Stabstag (stabilisatorstag) til ditt kjøretøy

Stabstag (stabilisatorstag) For Top bilmerker
- Stabstag BMW 5-serie
- MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 3-serie
- AUDI A4
- Stabstag VW GOLF
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Stabstag VOLVO V70
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- Stabstag BMW X5
- MITSUBISHI OUTLANDER
- TOYOTA LAND CRUISER
- MERCEDES-BENZ VITO
- Stabstag VW CADDY
- BMW X3
- SKODA OCTAVIA
- TOYOTA RAV 4
Er Stabstag (stabilisatorstag) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Stabilisatorstaget er en relativt diskré komponent med viktig funksjon. Den overfører svingkraften i karosseriet til stabilisatoren. Målet er imidlertid ikke å kompensere for disse kreftene (oppgaven til opphenget), men å koble karosseriet bevegelser via gaffelledd til opphenget. Defekt stabilisatorstag kan føre til at kjørekomforten reduseres betydelig, og føre til at bilen “flyter”. Overser du dette, risikerer du alvorlige ulykker ettersom unnvikende manøvrer i farlige situasjoner knapt ville være mulig.
Hvor er stabilisatorstaget plassert?
- Stabilisatorstaget plasseres vertikalt, og du finner den rett bak forhjulene når de er dreid helt rundt. Avhengig av produsenten, installeres de enten bare på forakselen eller på begge aksler, men aldri kun på bakakselen. De er mindre tilgjengelige i denne posisjonen, ettersom bakhjulene ikke kan styres. Det kompliserer installasjonen ytterligere.
Hvordan fungerer stabilisatorstaget?
- De viktigste elementene i stabilisatorstag er forbindelsene, ettersom de definerer i stor grad hvilken type kraftoverføring som oppstår: direkte gjennom gjengende koplinger eller gaffelledd, eller indirekte gjennom gummibøssinger eller kuleledd.
- På den ene enden er stabilisatorleddet koblet til chassis (kjøretøyets karosseri) og den andre enden med krengestabilisatoren. Når chassiset går opp eller ned, blir bevegelsene tilstrekkelig overført.
Hva skjer om det oppstår feil?
- Et typisk tegn på defekt stabilisatorstag er banking ved foten, direkte over hjulene.
- Kjørekvaliteten svekkes gradvis. Først bare litt, men gradvis vil bilen begynne svinge mer intenst, noe som er spesielt merkbart i svinger. Det manifesterer seg som understyring.
- Når stabilisatorstaget er ødelagt, utsettes kjøresikkerheten for risiko. Det blir mer vanskelig å unngå farlige situasjoner på grunn av svekket kjørekvalitet.
Mulige årsaker:
- Stabilisatorstaget absorberer høy trekk- og trykkrefter, og utsettes konstant for belastninger under kjøring. Hovedfienden er materialtretthet fra belastninger, noe som er den vanligste årsaken til feil.
- I tillegg mister koplingene funksjonalitet som et resultat av belastninger og aldring. Skruegjengene kan bli skadet, gummilagrene blir porøse og kuleledd blir slipt ned.
Dra på et verksted eller bytte selv?
- På mange biler kan du bytte stabilisatorstag på egenhånd, uten problem. Du trenger ikke spesialverktøy og det er bare mulig å installere den i én retning, og dermed er det ikke mye som kan gå galt. Avhengig av produsent, må du være klar over at du kanskje må bruke et spesielt moment.
Tips for erstatning:
- Foran er stabilisatorstagene kun tilstrekkelig tilgjengelig når du dreier hjulene helt rundt. For bakakselen må bilen må heises og hjulene fjernes.
- Den største utfordringen er å eliminere belastninger, noe som forutsetter at opphengsleddet støttes med en spake. Bare da er det mulig å skru løs begge forbindelsene, eller lirke dem av med et brekkjern.
- Påfører du smøremiddel eller vaselin på gummilagrene og stabilisatorbøssingen, kan det gjøre dem enklere å montere.
Hva du må gjøre om gummilagrene er defekt
Ofte blir gummilagrene på stabilisatorstaget, som fungerer som en slags demper, porøse, sprekker eller fungerer ikke riktig lengre. Separat utskiftning er ikke enkelt, og i de fleste tilfeller anbefales det heller ikke. Det er ofte ikke mulig å se de små sprekkene på disse delene, selv for profesjonelle. De fleste produsenter inkluderer gummilager eller andre koplingsdeler i sett for stabilisatorstag. Dessuten må de erstattes langs hele akselen for å unngå slitasje på én side.
Hvilke kostnader kan forventes
Så lenge du avstår fra å teste grensene for kjøringen din hele tiden, trenger du ikke å bekymre for belastningen på stabilisatorledd. Vanligvis er det alder som påvirker dem mest. Etter omtrent 200 000 driftskilometer, bør det utføres en vanlig, visuell sjekk. Til syvende og sist, er 300 000 vanligvis slutten. Et sett med stabilisatorledd koster mellom 15 og 50 euro. Jo mer de koster, jo høyere kjørekomfort kan du forvente gjennom hele levetiden.
Selv tilsynelatende billige reservedeler som stabilisatorstag gir deg enda en mulighet til å spare. Når du besøker butikken vår, hvor vi ikke bare tilbyr daglige rabatter, men også spesialtilbud i tillegg til våre allerede beskjedne priser, kan du spare betydelig med penger.