. Dette er også et tilfelle hvor fotpedalens funksjon enkelt kan gjenopprettes med bare noen få håndbevegelser. Returfjæren kan imidlertid svikte. Fjærkraften kan forsvinne over tid. Heldigvis merker man vanligvis dette ganske raskt, lenge før det kan føre til noen form for farlige situasjoner. Men dersom pedalen begynner å kjennes "svampet", bør returmekanismen kontrolleres. Et brudd eller en revnet fjær kan virkelig føre til en farlig situasjon. Utskifting av pedaler Vanligvis overlever pedalene bilens levetid. Men dersom de likevel svikter, er det ganske enkelt å fjerne og erstatte pedalen. Hver pedal er festet til karosseriet med bare noen få skruer. Når du skifter ut pedaler, er det fornuftig å skifte kabeltrekkene samtidig. De elektromekaniske pedalene er betydelig dyrere enn de tradisjonelle, rent konvensjonelle pedalene. Men disse pedalene er også utformet slik at de skal vare hele kjøretøyets levetid. Tilbehør til pedalene Den mest alvorlige slitasjen på pedalene oppstår på gummioverflaten. Disse kan enten revne delvis eller falle helt av. Tilbehørshandelen tilbyr mange utskiftingsalternativer, hvor det visuelle utseendet og sikkerheten til en pedal kan restaureres fullstendig. Et enkelt deksel koster opp til 5 euro. Reservedeler kan også brukes til å oppnå en visuell forbedring av bilens interiør. Dettee inkluderer for eksempel pedaldeksler av krom.