Fjærer til din bil

Spiralfjær For Top bilmerker
- Fjærer VW GOLF
- Fjærer MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Spiralfjær BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Fjærer AUDI A4
- Fjærer VW TRANSPORTER
- Spiralfjær VW PASSAT
- VOLVO V70
- Fjærer AUDI A6
- Fjærer MITSUBISHI OUTLANDER
- Spiralfjær TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Fjærer FIAT DUCATO
- Fjærer FORD MONDEO
- Spiralfjær VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Fjærer SKODA OCTAVIA
- Fjærer TOYOTA RAV 4
- Spiralfjær MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Fjærer defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Tøff demping for komfortabel kjøring: spiralfjær
Spiralfjær er en essensiell del av opphenget. Sammen med støtdemperen, gir den komfortabel demping. En førsteklasses spiralfjær kompenserer for ujevnheter i veien, og forhindrer passasjerrommet påvirkes. Spiralfjæren er den vanligste formen for mekanisk demping.
Hvorfor både støtdempere og fjærer?
Fjæring i bilen kompenserer for større humper i veien. Ettersom de strammes på forhånd, presser de hjulet inn i hvert eneste hull den passerer, og sørger for at bilen opprettholder permanent kontakt med veien. Støtdemperne derimot, er bygd for mindre ujevnheter i overflaten, og gir pålitelig demping av steiner og mindre hull i veien. Støtdemperne og spolen danner fjærbeinet. Dempefunksjonene er alltid nøyaktig justert. Når støtdemperen skiftes ut, må den alltid passe med spiralfjæren.
Forskjellige fjæringssystem
Det aller første opphenget fikk bladfjær, og de ble installert i vogner. Bladfjær brukes sjeldent for biler nå til dags. Terrengkjøretøy og varebiler kan fortsatt ha dem på bakre aksel, men de blir gradvis erstattet av spiralfjær. En annen type fjæring brukes for beltekjøretøy. Her har torsjonsstag vist seg å være et bra nok element for opphenget. Særlig kompakte, samt mellomstore, franske biler, ble utstyrt med denne typen oppheng. Teknisk sett er torsjonsstag svært enkle: en stålstang med vridning langs den langsgående aksen. Installasjonen er ganske komplisert, og i familiebiler har den en sterk tendens til å ruste, og setter seg fast som et resultat av dette. Det gjør den enda mer vanskelig å bytte ut.
Plassering av spiralfjær
Generelt sett er det spiralfjæren og støtdemperen som utgjør fjærbeinet som enhet. På bakre aksler, kan det også brukes separate konstruksjoner med fjær og støtdempere i ulike posisjoner. To konstruksjoner for fjærbein er vanlig: støtdemperen plasseres i midten av spiralfjæren på de fleste fjærbein. Enkelte fjærbein har støtdemper og spiralfjær side ved side. Den kan erstattes på en gang som én enhet, akkurat som vanlige fjærbein.
Defekt spiralfjær
En spiralfjær varer ca. 100 000 - 150 000 km. Det svakeste punktet på komponenten er selve konstruksjonen. For at den skal være robust nok for å vare lenge, kan den overhodet ikke være korrosjonsbestandig. Rustfritt stål er for sprøtt til denne oppgaven og ville ha sviktet for tidlig. Produsentene utstyrer spiralfjær med elastisk, beskyttende maling. Tett kontakt med veien og kontinuerlig bevegelser ved festepunktet, gjør at den beskyttende malingen gradvis gnisses av. Da utvikler det seg rust og fjæren vil før eller senere bli ødelagt. Ødelagt fjær er synonymt med farlige kjøresituasjoner. Det anbefales derfor å kontrollere, og om nødvendig erstatte, spiralfjær ved fastsatte intervaller. En ødelagt fjær har en negativ effekt på kjørekvaliteten. Bilen trekker til en side, opphenget blir veldig bråkete og styringen blir veldig svekket. Hvis dette skjer, bør du umiddelbart kjøre til nærmeste verksted i lav hastighet.
Erstatning av spiralfjær
Det er enkelt å demontere en defekt spiralfjær: den kan kuttes ut med vinkelsliper og fjernes. Dette er også den sikreste måten: en ødelagt spiralfjær kan sprekke igjen i fjærkompresjonen, og forårsake en potensielt livstruende situasjon. Mesteparten av opphenget må demonteres for å installere ny spiralfjær. Fjærkompresjon må alltid brukes for å kunne installere ny spole. Alle provisoriske forsøk med strammestropp eller andre alternative løsninger er svært farlig. Et stort antall alvorlige ulykker, som oppstår under privat utførte bilreparasjoner, er et resultat av fjær som komprimeres uten egnet verktøy.
Kostnadene for ny spiralfjær
Prisen for en spiralfjær avhenger av bilen den skal installeres i. Små og kompakte biler trenger ikke så sterke spiralfjær som tunge sedaner eller høytytende racerbiler. Spiralfjær erstattes alltid per aksel. Prisene starter på ca. 30 euro per stykk.