Kjølevifte For Top bilmerker
- Radiator kjølevifte MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Radiator kjølevifte AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Radiator kjølevifte VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Radiator kjølevifte MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Radiator kjølevifte SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Termostat
(10000 varer)
Vannpumpe
(10000 varer)
Radiator
(10000 varer)
Motstand kupevifte
(4410 varer)
Ekspansjonstank
(5635 varer)
Kjølevæskeflens
(4795 varer)Er Kjølevifte defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Vannkjølesystemet i biler støter uavlatelig på noen grenser. Med denne påstanden menes det også at bilindustrien ikke kan gjøre et definitivt valg mellom vann- og luftkjølingen, slik at vannkjøleren ikke er i stand til å klare seg uten luftkjøleelementer. For å kunne danne seg et klart bilde, tenk på at hvert vannkjølt kjøretøy er som regel utstyrt med et kjølergitter og minst en vifte. Mens den førstnevnte komponentens oppgave er å levere motgående luftstrømmer (kjørevind) til motoren, virker bare vifta når temperaturen under panseret er for høy og kan forårsake svikt pga overopheting, det vil si dersom en hjelpefunksjon blir påkrevd.
Så snart temperaturføleren måler mer enn +90°C, kommer kjøleviften (ventilator) i gang. Den består av et rotorblad som fungerer som en liten turbin. Den er drevet av en elektrisk motor og blåser raskt omgivende luft mot radiatoren. Dette sikrer at luften ikke vil stå der for lenge, og denne prosessen er egentlig varmeveksling, når kjølevannet skal miste sin temperatur og luften varmes opp. Derfor må den så raskt som mulig ledes bort, ellers danner det seg et drivhus som gjør varmevekslingen mye langsommere og fører til overoppheting under motorpanseret. Teknisk uttrykt komprimerer hver ventilator luft, slik at den lokale luften rundt kjøleren fortrenges av den som kommer fra ventilatoren. Ventilatorens funksjon er sammenlignbar med en interiørvifte. I begge tilfeller er resultatet en forsert luftsirkulasjon. Siden det er nok å bare avkjøle kjølevannet minimalt, er motorventilatoren alltid ytterst effektiv, når det er viktig å normalisere driftstemperaturen raskt. Dette lykkes også av den grunn at den ligger rett i nærheten av vannkjøleren. Når ventilatoren er i gang, høres det tydelig. Eventuelle feil er også lette å oppdage, ettersom temperaturen ikke lar seg senke under 90°C.
Slike forhold er vanlige f.eks midt på sommeren, på hete dager og når bilen står fast i trafikkork og knapt kan bevege seg. Som følge mottar den ingen kjørevind som ville understøtte kjøleren. Skulle ventilatoren svikte pga en feil eller defekt, kan den enkelt byttes ut, hvis du har frigjort plass bak radiatoren. Denne bildelen kan du til enhver tid gunstig bestille og kjøpe i vår nettbutikk, også hvilken som helst annen komponent, f. eks. giversylinder, frontlys, katalysator, bagasje/lasterom, drivstoffilter m. m.