Registerkjede For Top bilmerker
- Registerkjede MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Registerkjede AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Registerkjede VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Registerkjede MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Registerkjede SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Registerkjede defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Pålitelig ventilklarering takket være registerkjedet Registerkjedet er en meget slitesterk og pålitelig konstruksjon for kontroll av motoren. Det er normalt mye mer holdbart enn alternativet: den utbredte registerreima. Registerkjeder installeres vanligvis i premium kjøretøy. Likevel kan det bli nødvendig å skifte ut registerkjedet når en viss kjørelengde er oppnådd. Selv om denne oppgaven er utfordrende, kan den med litt øvelse utføres av en talentfull amatørmekaniker. Sensitiv motorstyring For at en motor i det hele tatt skal fungere, må stemplenes opp- og nedbevegelser være nøyaktige med åpning og lukking av ventiler. Øyeblikket for drivstoffinnsprøytning og tenningen av tennpluggen må også passe perfekt for å sikre korrekt motordrift. Når det gjelder ventilkontroll, er nøyaktig timing spesielt viktig fra et konstruktivt synspunkt: I de fleste kjøretøy krysses stempelslag og ventilrørenes bevegelser. Når stempelet stiger for kompresjon eller for å slippe ut avgass, kan det ikke være noen ventil i veien lenger. Dersom stempelet treffer ventilen, typisk eksosventilen, vil både både stemplet og ventilen vanligvis bli ødelagte. Det er svært komplisert å reparere denne typen skader, og er som oftest et stort økonomisk tap i de fleste biler. Registerkjedets funksjon og plassering Ventilkontrollens kjede kobler veivakselen til kamakselen. Veivaksen hever og senker stemplene, mens kamakselen åpner og lukker ventilene. Registerkjedet synkroniserer disse bevegelsene med hverandre slik at motoren fungerer optimalt og skader unngås. Ventilkontrollens kjede må holdes under spenning. Dette blir sikret av en registerkjedestrammer. Dette er vanligvis en glideskinne som presses mot kjedestrengen ved hjelp av en trådjustering. Kjedestrammeren kan slites over tid, spesielt dersom smøringen er utilstrekkelig. Defekter på registerkjedet Det er tre årsaker til at ventilkontrollens kjede kan svikte: Slitasje, strekking eller revning. Det vanligste tilfellet er at kjedet strekkes. Dette skjer når registerkjedestrammeren blir for tett påført. Etter en viss kjørelengde, opp mot 150.000 km på de fleste kjøretøy, kan kjedet ganske enkelt nå slutten av levetiden uten noen ytre faktorer. Moderne kjøretøy har selvdiagnostikk for å oppdage slitasje på registerkjedet. Det viser en advarsel eller en feilmelding når kjedet må byttes ut. Andre symptomer inkluderer dårlig adferd ved kaldstart, en uvanlig plinging og rallende motorstøy og grov tomgang. Den atypiske støyen blir ofte feildiagnostisert som en transmisjonsfeil. Forskjellen er ganske enkel: Dersom støyen oppstår, selv om bilen står stille og giret kobles ut, kan den ikke komme fra transmisjonen. Dersom lydene bare oppstår under kjøring, er det mer sannsynlig at diagnosen "transmisjonsfeil" er korrekt. Vedlikeholdshåndboken foreskriver også utskifting av registerkjedet. Erfaring har imidlertid vist at utskifting av registerkjedet indikeres mye tidligere, særlig i nyere kjøretøy. Enkelte biler i Mercedes CLS-serien er spesielt kjente for slike problemer. Det finnes tilfeller hvor registerkjedet på disse bilene måtte skiftes allerede etter 60 000 km. Utskifting av kontrollkjedene Det tar omtrent 6 timer å skifte ut et ventilkontrollkjede, dersom det utføres av et spesialisert verksted. Dette viser hvor enormt komplisert denne oppgaven er. En motivert og talentfull hobbymekaniker bør reservere en hel helg til denne jobben. Utskifting av ventilkontrollen innebærer avdekking av hele kjedenheten. Deretter må veivaksel og kamaksel låses med et spesielt verktøy. Det nødvendige spesialverktøyet koster omtrent. 80-120 euro. Deretter kan impellerene og kjedet fjernes. Vanligvis skal også registerkjedestrammeren byttes ut. Det samme gjelder alle andre glideskinner. Registerkjeder selges vanligvis i komplette sett som inkluderer alle forseglinger. Dersom dette settet også inneholder drivhjul, anbefales det skifte disse også samtidig. På grunn av det store antallet bevegelige deler, er bruk av riktig olje viktig for en kjedebasert ventilkontroll. Kvalitetskjeder fra merkeprodusenter Prisen på et komplett reparasjonssett for en kjedebasert ventilkontroll fra merkevareleverandøren FEBI BILSTEIN, ligger på rundt 120-180 euro. På grunn av denne komponentens betydning og de alvorlige konsekvensene ved feil, bør kunder bare stole på merkevarekvalitet.