Reimhjul dynamo (frihjul dynamo) For Top bilmerker
- Reimhjul dynamo MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Reimhjul dynamo AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Reimhjul dynamo VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Reimhjul dynamo MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Reimhjul dynamo SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Kileribberem
(10000 varer)
Strammerull
(10000 varer)
Kilerem
(7877 varer)
Styrerulle
(10000 varer)
Reg reim & registerreimsett
(10000 varer)
Remstrammer
(9392 varer)Er Reimhjul dynamo (frihjul dynamo) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Et generatorfrihjul sikrer en høyt belastet motor lang levetid. Det kobler ut motorens dreiemomentvariasjoner og minimerer vibrasjoner som oppstår i generatoren. Generatorfrihjulet er montert på generatoren i stedet for den tidligere brukte kileremskiven. Den har en levetid på ca 120 000 km. Økende krav fører til nye belastninger Etterspørselen etter mer og mer komfort med mindre drivstofforbruk, fører til mer anstrengte komponenter i biler: I dag har motorene mye høyere kompresjon og har lengre levetid enn for noen år siden. Generatorene som tidligere bare ble brukt til gi strøm til tenning og belysning, gir kraft til mange flere komponenter i disse dager. Oppvarmede seter, navigasjonsinstrumenter, styringsenheter, elektriske vinduer, speil og setejustering, og en betydelig økning i antall sensorer har ført til at moderne biler krever mye mer elektrisitet. Men i stedet for å montere større generatorer, drives de eksisterende generatorene med høyere hastigheter for å spare kostnader og vekt. Høyere kompresjoner i motoren fører til sterkere dreiemoment, noe som også viser seg med mer vibrasjoner. Der høye hastigheter, store svingninger i dreiemomentet og høye vibrasjoner møtes, øker slitasjen på alle de involverte komponentene betydelig. Frihjulet er en liten, men meget effektiv komponent, som kan fange opp de fleste vibrasjonene. Hvordan fungerer generatorfrihjulet? Det spesielle med generatorfrihjulet er at trinsehjulet, hvor motormomentet overføres til generatoren, kun kan dreies i en retning. Når motorens hastighet øker, øker også hastigheten i generatoren proporsjonalt. Men hvis motorens turtall synker, fortsetter generatoren å kjøre på grunn av sitt eget turtall. Dermed oppstår ikke overgangene mellom hastighetene så direkte og plutselig som de pleide med stivt, overført dreiemoment. For en mekaniker er den mekaniske gjennomføringen av denne frikoblingen naturligvis svært kompleks. Det kreves mange, små bevegelige deler for at dette skal fungere. Derfor er levetiden til denne komponenten begrenset. Defekter med generatorfrihjulet Når generatorens frihjul er defekt, blir det blokkert. Deretter fungerer den bare som en enkel remskive, som overfører dreiemomentene direkte. Generatoren med frihjulsdrift omfatter et separat strammearmatur. I eldre kileremsdrifter, ble beltestramming utført rett over generatoren. I en generator med frihjul, er det installert en separat strammerulle, noe som alltid holder de flate drivremmene spent. Et defekt eller blokkert frihjul er forholdsvis enkelt å oppdage, fordi det flate beltet vibrerer sterkt når motoren sviver på tomgang. Det endrer også støyen fra motoren slik at man hører det. For å sjekke frihjulet,er det bare å slå motoren på. Dersom frihjulet er intakt, må eneratoren fortsette å kjøre en stund. Dersom den stopper med en gang, eller lager en høy hylelyd eller skrapelyd når du kjører, er frihjulet definitivt ødelagt. Reparasjon av frihjul Man kan ikke reparere et frihjul, det må skiftes ut. Det anbefales å skifte generatorens flate belte og remskive samtidig. Komponentene er synkronisert i design. Derfor vil de to andre komponenter svikter kort tid senere, dersom en av dem først blir ødelagt. Utskifting av frihjulet kan innebære at generatoren må fjernes. Selv om dette ikke er nødvendig på mange biler, kan det forenkle arbeidet med utskiftingen av frihjulet. Man trenger spesialverktøy for å skifte dette hjulet, og disse koster rundt 60 euro. Prisen på reparasjonssett til frihjulet er svært avhengig av biltype og produsent. Vanligvis kan en amatørmekaniker håndtere oppgaven med å skifte ut frihjulet uten problemer. Generatorens levetid øker dersom vedlikeholdsplanën følges konsekvent. Det er også fornuftig å kontrollere kullbørstene på generatoren samtidig, og skifte dem ut hvis det er nødvendig. Dette vil gjenopprette bilens kraftsystem fullstendig.