Frontfanger og bakfanger For Top bilmerker
- Frontfanger og bakfanger MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Frontfanger og bakfanger AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Frontfanger og bakfanger VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Frontfanger og bakfanger MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Frontfanger og bakfanger SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Sidespeil
(10000 varer)
Bakluke demper (gassfjær)
(10000 varer)
Sidespeilglass
(10000 varer)
Dørhåndtak
(9181 varer)
Dørlås & lukkesylinder
(8537 varer)
Innerskjerm
(10000 varer)Er Støtfanger defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Siden de første dagene av bilens historie, har støtfangere alltid betydd mer enn en enkel beskyttelse i tilfelle ulykker, selv om de senere nesten aldri ble oppfattet i sammenheng med kollisjoner. Før i tiden var det svært få biler på gata. Ikke desto mindre ble alle kjøretøy selv da utstyrt med en støtfanger, som for det meste tjente som slepestang. ADAC og profesjonelle borttauings-tjenester var da ennå ikke kjent, derfor måtte havarerte kjøretøy taues bort ved hjelp av en annen tilfeldig bil. Støtfangere har tilhengerfester for å kunne binde fast et slepetau til bilen.
Disse jernstengene ble festet til to punkter på bærerammen av karosseriet. Denne konstruksjonen har holdt seg nesten uforandret, men i en noe modifisert form siden 1945. Det var bare stengenes former som fra tid til annen forandret seg og senere ble forkrommet. Dette gjorde at ved en ulykke der de to innbyrdes avhengige stedene på rammen foldelte støtkraften mellom seg, slik at hver del mottok halv belastning (støtpåvirkning). Etter en alvorlig kollisjon var det merker som var godt synlige. Bulker, sprekker, flatklemte stykker og andre skader på støtfangeren var konsekvensene. Dersom en fotgjenger ble truffet, fikk han/hun ofte beinbrudd. Begge effektene kunne først begrenses etter at støtfangeren fikk sin moderne form. Dagens støtfangere tar imot støt med hele sin bredde, fordi den er plassert helt på sin bærer som sitter på rammen. Støtfangeren selv har en plastkappe på utsiden og dens kjerne består av skumstoff. Begge materialene har en føyelig struktur som gir etter ved sammenstøt, slik at kjøretøyet såvel som forbigående eller -farende blir mindre skadet. Ved svært lave hastigheter kan det hende at støtet blir fullstendig absorbert.
Som følge er det blitt færre skader og merker etter ulykker. Ettersom all støtkraft foldeles jevnt over hele overflaten, blir konsekvensene for bilens karosseri tilsvarende mildnet. Ødelagte støtfangere etter alvorlige kollisjoner kan ganske enkelt fjernes og lett byttes ut, dersom det ikke er større buler på bærerammen. Hva angår nye reservedeler, finner du raskt og rimeligst alt du søker etter i vår nettbutikk, for eksempel kamaksel, reimstrammer, styreapparat, tannreimsett o. l.