Støtdemper til din bil
Demper For Top bilmerker
- Støtdempere VW GOLF
- Støtdempere MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Dempere BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Støtdempere AUDI A4
- Støtdempere VW TRANSPORTER
- Dempere VW PASSAT
- VOLVO V70
- Støtdempere AUDI A6
- Støtdempere MITSUBISHI OUTLANDER
- Dempere TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Støtdempere FIAT DUCATO
- Støtdempere FORD MONDEO
- Dempere VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Støtdempere SKODA OCTAVIA
- Støtdempere TOYOTA RAV 4
- Dempere MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Støtdemper defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Opprettholder kontakt med veien
Støtdemperen er en del av opphenget i bilen, og i samarbeid med fjærene, begrenser opphenget overflødige bevegelser i kjøretøyet. Defekt støtdemper (demper) svekker kjøresikkerheten betraktelig. Heldigvis er det lett å teste opphenget i bilen.
Designet på støtdempere
Det finnes mange forskjellige konstruksjoner for demping. Hovedoppgaven til denne modulen er å redusere hastigheten på de sprettende bevegelsen i hjulet. Det gjør det mer komfortabelt å kjøre på ujevnt underlag. I gjennomsnitt har kjøretøy med støtdempere og fjær vist seg å være mest effektive. Sammen danner de fjærbeinet som bærer hele vekten av bilen. På forakselen, er støtdemperne vanligvis plassert i midten av spiralfjæren. Det gjør monteringsprosedyren både komplisert og farlig. Derfor er det svært viktig å bare bruke egnet verktøy når støtdemperne erstattes. Provisoriske løsninger kan ende fatalt!
På bakre aksel på personbiler, plasseres torsjonen eller spiralfjæren ofte vekk fra støtdemperen, noe som gjør det betydelig mye enklere å bytte den.
Egentlig er støtdemperen ikke noe annet enn en gassfjær, bestående av en sylinder med stempel på innsiden. Sylinderen inneholder komprimert gass. Når stempelet beveger seg nedover komprimeres gassen enda mer, og forårsaker dermed mottrykk. Bilen beveges oppover sammen med fjæren, og demper innvirkningen fra humper, noe som øker kjørekomforten betraktelig.
Defekter på fjærbein
Akilleshælen til en gassfjær er alltid pakningen mellom sylinder og stempel. Permanent trykk fører til at den gradvis mister effektivitet. Trykksatt gass slippes ut og støtdemperen blir ute av drift. Følgende symptomer kan oppstå:
- “Sprettende” kjørekvalitet
- Lengre bremselengde
- Vanskelig å kjøre gjennom svinger
- Hylende dekk
- Kjøretøyet trekker til en side under kjøring
Funksjonaliteten til støtdemperne er ganske enkel å teste. Parker bilen og trykk bilen kraftig ned på hvert hjørne. Dersom bilen spretter tilbake flere ganger, er støtdemperne defekt og må skiftes ut. Det er imidlertid bare diagnostikk på et verksted kan avgjøre dette helt sikkert.
Erstatning av støtdemper
På bakre aksel bør det være enkelt å bytte støtdemper. Bilen jekkes opp tilstrekkelig til at hjulet henger og støtdemperen er helt slakk. Den kan nå skrus løs og byttes.
På forakselen er det betydelig vanskeligere å bytte fjærbein. Utfordringen er å komprimere spiralfjæren for å kunne fjerne den interne støtdemperen. En spiralfjær kan bygge et enormt trykk: naturlig nok, ettersom dette gjør det mulig å dempe et kjøretøy, som veier opptil flere tonn, på en sikker måte. Bare verktøy for komprimering er tillatt, beregnet spesifikt for denne oppgaven. Det bør ikke utføres forsøk på å komprimere med reimer, eller andre eksperimenter. Det er ganske enkelt altfor farlig.
Kvaliteten på støtdempere og fjærbein
Selv om støtdemperen er en relativt komplisert komponent, er prisene vanligvis moderate. Når du kjøper nytt oppheng, avhenger det i stor grad av verdien på bilen eller hvor lenge den skal brukes på veien. Butikken tilbyr også billige dempere. Levetid og effektivitet avspeiles i prisen. Absolutt sikkerhet kan bare oppnås ved å velge kvalitet. Merkevareprodukter er alltid det beste valget, selv om det betyr å betale over 100 euro for et sett med støtdempere.