Stempelringsett For Top bilmerker
- Stempelringsett MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Stempelringsett AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Stempelringsett VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Stempelringsett MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Stempelringsett SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Stempelringer & stempelringsett defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Garantert kompresjon med stempelringer Stempelringene er svært små og delikate deler som er av vital betydning for at motoren skal kunne drives jevnt. De er installert i motoren, noe som gjør det svært kostbart å erstatte dem. De er skiftes vanligvis ut når en motor skal gjenoppbygges. Stempelringenes og stempelringsettenes funksjon og posisjon Stempelringer og stempelringsett er plassert på stempelet og forsegler det mot sylinderveggen eller foret. Stempelet har spesielle spor hvor disse for er montert. Sylinderen får sin kompresjon fra stempelringens plassering. Stempelringer kobles bare fra på ett sted. Det er dette som gjør monteringen mulig, og at de kan reagere når stemplene og sylindrene utvides med den nødvendige fleksibiliteten når motoren varmes opp. Stempelringsettet består vanligvis av tre ringer. Det er to kompressorringer og en oljeskrapering. Kompressorringene består av et meget hardt og sprøtt karbonstål. Derfor er de svært skjøre, spesielt når de installeres. Derfor finnes et spesielt verktøy, stempelringtangen, som er meget nyttig ved montering av stempelringer. Selv stempelringtenger av svært høy kvalitet fra det kjente merket Hazet, koster ikke mer enn 25 euro. Denne investeringen er verdt det, når man tar den store innsatsen som er involvert i utskiftingen av stempelringer og stempelringsett i betraktning. Mellom stempelringen og sylinderforing oppstår mye friksjon, og dermed kreves pålitelig smøring. Olje kastes kontinuerlig fra veivakselen mot innerveggen i sylinderforingen for å oppnå smøring. Dermed er veggen alltid smurt med olje for å forhindre friksjon under den spesielt kritiske senkingen av stempelet. Dessuten har kombinasjonen av karbonstempelringer og sylinderforingene av bronse i seg selv selvsmørende egenskaper. Oljeskraperingen er plassert mellom de to stempelringene for å hindre at olje rekker fram til forbrenningskammeret. Defekter på stempelringer og stempelringsett Stempelringer svikter gradvis eller helt plutselig. Dersom de ikke lenger er godt nok forseglet mot stigende olje eller trykket som oppstår fra forbrenningskammeret, vil det føre til motorfeil. Dette kan igjen føre til total svikt med betydelig skade på andre komponenter. Den kraftige friksjonen som påvirker stempelringene permanent, vil til slutt ha en eroderende effekt på disse komponentene. Man kan forvente at moderne stempelringer vil ha en levetid på ca 200.000 kilometer. Men dette avhenger sterkt av hvor godt bilen er ivaretatt, spesielt om man har utført regelmessig og riktig vedlikehold. Stempelringer er svært sensitive for manglende smøring. Dersom bilen ofte drives med full belastning under kaldstartfasen, kan de slites ekstra raskt. Dermed er ikke rednings- og brannbiler vanligvis noen god investering, til tross for at de ellers er godt vedlikeholdt. Gradvis slitasje på stempelringene merkes vanligvis ved økt oljeinnhold i eksosen. Først blir eksosen veldig blå i fargen. Mer og mer olje samles i turboladeren, inntil den til slutt lekker fra inntaksrøret eller mellomkjøleren. I tillegg kan kompresjonstrykket forsvinne fra veivhuset. Deretter kan det også oppstå oljelekkasje fra peilestaven. Dersom stempelringer ødelegges plutselig, svikter motoren vanligvis helt. Dette skjer også når stempelet kiler seg fast eller svikter. Overoppheting av motoren på grunn av kjølevæskelekkasje er vanligvis årsaken til denne mangelen. Utskifting av stempelringer og stempelringsett Vanligvis krever utskifting av stempelringsettet at motoren fjernes og demonteres fullstendig. Utskifting av disse delene er vanligvis en så omfattende jobb, at det normalt gjøres under en fullstendig gjenoppbygging. Dette omfatter for eksempel også utskifting av: - Vannpumpe - Oljepumpe - Ventilstamme-pakninger - Topplokk og pakning - Registerreim medremskive Vanligvis må man også slipe når man skifter pakning på topplokket. Topplokkets skruer må også vanligvis skiftes ut og de indre veggene blir vanligvis boret ut før installasjon av et nytt stempelringsett. Dersom motoren ble skadet etter at et stempel sviktet, må alle foringer bores og nye stempler med en større omkrets blir installert. Dette må gjøres samtidig på alle sylindere. Prisen på et stempelringsett starter på 6 euro. ATHENA er et velkjent merke på disse delene. En reparasjon av en motor med ødelagte stempelringer og stempelringsett, er en oppgave som en hobbymekaniker sannsynligvis vil bruke en uke eller mer på. Men, sliping av topplokket og boring av foret må utføres av et sertifisert autorisert verksted.