Remskive veivaksel til din bil

Remskive veivaksel For Top bilmerker
- Remskive veivaksel VW GOLF
- Remskive veivaksel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Remskive veivaksel BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Remskive veivaksel AUDI A4
- Remskive veivaksel VW TRANSPORTER
- Remskive veivaksel VW PASSAT
- VOLVO V70
- Remskive veivaksel AUDI A6
- Remskive veivaksel MITSUBISHI OUTLANDER
- Remskive veivaksel TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Remskive veivaksel FIAT DUCATO
- Remskive veivaksel FORD MONDEO
- Remskive veivaksel VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Remskive veivaksel SKODA OCTAVIA
- Remskive veivaksel TOYOTA RAV 4
- Remskive veivaksel MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Andre reservedeler Motor
Er Remskive veivaksel defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Kontroll og fremdrift med veivakselremskivene
Veivakselremskiven er en plateflens som er montert på veivakselen. Veivakselremskivens oppgave er å drive de forskjellige tilbehørskomponentene i motoren. Den kan lett skiftes ut om den blir skadet, men er normalt svært holdbar.
Veivakselremskivens driftsprinsipp
Veivakselreskiven kan være utformet som en drivskive eller som en kontrollskive. Dersom den har form som en drivskive, er det en skive med et V-spor som går rundt, en flat remskive eller en riflet remskive. Versjonen med rundtgående V-spor er konstruert for å brukes sammen med kileremmer. Denne varianten er godt dokumentert, men erstattes i økende grad av flatremmer eller ribbebelter. Når den er formet som en kontrollskive, har den en sterkt sagtakket profil. Den overfører nøyaktige syklustider, i tillegg til dreiemomentet.
Følgende eheter drives av veivakselremskiven: Servopumpe, kjølekompressor, omformer eller generator, eventuelt bremseforsterker og vannpumpe. På endel kjøretøy drives alle disse enhetene av en enkel registerreim som også styrer syklustider på sylinderrekkene (i V-motorer). Disse kjøretøyene, slik som Ferrari eller Alfa Romeo 164 og 166, er meget sensitive overfor intervallene på skifte av registerreimen. Vanligvis bør denne skiftes hver 40.000 til 60.000 kilometer. Man skifter vanligvis også ut veivakselremskiven sammen med registerreimen.
Påvisning av defekter på veivakselremskiven
Det er sjelden veivakselremskivene blir ødelagte. Likevel skiftes de vanligvis ut når en mer omfattende overhaling foretas. Dersom de er defekte, vil dette merkes av ujevn rotasjon som vanligvis er ledsaget av høy slipelyd. Årsaken til denne typen slitasje er at skivene har ubalansert belastning, særlig når de er inaktive. Så lenge dette problemet "bare" påvirker remskiven som driver hjelpeenheter, kan bilen fortsatt brukes så lenge støyen ikke er forstyrrende. En registerremskive bør imidlertid skiftes ut så raskt som mulig, ellers motoren få omfattende skader. Vanligvis er remskiven flens-montert til veivakselen med en M20-mutter eller større i sentrum. Der kan den løsnes. For å hindre at den roterer motoren, kan den blokkeres på svinghjulet (clutch-siden) med en skrutrekker eller en sekskantnøkkel. I tilfeller hvor dette ikke er mulig, kan et eget låseverktøy for veivaksler kjøpes for ca. 60 euro. Ved utskifting av registerremskiven, bør alle de andre remskivene på de tilhørende komponentene kontrolleres.
Disse er normalt også i ferd med å bli ødelagt. Og når man først fjerner beltet, bør det ikke brukes om igjen, men erstattes med en ny. Dessuten kan beltestrammeren og generatorfrihjulet sjekkes samtidig. Dersom veivakselremskivene er fjernet, er det smart å kontrollere pakningen som ligger under samtidig. Spesielle ringer er nå ganske lett tilgjengelige. Siden det er svært kostbart å skifte ut denne komponenten, anbefales en forebyggende utskifting ved denne anledningen. Du trenger et eget ringavtrekker-verktøy til dette formålet, og dette kan du imidlertid også låne fra et verksted. En ny forseglingsring på veivakselen, vil tette et annet svakt punkt og forhindre potensiell oljelekkasje på lengre sikt.
Veivaksel-remskiver fra merkevareprodusenter
Veivakselremskiven må tåle ensidig belastning ved høye hastigheter. De har enkel konstruksjon, og derfor er de svært attraktive fremmede produsenter som lager deler. En dårligere veivakselremskive fremviser ikke sine mangler og holdbarhet visuelt. Derfor bør man alltid stole på kvaliteten fra merkevareprodusenter når man skal kjøpe. Slike remskiver er ikke akkurat billige: De rimeligste veivakselremskivene koster fra 70 euro. Kvalitetsprodukter fra ATEC eller CONTITEC kan lett ha priser som overstiger 100 euro.
Mest ettersøkte varer i Remskive veivaksel hovedkategori: