Styresnekke + elektrisk servostyring For Top bilmerker
- Rattsøyle MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Rattsøyle AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Rattsøyle VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Rattsøyle MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Rattsøyle SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Styreledd (endeledd)
(10000 varer)
Aksialledd (styrestag)
(10000 varer)
Parallellstag
(10000 varer)
Tannstangmansjett
(10000 varer)
Styreservopumpe (servopumpe)
(10000 varer)
Hydraulikkolje
(118 varer)Er Styresnekke + elektrisk servostyring defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Nøyaktige svinger takket være rattakselen Rattakselen er en del av forbindelsen mellom rattet og resten av styresystemet. Den overfører dreiningen fra rattet og gir mulighet for at forhjulene skal kunne styres nøyaktig. Styresystemet startet som en stiv rattstamme, men i dag er det et komplekst system med mange komponenter. Dette inkluderer rattakselen En del av rattstammen Frem til 1950-tallet, var rattstammen et enkelt rør. Det ble koblet til rattet i den ene enden, og til et tannhjul som beveger en tannstang på styremaskinen i den andre enden. Etterspørselen etter økt komfort og mer sikkerhet førte til at utforming av en mer kompleks styrestang startet rundt 1955. Det har vist seg at det stive røret i styrestangen oppførte seg som en lanse dersom en påkjørsel bakfra skulle skje, noe som førte til fatale skader på føreren. Derfor ble de kontinuerlige rørene erstattet med teleskopiske glidekonstruksjoner av netting. Eliminering av denne farekilden gjorde at plutselige støt og antall dødsulykker ble betydelig redusert. En positiv tilleggseffekt med teleskopetkonstruksjonen var at rattstammens avstand kunne justeres. At kardangleddet eller universalleddet ble lagt til, gjorde at man også kunne justere høyden på rattet. I dag finnes disse funksjonene i alle moderne styresystemer. Dette kardangleddet i rattstammen er kjent som "rattakselen". Da styringselektronikken kom, ble rattstammen utstyrt med mange ekstra funksjoner. I dag må servostyringen eller styrevinkelsensorer også være styrbare av moderne rattstammer. Rattakselens posisjon Universalleddet kan i de fleste biler nås fra fotområdet. Den er plassert under rattstammens bunndeksel, vanligvis i nærheten av pedalene. Denne posisjonen muligjør en maksimal nedbøyningsvinkel for høydejustering av rattet. Defekter på rattakselen Rattakselen er en innretning som har mange bevegelige deler. Over tid kan de tilpasningen lide. Derfor er Det vanligste symptomet på et defekt ratt er derfor 'slark'. Dersom bevegelser ikke lenger overføres direkte fra rattet til hjulene, men i stedet er forsinket, kan årsaken være et defekt kardangledd. De sammenkoblede og bevegelige festepunktene i lagrene er slitt ut og kan ikke lenger sikre direkte overføring av rotasjonsbevegelsen. Andre defekter i kardangleddet kan forårsake knirking, sprekker eller slipende lyder. Det er vanligvis ikke mulig og heller ikke anbefalt å reparere kardangleddet. Det tryggeste alternativet er alltid å erstatte med en ny del. Kjøpe brukt kardangledd? Reparasjon av et styresystem kan være svært dyrt. I noen biler må rattstammen fjernes helt for at man skal kunne skifte ut kardangleddet. Det er en komplisert oppgave å demontere et ratt med airbag alene, dette er en oppgave som krever et høyt nivå av ekspertise. Fristelsen til å spare kostnader ved å installere en brukt rattaksel stor på eldre biler. Dette anbefales likevel ikke. Med tanke på innsatsen som kreves for å erstatte dette, bør dette arbeidet kun utføres én gang i løpet av bilens levetid hvis det er mulig. Bruk av nye deler er den eneste måten å sikre dette på. Å kjøpe kvalitetsprodukter fra kjente merker bidrar ytterligere til å hindre for tidlig slitasje av denne komponenten. Heldigvis er rattakselen en av de billigste komponentene i styresystemet. Utskifting kardangleddet er faktisk ganske enkelt i de fleste små og mellomstore biler. Fjerner man dekslene, eksponeres kardangleddet og deretter frigjøres dette fra rattstammen ved forbindelsespunktet til motorrommet. Dette innebærer som regel at en splint trekkes ut og en tilkoblingsbolt må løsnes. Når man har koblet kardangleddet fra styrestangen, kan rattstammen trekkes inn i fotområdet. Det kan universalleddet enkelt skrus løs og den nye delen kan installeres. Ved montering, må man passe på og stramme forbindelsesbolten med riktig moment. Vanligvis tar det omtrent 30 minutter og installere en rattaksel.