Sentrallås For Top bilmerker
- Sentrallås MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Sentrallås AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Sentrallås VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Sentrallås MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Sentrallås SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Sentrallås defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Det er ingenting som bedre illustrerer bilens høyeste automatiseringsgrad, enn sentrallåsen. Etter noen vanskeligheter i løpet av de første årene, har den utviklet seg til en hendig og driftssikker teknikk som fungerer uavhengig av eventuelle elektroniske forstyrrelser. Det handler altså om et autonomt selvforsynt system av mekanisk type, som krever en liten smule elektrisk eller pneumatisk energi, men som fortsatt kan betjenes manuelt ved svikt i strømforsyningen. Selvfølgelig påvirker dette alle øvrige komponenter som åpnes/lukkes ved hjelp av denne innretningen.
Men det er feil å oppfatte sentrallåsen som bare et komfortabelt vakthund- eller blokkeringssystem. Det gjør det også mulig å koble til alle de lukkemekanismene man ønsker. Disse er samtlige sidedører, koffertlokk, tanklokk, lokk til hanskerom,skyvetak og rattlås. Det kan integreres ytterligere funksjoner for videre å optimalisere de tilkoblede komponentene. F. eks., koffertlokket kan være forsynt med en fjernstyrt elektromotor, som beveger gasstrykkfjærer oppover med ett knappetrykk, slik at bagasjerommet åpnes helt. Dessuten er det ofte integrert en startsperre, slik at uvedkommende personer ikke er i stand å flytte bilen uten å få tilgang til sentrallåsen. Betjeningen kan også innstilles slik at starteren først kan slås på etter at sentrallåsen er aktivert; dette gjør at innbruddstyver ikke kan starte bilen. Opprinnelig var sentrallåsens konstruksjon basert på undertrykk som skulle genereres på drosselventilen og lagres for senere bruk. Denne metoden har vært ustabil og utsatt for svikt, selv da sentrallåsen fikk en egen separat kompressor. Først etter at pneumatisk utstyr ble erstattet med elektronikk, ble systemet problemfritt. Impulsen for anlegget kan genereres via radio- eller infrarød kontakt. Dessuten kan begge måtene vel kombineres.
Fra bilens innside, kan betjeningen utføres med en knapp på armaturet, dersom tenningsnøkkelen allerede sitter i tenningslåsen, i kjøreposisjon. Dette gjør det mulig å blokkere sidedører, bagasjelokk og tanklokk, for å hindre tilgang fra utsiden. Det er nok å bare trekke dørhåndtaket innenfra for å få alle dørene automatisk åpnet. Nye reservedeler, såfremt det gjelder utskiftning, kan du til enhver tid rimeligst bestille og kjøpe i vår nettbutikk, som tilbyr et stort utvalg av etterspurte produkter, bl.a. vaskevannpumpe, viskergummi, tennplugg, eksosventil og bremseforsterker.