Reg reim & registerreimsett For Top bilmerker
- Registerreim MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Registerreim AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Registerreim VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Registerreim MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Registerreim SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Kileribberem
(10000 varer)
Strammerull
(10000 varer)
Kilerem
(7877 varer)
Styrerulle
(10000 varer)
Remstrammer
(9395 varer)
Kileremskive (remskive)
(222 varer)Er Reg reim & registerreimsett defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Billig, men viktig: registerreimen
Registerreimen er en svært viktig komponent i bilen. Den synkroniserer rotasjonen på kamakselen og veivakselen, noe som er viktig for ventilstyring. Om den revner, er det uunngåelig med alvorlige skader på motoren.
Funksjon og plassering av registerreim
Registerreimen er en flat reim med tverrgående tenner, og de passer inn i sporene på drivhjulene til veivaksel og kamaksel. Rissene (fortanning) får veivakselen og kamakselen til å stå i en spesifikk, nøye bestemt vinkel. Dette er svært viktig. Ventilene som settes i bevegelse av kamakselen, må ut av veien når stempelet stiger. Hvis stempelet treffer ventilene, er resultatet en kostbar reparasjon.
Registerreimen sitter derfor på langsiden av motoren og kobler sammen begge aksler. Dessuten brukes registerreimen ofte til å drive ytterligere hjelpekomponenter.
Født i Deggendorf for å erobre verden
Er det noen som faktisk husker den tyske bilprodusenten ved navnet Glas? Hans mest berømte oppfinnelse var minibilen "Goggomobil". Det som skapte store fortjenester for produsenten, viste seg å bli hans forbannelse på et senere tidspunkt: selv om Glas bygde svært innovative biler, var han alltid kjent som ham som bygget Goggomobilen.
Trøsten er at mange av oppfinnelsene til Glas har funnet veien inn i dagens biler, for eksempel registerreimen. Den var laget for å være mindre, lettere, mer pålitelig og med jevnere drift enn registerkjedet, og var i tillegg beregnet for å erstatte vertikalaksel eller tanndrev, og som et resultat av dette, setter nye standarder for konstruksjon. Det viste seg å være vellykket: i forbrenningsmotorer er registerreimen nummer 1, selv om den ble bygget som slitedel fra starten av. Moderne registerreimer er svært slitesterke og er på ingen måte dårligere enn registerkjeder.
Feil på registerreim
En revnet registerreim oppdages med én gang: bilen kveles og vil ikke starte. Starteren låser seg og klarer ikke å få motoren i gang. Stempler og ventiler har satt seg fast, og kan bare frigjøres med en komplisert reparasjon. Det er kun én måte å unngå denne alvorlige skaden på motoren: overhold erstatningsintervallene. Avhengig av hvilken type det er, anbefales det ofte å bytte registerreim som forebyggende tiltak. Undersøk hva som gjelder for bilen din: Golf 3 kan overskride erstatningsintervallet på 20 000 km. uten noen problemer, men registerreimen i en Alfa 166 bør helst skiftes ut lenge før det.
Erstatte registerreim
Om du kan bytte registerreim på egenhånd, avhenger i stor grad av hvilken type bil du har, samt individuell erfaring. Om vi bruker eksemplene fra i sted, finnes det forskjeller i mengden med arbeid som kreves for denne reparasjonen: med litt trening og erfaring, kan registerreimen i en Golf 3 erstattes innen en time. På Alfa 166 derimot, må hele motoren demonteres. Som et resultat av dette, har mange av disse vakre bilene dødd en altfor tidlig død: de tredje eierne var bekymret for erstatningen som kostet 2000 euro.
Arbeidet med å bytte registerreim må utføres grundig og nøyaktig. Selv om bare en enkelt tann er forskjøvet, kan det forårsake feil på motoren. Derfor bør motoren testes etter på med kjøring på frihjul: fjern tennpluggene og start motoren.
Erstatt alltid registerreimen som et sett
Registerreimen kan ikke byttes ut individuelt. For enhver bil finnes det komplette monteringssett. Enten vannpumpen eller strammehjulet bør også byttes. På mange biler har vannpumpen som tilleggsfunksjon å opprettholde spenningen på registerreim, og derfor har de fleste settene med registerreimer bare én av disse komponentene. Priser for et registerreimsett starter på ca. 100 euro for fullgod merkevarekvalitet.