Bremsebeleggslitasje For Top bilmerker
- Bremsebeleggslitasje MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bremsebeleggslitasje AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bremsebeleggslitasje VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bremsebeleggslitasje MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bremsebeleggslitasje SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)
Blinklys
(10000 varer)Er Bremsebeleggslitasje defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Altid trygg, med bremsslitasjeindikatoren I et skivebremsesystem presses bremseklossene mot en roterende plate. Dette resulterer i at materialet slites av bremseklossen og bremseskiven under hver bremsing. Dersom bremseklossene blir helt nedslitt, vil bilens bremseevne bli svært dårlig. En bremseslitasjeindikator hjelper dermed sjåføren med å bestemme når en bremsepute må skiftes før det er for sent. Bremseslitasjeindikator: Enkel teknologi, betydelig effekt En fullstendig nedslitt bremsepute avgir høy lyd hver gang sjåføren trår på bremsepedalen. En uutholdelig slipestøy bør gi enhver sjåfør en klar advarsel om at det er på tide å få bilen på verksted så snart som mulig. På dette punktet er ikke trafiksikkerheten sikret lenger: Bremslengden er svært lang på grunn av de manglende bremseklossene, og bremseskivene slites raskt ut. Bremseslitasjeindikatoren oppdager dermed på en teknisk enkel måte når bremseklossene må byttes ut før det er for sent. Det er en kontaktledning inne i bremseklossen som kommer i kontakt med bremseskiven så snart bremseklossen slites ned til en viss tykkelse. Dette vil lukke en elektrisk krets og dermed utløse et signal på bilens instrumentpanel. Dette sikrer at føreren har nok tid til å få bilen inn på nærmeste verksted. Bremseslitasjeindikatorens komponenter Bremseslitasjeindikatoren består av følgende komponenter: - Slitasjekontakt - Bremseskive - Bremsekloss - Ledninger som går inn i interiøret - Indikator på instrumentpanelet Slitasjekontakten er en ledningsforbindelse som er festet direkte til bremseklossen og ledningen til interiøret. Den er festet til understellet og karosseriet ved hjelp av klemmer og braketter. Dersom disse mangler, kan også kabelbindere brukes. På grunn av sin nærhet til understellet, er også slitaasjekontakten en slitedel. Derfor erstattes den sammen med bremsene på de fleste typer biler. Slitasjeindikatordefekter En defekt slitasjeindikator blir vanligvis angitt på dashbordet med en gang. Da denne komponenten bare er en tynn kabel, kan den revne av innvirkning fra rusk som flyr opp eller skades dersom den kommer i kontakt med dekket eller bremseskiven. En defekt blir raskt identifisert og delen kan enkelt skiftes ut. Reparasjonsforsøk med lodding eller bruk av klemmer anbefales ikke. En ny slitekontakt koster ikke mer enn 15 euro. Revnet eller bitt av? En tilsynelatende revnet kontakt på bremseslitasjeindikatoren kan også være et resultat av et bitt. Enhver uforklarlig ledningsrevne bør resultere i at hele motorrommet kontrolleres for lekkasjer og bitemerker. Det er best å la motoren gå på tomgang til den når driftstemperaturen når man skal kontrollere. Dette kan gjenkjennes ved at viften starter opp. Dersom en slange har lekkasje i motsatt ende, indikerer dette typiske bitemerker fra for eksempel mår, og er tydelig bevis på besøk. Ultralydsenheter er mest vellykkede når det gjelder å beskytte bilen mot mårbitt. Vær imidlertid forsiktig når du kontrollerer tenningskablene. Disse må kun kontrolleres når motoren er slått av, ellers kan det føre til vonde elektriske støt! Bremseslitasjeindikator av kvalitet Når det gjelder bremser, er slitasjeindikatoren eller slitekontakten bare så god som sin verste komponent. Dette begynner med bremseklossene: De må være egnet for bruk sammen med slitasjeindikatoren. Det er derfor viktig å kjøpe riktige bremseklosser til bilen. Slitasjekontakten selv består av en lang ledning med to plugger og en sterk kappe. Til og med deler fra merkevareprodusenter kan kjøpes til gode priser, og det er derfor ingen grunn til å velge billige løsninger. Når bremseklossene skiftes, bør også bremseskiven kontrolleres. Bremseskiven er vanligvis klar for utskifting senest ved det andre bremseskiftet. Minste tykkelse på bremseskiven avhenger av kjøretøyet, for disse komponentene har forskjellige konstruksjoner. Internt ventilerte bremseskiver er for eksempel betydelig tykkere enn enkle bremseskiver uten ventilasjon. Dype riller og innrykk er også skadelige for bremseeffekten. En fullstendig overhalt bremse, inkludert klosser, slitasjekontakter og bremseskiver, gir garantert den nødvendige kjøresikkerheten. Siden overhaling av bremsene innebærer at hjulet fjernes, har man samtidig god mulighet til å sjekke akselstøvlene, strekkstenger og kuleledd.