Slanger & radiatorslanger til alle bilmodeller
Slanger & radiatorslanger - Informasjon om funksjon, reparasjon og utskifting
Slangene i motoren har som oppgave å transportere alle de viktige væskene og bensinblandingene til deres destinasjon uten tap av substans. Ingen slanger er på noen måte de samme - hver slange har en bestemt størrelse og er laget av materialer som egner seg til den slangens oppgave.
Slangene i motoren
Dersom en lekmann åpner panseret kan han bli litt overveldet av labyrinten av slanger og ledninger. Men denne labyrinten har strenge ordre som følges av alle produsenter. Alle som ender opp med å forstå slangesystemet kan bruke denne kunnskapen til hvilken som helst bil.
For at en motor skal fungere trenger den luft, drivstoff og en tenngnist. Elektrisiteten transporteres gjennom linjene og kablene: ingen slanger brukes her. Men luft og drivstoff er typiske substanser relatert til slangene. Drivstofflinjen er laget av tynne gummislanger som er snurret inn i stoff. Rørene inni er vanligvis laget av aluminiumsbelg, som viser seg å være spesielt nyttig om vinteren, siden det tillater luften å forvarmes. Selve motoren har også noen ventilasjonsslanger som tjener til å slippe ut overflødig trykk skapt i motoren.
De fleste slanger er imidlertid i kjølesystemet i bilen. Der går de tykke gummislanger fra ekspansjonstanken eller fra radiatoren til motoren, vannpumpe eller termostaten og tilbake igjen. Andre typer slanger kan bli funnet i bremseforsterkeren og vindusvaskesystemet.
Defekter i slangesystemet
Slanger ødelegges av aldring eller på grunn av mekanisk-termiske intervensjoner. Hver slange, spesielt vannslanger, er designet til å feile hvis de skades. Dermed, hvis en bil for eksempel har en defekt topplokkpakning eller en defekt vannpumpe, er den første komponenten som ødelegges slangen, og hindrer dermed en fatal skade på motoren på grunn av en stempelfeil. Derfor bør du, hvis en slange feiler, finne roten til skaden på dens defekt. I tilfelle bitemerker eller slitemerker er årsaken lett å finne. En mår kan forårsake stor skade på slangene til bilen. En feil festet slange kan komme inn i en roterende komponent som trinsen og dermed forårsake skade. Hvis slangene allerede er porøse, er en liten trykkforskjell nok til å få de til å sprekke. Dette skjer for eksempel når et kjølesystem er forurenset med olje. Slangene korroderer i så fall gradvis fra innsiden og kan uventet sprekke. Olje i kjølevannet indikerer en defekt toppakning. Derfor bør du sjekke kjølevannet regelmessig.
Defekte drivstofflinjer produserer en sterk lukt inne i bilen og lekker dråper av drivstoff under den. Dette krever hastetiltak fordi ukontrollert utslipp av bensin alltid fører til høy brannrisiko. Defekte vakuumslanger i bremsenforsterkeren forårsaker endrede bremseytelser eller gjør bremsepedalen hardere å tråkke på.
Hvordan reparere et slangesystem
Utgangspunkt: Du bytter alltid en slange helt! For mange år siden ble en defekt slange helt enkelt kuttet av, reparert og brukt igjen. Dette blir i dag sterkt frarådet. En slange som lekker på ett sted kan i morgen sprekke et annet sted. Hver slange i motorrommet er egentlig veldig billige produkter som du ikke trenger å spare på. Til dagens priser er det ikke lenger verdt å utføre improvisasjon og lapping. En slange holder bare like godt som materialet den festes med. Du bør heller ikke spare på klemmer og braketter ved å bruke upassende løsninger. Disse delene er også billige produkter og de kan forbedre sikkerheten til bilen betraktelig.