Startmotor For Top bilmerker
- Startmotor MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Startmotor AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Startmotor VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Startmotor MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Startmotor SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Starter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Start i all slags vær med starteren
Starteren eller startmotoren brukes for hver eneste motor i bil og lastebil. Den aktiverer motoren og gjør bilen klar for kjøring.
Starterens konstruksjon og plassering
I de fleste biler plasseres starteren lett tilgjengelig på toppen eller på siden av motorblokken. Den kan identifiseres ut fra de to kablene, og den er formet som en sylinder. De tre viktigste delene av en starter er: pinjong, magnetventil og elektrisk motor. Den elektriske motoren til starteren er svært kraftig og genererer et høyt dreiemoment. Dette er nok til å flytte bilen flere meter i nødstilfeller.
Funksjonen til starteren
Når tenningsnøkkelen dreies, slår den på en elektromagnet som får magnetventilen til å bevege en spake, som igjen trykker ut pinjongen på starteres drivaksel. Den kolber pinjongen med starterens ringhjul på motorens svinghjul. Så snart som tannhjulene gjør kontakt, danner de drivmekanismen. Kretsen er stengt og motoren startes av startmotoren. En liten, men svært sterk elektrisk motor drifter motoren så lenge tenningsnøkkelen holdes i startposisjon. Moderne biler har derfor en på/av-bryter som forhindrer skade på starteren når nøkkelen holdes startposisjon for lenge. Når nøkkelen kobles ut, forsvinner det magnetiske feltet. En fjær trekker starterens drivende tannhjul inn og starteren stopper.
Feil på starter
Startere er som regel svært robuste komponenter, ikke spesielt utsatt for slitasje. I løpet av den korte funksjonssyklusen, utsettes de for sterke krefter. Derfor er det mulig at pinjongen knekker av, det pinjongen blir slitt eller den elektriske motoren blir utbrent. I de fleste tilfeller er det kablene som er årsaken til at starteren ikke fungerer. Den høye spenningen som kreves for å starte, øker korrosjonen på elektriske kontakter. Det er fornuftig å rengjøre kontaktene før du bytter hele starteren.
Reparasjon og utskiftning av starter
I svært spesielle tilfeller blir starteren montert på et sted som er vanskelig å komme til. I for eksempel Cadillac Northstar, er den plassert under eksosmanifolden. For de fleste biler er starteren svært lett å komme til. Den festes til motorblokken med fire til seks skruer. Den kan simpelthen skrus løs og erstattes med en ny komponent. Det er nesten umulig å reparere starteren. Huset er laget av trykkstøpt aluminium og er som oftest påklinket. Dersom spolen til den elektriske magneten eller motoren er gjennombrent, gir det ikke mening i det hele tatt. I så fall vil den være dyrere å reparere enn å erstatte. Startere har en tendens til å reagere fornuftig på gjennomtrengende væsker.
Enten det er olje, vann eller bensin: om motoren lekker, blir starteren ødelagt før eller senere. Den bør likevel kunne tåle en motorvask. Alle potensielle lekkasjer må fikses når starteren byttes ut. Det bidrar til en betydelig lengre levetid for den nye starteren. Hvis du oppdager korroderte, elektriske tilkoblinger når starteren byttes, må kontaktene til tennspolen eller batteriet sjekkes. Det kan være betydelig med korrosjon her også. Ved å polere kontaktene og påføre litt smøring for tetting, kan du raskt fikse de svake punktene.
Kjøp av ny startmotor
I tiden før internett, hvis du hadde en gammel bil og starteren ble ødelagt, var ditt eneste alternativ å besøke en gjenvinningsstasjon for å reparere bilen til en mer eller mindre rimelig pris. Du betalte en halv dagslønn for en brukt komponent av ukjent alder og holdbarhet. Disse tider tilhører fortiden. Prisen på nye startere har falt drastisk. Det er derfor nytteløst og unødvendig å installere en brukt starter. Prisen for ny merkevarekvalitet starter på ca. 80 euro. Med tanke på de billige prisene, er defekt starter ikke lengre et tegn på at bilen må på skraphaugen.