Stabilisator For Top bilmerker
- Stabilisator MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Stabilisator AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Stabilisator VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Stabilisator MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Stabilisator SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8462 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)Er Stabilisator defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Trygt rundt svingen med stabilisator
Stabilisatorstaget er et elastisk element i hjulopphenget til bilen. Den har som oppgave å forhindre at bilen ruller mot siden, forbedrer kjøredynamikken og optimaliserer kjøreegenskapene.
Oppgaven til et stabilisatorstag
Når bilen kjører gjennom en sving, skrenser det indre hjulet utover. Det ytre hjulet komprimeres som et resultat av sentrifugalkreftene. Gjentatte endringer i belastningen kan få bilen til å vibrere kraftig og deretter rulle. Stabilisatorstaget installeres i bilen for å forhindre dette. Den skaper en motkraft og demper spretting i hjulene. Stabilisatoren arbeider proporsjonalt, og derfor er den kompenserende bevegelsen alltid optimal.
Stabilisatorens konstruksjon og plassering
Stabilisatoren er lang, buet stang av massivt stål, koblet til venstre og høyre side av akselen. Koblingen med hjulopphenget opprettes med stabilisatorledd. Kraftoverføringen oppstår gjennom torsjon.
Stangen går langs understellet på bilen. Den er ofte plassert under radiatoren. Det er veldig lett å komme til stabilisatorstaget.
Feil på stabilisatorstag
Kjøredynamikken til bilen påvirkes i stor grad av brudd på stabilisator. Kjøretøyet begynner å rulle og er svært vanskelig å holde under kontroll. De løse endene på den ødelagte stangen dunker mot understellet, og forårsaker en typisk bankelyd. Det er sjeldent at denne defekten oppstår. I teorien kan stabilisatoren ruste eller brekke som følge av brist. I så fall er bilen er meget gammel eller har ikke vært på kontroll på svært lenge. Gummilagrene på stabilisatoren er betydelig mer utsatt.
Erstatning av stabilisator
Det er ikke særlig vanskelig å bytte stabilisator. I de fleste tilfeller må bilen jekkes opp og hjulopphenget må demonteres. Det krever bruk av spesialverktøy, en såkalt fjærkompressor. Forsøk på å fjerne fjær uten egnet fjærkompressor kan ende fatalt! Stabilisatoren festes til karosseriet med gummibøssinger. Den er ganske enkel å demontere.
Dersom stabilisatoren ser intakt ut, kan du gjenopprette full kjøresikkerhet ved å bytte gummien. Dersom gummibøssingene er slitte, kan dem på leddene også være slitte. De som liker å spare foretrekker å bare bytte elementene i dempingen. Vi anbefaler alltid at alle komponenter i stabilisatoren byttes ut. Med tanke på hvor lite disse reservedelene koster, gir det ikke mening med halvferdige reparasjoner.
Andre deler som bør byttes også
Et hjuloppheng slites alltid ut jevnt. Når leddene og stabilisatorene i bilen er slitt, kommer følgende komponenter garantert til å gi opp snart:
- Kuleledd
- Parallellstag
- CV-mansjetter
- Støtdempere
- Fjærbein
Når stabilisatorstaget byttes ut, er mange av disse delene allerede fjernet eller lett tilgjengelige. Det er alltid lurt å erstatte alt som er utsatt for slitasje, som fjær. Det gjelder også for A-armen. Denne komponenten er ganske stabil. Likevel er det tid for å bytte gummibøssingene når du skal utføre vedlikehold på koblingsstenger og stabilisatorer.
Kostnadene for en stabilisator
En stabilisator er en stor og viktig komponent. Det må være i stand til å absorbere sterke krefter på en trygt og varig måte. Derfor bør du bare vurdere en merkevareprodusent, som også leverer til bilprodusenter. Det resulterer i høye kostnader for en stabilisator: du må regne med 200 - 350 euro for denne reservedelen. Det gir deg et komplett sett med gummi. Delen er viktig og derfor bør du ikke inngå kompromiss. Demonteringen er svært enkel og kan utføres med verktøy du har hjemme.