Reguleringselement lysregulering For Top bilmerker
- Reguleringselement lysregulering MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Reguleringselement lysregulering AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Reguleringselement lysregulering VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Reguleringselement lysregulering MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Reguleringselement lysregulering SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Reguleringselement lysregulering defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Juster frontlysene etter den bakre belastningen ved hjelp av frontlyktnivelleringen Frontlyktnivelleringen er en teknisk funksjon som justerer vinkelen til frontlyset. Via en dreiebryter på innsiden av kjøretøyet, betjener man denne manuelt. Frontlyktnivelleringen har vært obligatorisk på alle nye biler i Tyskland i over 20 år. Aktuatoren er en komponent i den komplette nivelleringsmodulen for frontlyktene. Frontlyktnivelleringens effekt På tomgang har kjøretøyet den optimale vinkelen for best mulig belysning av veien. Vinkelen garanterer at sjåføren har maksimal sikt uten at motgående trafikk blir blendet. Dersom kjøretøyet har tung last bak, vil bakdelen senkes. Vinkelen på frontlyktene må derfor justeres i forhold til den nedsenkede bakdelen. Selv om sikten nå er økt, vil motgående trafikk bli blendet. For å kompensere for dette, kan frontlysenes vinkel senkes med frontlyktnivelleringen. Forlyktingsnivelleringens operasjonsprinsipp For å justere lysenes rekkevidde, kan vinkelen i lengderetningen til kjøretøyets akse justeres. Frontlysene er derfor montert i et svingpunkt. Aktuatoren er plassert ved dette svingpunktet. Aktuatoren er satt sammen av en aktiveringsmotor med stikkontakter, monteringspunkter og en lineær aktuator. Dette trykker mot frontlyset ved et bestemt punkt, og justerer dermed vinkelen. Aktiveringsmotoren styres av et roterende hjul, som vanligvis er plassert direkte ved frontlysets bryter. Feil på frontlyktnivelleringen Teknisk sett er aktuatorer svært enkle komponenter. Da frontlyktnivellering ble pålagt, prøvde noen produsenter å produsere rimelige løsninger ved hjelp av hydrauliske systemer. Disse hydrauliske systemene har vist seg å være svært utsatt for interferens, og blir derfor ikke lenger brukt. Den elektromekaniske versjonen er standarden i dag. Som alle elektro-mekaniske komponenter, kan aktuatorens elektronikk og mekanikk skades. Selve spaken kan også brekke. En defekt frontlyktnivellering kan oppdages ved at den bare virker på den ene siden. Dersom begge sidene ikke kan justeres ved å dreie justeringshjulet, er det vanligvis bryteren som er problemet. En intakt frontlyktnivellering er et absolutt krav for å passere den generelle inspeksjonen. Derfor bør man opprettholde vedlikehold og reparasjon av denne funksjonen, selv om den sjelden blir brukt. Reparasjon av frontlyktnivelleringen Dersom aktuatoren slutter å fungere, bør man kontrollere kontaktene for å sjekke om problemet skyldes en korrodert plugg. Denne typen problemer kan løses raskt ved å skrape området rent og behandle det med kontaktspray. Men dersom aktiveringsmotoren har vanskeligheter med å bevege seg eller ikke beveger seg i det hele tatt, til tross for riktig elektrisitet, blir aktuatoren enkelt erstattet. I de fleste biler er det enkelt å fjerne og installere denne. Men på eldre biler som er utstyrt med utfoldbare frontlykter, kan erstatning av denne komponenten imidlertid være mer komplisert. Men har man tålmodighet og litt ferdighet, kan selv hobbymekanikere utføre denne reparasjonen. Kvaliteten på frontlyktivellering Det er relativt sjelden frontlyktnivelleringen repareres eller erstattes. Det er lurt å teste funksjonen i av og til for å sikre at motorens er i stand til å bevege seg fritt. Dersom den samler opp smuss og kiles fast, vil overbelastningen vanligvis føre til fullstendig svikt. En ny aktuator vil ikke koste mindre enn 45 euro, og prisen på en aktuator kan enkelt overstige 150 euro. Disse relativt høye prisene på OEM-reservedeler gjør at det kommer mange imitatorer på markedet, disse tilbyr tilsynelatende billigere komponenter. Likevel kan de vanligvis ikke konkurrere med den nødvendige kvaliteten på merkevareprodukter. Dersom man noen gang får behov for å erstatte frontlyktnivelleringen, vil valg av kvalitetsmerkede produkter gi en trygg og varig løsning. Reparasjon av frontlyktnivellering med Xenon-lys av høy kvalitet er et annet tilfelle. Disse er større, tyngre og teknisk mer komplekse enn de vanlige H4-frontlyktene. Dette gjenspeiles også i de mye høyere prisene på aktiveringsmotorene. Når det gjelder disse frontlysene, er det i de fleste tilfellene koblingsstengene som er slitt. Det er enkelt og rimelig å skifte ut disse. Handelen tilbyr også høykvalitets reservedeler til dette formålet til greie priser.