Slavesylinder For Top bilmerker
- Slavesylinder MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Slavesylinder AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Slavesylinder VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Slavesylinder MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Slavesylinder SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Clutchsett
(10000 varer)
Svinghjul
(1628 varer)
Master sylinder (giversylinder)
(10000 varer)
Utløserlager
(8847 varer)
Clutch lamell
(10000 varer)
Clutchkabler
(8894 varer)Er Slavesylinder clutch defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Begrepene slavesylinder og hovedsylinder (mastersylinder, giversylinder...) ble en vanlig del av biltilbehøret, da hydraulikken vant utbredelse i bilindustrien. Hydrauliske systemer opererer disse to sylindrene med stempler for enkelt og signifikant øke trykkraften som skal overføres til bremsesystem, clutch og servostyring, men kan også benyttes på andre områder. Bare i bremseområdet brukes det særskilte fagord, siden det handler om et to-krets-system, der hovedsylinderen fungerer som tandemsylinder, som samtidig kan betjene begge bremsekretser. Derfor kalles mastersylinderen for master-bremsesylinder og slavesylinderen er kjent som hjulbremsesylinder.
Imidlertig sees det ingen forskjell på virkemåten av andre hydraulisk drevne sylindre. Når du trår på en pedal eller beveger rattet, får hovedsylinderen et kraftstøt via en stift (ventilløfte). Dette gjør at stempelet der skyves ned og trykker hydraulikoljen inn i slangen. Dette skjer med den kraft som bestemmes av stempelets overflate. Dertil kommer sjåførens fysiske styrke, som ikke ennå er forsterket. Ett eneste unntak er bremsen, fordi den har en serietilkoblet bremseforsterker. Til slutt kommer hydraulikkoljen inn i slavesylinderen og utøver trykk på det lokale stemplet, som umiddelbart flyttes. Ettersom den har en større overflate, skal den fortrenge mer olje og dermed tilføre mer trykkraft. I enden økes bare inngangskraften pga forskjeller mellom de to flatene.
Hvor stort stempelet må være i slavesylinderen, beror på hvor mye mekanisk kraft det bør generere. Slavesylinderen i et hydrkaulisk system er lett gjenkjennelig: den skal alltid være størst av de to sylindrene. Dette systemet har stått sin prøve: slavesylinder og hovedsylinder virker svært driftssikre og feilfrie sammen, så lenge de ikke er forurenset av skitten hydraulikkolje, noe som fører til slitasje. Nye sylindre samt alle andre deler som du trenger å bytte ut, finner du raskt og billig i vår nettbutikk, så vel som f.eks kjølevannslange, styresnekke, tåkelys, olje-temperatursensor, hjulbuer...