Speedometerwire For Top bilmerker
- Speedometerwire MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Speedometerwire AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Speedometerwire VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Speedometerwire MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Speedometerwire SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5
Er Speedometer aksel defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Mekanisk hastighetsindikasjon takket være speedometer-kabelen Speedometer-kabelen er en del av bilens hastighetsmåler. Det er en rent mekanisk komponent som fungerer pålitelig selv om det elektriske systemet svikter eller motoren er slått av. Speedometer-kabelen kalles også noen ganger for "speedo-kabel" eller "speedometer-aksel". Speedometer-kabelen inngår i monteringen "virvelstrømspeedometer" Driftsprinsipp for et virvelstrømspeedometer Et virvelstrøms-speedometer realiserer hastighetsindikasjonen ved hjelp av rent mekaniske midler. Speedometer-kabelen er festet til et lite ekstra tannhjul som er plassert i kjøretøyets driv. Den består av en fleksibel aksel som går inn i en hylse. Det er et lag grafitt mellom skaftet og hylsen. Dette har som oppgave å hindre at den indre akselen svikter. En permanent magnet er plassert i den andre enden av speedometer-kabelen. Denne begynner å rotere når kjøretøyet er i bevegelse. Jo raskere magneten roterer, jo høyere er dens magnetiske trekkraft. Dette trekker med en annen aksel, som har en spiralfjær som hindrer den fra å vri seg. Jo raskere kjøretøyet beveger seg nå, desto sterkere er magnetfeltet som presser fjærakselen videre. En peker som angir kjøretøyets nåværende fart ved hjelp av en skala er plassert i den andre enden av fjærakselen. Defekter på speedometerkabelen En speedometer-kabel roterer permanent rundt sin egen akse under kjøring. Resultatet er konstante torsjonskrefter på innsiden. Dersom grafittsmøringen inne i hylsen avtar, vil en høy motkraft genereres av friksjonen. Dette kan føre til materiell slitasje på speedometer-kabelen, noe som til slutt resulterer i brudd. I dette tilfellet svikter speedometeret brått og går ikke lenger jevnt. Som en konsekvens er det ikke lenger mulig å lese hastigheten på riktig måte. En speedometer-kabel kan ikke repareres, bare erstattes. Den er montert på drivet og også på innsiden av instrumentbrettet på definerte punkter ved hjelp av splitstifter. Ved hjelp av et passende verktøy, som for eksempel en splitstiftstang eller en tang med bøyd tupp, kan speedometer-kabelen fjernes og erstattes med en ny del med bare noen få håndbevegelser. Dette innebærer vanligvis ikke erstatning av hele speedometer-kabelen, bare delen mellom drivet og permanentmagneten. De resterende komponentene til speedometer-kabelen er vanligvis vedlikeholdsfrie og varer normalt lengre enn bilen. Kjøp av speedometer-kabel fra tilbehørshandelen Speedometer-aksler er normale slitedeler. Prisen på disse starter på rundt 10 euro og de overlever vanligvis 100.000 kilometer. Selv om de teknisk sett er veldig enkle komponenter, krever produksjonen dyktighet og presisjon. Lavprisvarianter er kjente for å spare kostnader når det gjelder smøring. Dette er ikke synlig fra utsiden, men blir tydelig da komponenten har kort levetid. Derfor anbefales det sterkt å stole på kvaliteten som tilbys av kjente merkevarer. Selv om en speedometer-kabel er veldig billig, installeres de dypt inne i motorrommet. Dermed kan arbeidet med erstatningen bli ganske komplisert. En høykvalitets speedometer-kabel garanterer pålitelig hastighetsindikasjon for mange titusener av kilometer. Falske målinger fra speedometeret Dersom hastighetsmåleren viser feilverdier, er problemet vanligvis ikke forårsaket av speedometeret i seg selv. Vanligvis er dette et resultat av å bruke feil dekkstørrelse på kjøretøyet. Skalaen på hastighetsmåleren er basert på en definert konvertering av drivakselens hastighet inn i kjøretøyets hastighet. Dersom dekkstørrelsen avviker sterkt fra de tillatte størrelsene, er ikke lenger denne aritmetiske konverteringen fra drivakselen til hastighetsmåleren korrekt. Speedometer-kabelen fungerer også som en torsjonsstang som alltid har en viss indre elastisitet. Denne elastisiteten er nødvendig slik at den kan legges langs stramme radier. Denne indre vridningen kan imidlertid også resultere i avvik på hastighetsmåleren. Lovverket tillater at speedometere viser en hastighet som er 10 % raskere + 4 km/t. Farten må likevel ikke vises som tregere enn det egentlig er. Derfor kjører de fleste kjøretøy litt saktere enn det sjåføren ser på speedometeret.