Støtfanger holder For Top bilmerker
- Støtfanger holder MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Støtfanger holder AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Støtfanger holder VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Støtfanger holder MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Støtfanger holder SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Sidespeil
(10000 varer)
Bakluke demper (gassfjær)
(10000 varer)
Sidespeilglass
(10000 varer)
Dørhåndtak
(9179 varer)
Dørlås & lukkesylinder
(8537 varer)
Innerskjerm
(10000 varer)Er Støtfanger holder defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Gjemt, men viktige - støtfanger holder
Støtfanger holderen er den delen som holder et kjøretøys kollisjonsbeskyttelse på en viss avstand fra karosseriet. Den består av en vinklet og sveiset metalldel. Støtfanger holderen er en del av kjøretøyets krøllet sone, akkurat som selve støtfangeren. Dens montering er veldig enkel.
Å holde kostnadene i sjakk i tilfelle av ulykker
En støtfanger er ikke lenger den sterke beskyttelsen mot alle typer av svake støt som den pleide å være. På grunn av hensynet til design og vekt er bilens støtfanger nå til dags laget av plast og temmelig skjør. Likevel har den en viktig funksjon: å absorbere svake støt for å unngå skader på karosseriet. For å optimalisere utførelsen av denne oppgaven holder holderen støtfangeren på en avstand som en håndlengde fra karosseriet, ved å lage en ekstra buffer mellom støtfangeren og karosseriet. Ved en kollisjon bøyer støtfangeren seg først, deretter holderne og til slutt den strukturelle delen av bilen. Dette reduserer reparasjonskostnadene. Dersom kollisjonen var svak nok til bare å deformere støtfangeren og holderne kan disse komponentene enkelt byttes ut uten å måtte sveises.
En støtfanger holder sitt design
Støtfanger holderen består av en metallkomponent med huller med et stående stykke metall sveiset på den. Hullene tar opp opp monteringsboltene. På den andre siden har holderen de nødvendige lager-elementene for å støtte støtfangeren. Muligens er disse skrueholdere også. Andre vanlige konstruksjoner er skinner eller push-fit systemer.
Hvor solid er en støtfanger holder?
På 1970 og 1980 tallet var det en regel i USA at bilen burde kunne gjennomgå en kollisjon ved i det minste 5 km/t fullstendig uskadet. Dette resulterte i enorme støtfangere utstyrt med veldig tunge holdere. I stedet for de vanlige støttende metallplatene ble det installert buffersystemer med en tilbakestillings-funksjon. Disse meget dyre og veldig tunge løsningene er ikke lenger i bruk. Spesielt i æraen av nærhets-varsling er ikke disse dyre og drivstoffkrevende kontruksjonene moderne. Nå oppstår det meget raskt skade på støtfangeren ved en kollisjon, spesielt siden de nå ofte også er malt i karosseriets farge. Likevel kan det forventes at det ikke oppstår skade på rammen ved en kollisjon i en fart av 8 km/t, selv om dette avhenger veldig av bilen.
Feil på støtfanger holdere
I tillegg til skade på grunn av kollisjon har støtfanger holderen en mektig fiende: rust. Selv om disse komponentene består av metall som er beskyttet mot rust med et zinkbelegg, kan grus eller årenes løp gradvis skade dette beskyttende laget. Korrosjon starter sitt destruktive arbeid og spiser opp holderne. Dette blir tydelig når støtfangeren plutselig er skråstilt. Innen det er så åpenbart kan 10 år passere. I mellomtiden bør støtfanger holdere jevnlig sjekkes for korrosjon.
Reparasjon av en støtfanger holdere
Det eneste som er vanskelig med å reparere en støtfanger holder er den skadefrie demonteringen av støtfangeres. På moderne biler krever det spesielle hensyn og utførelse i henhold til vedlikeholdsplanen. På støtfanger-området finner man kollisjonssensorene til kollisjonsputene. Dersom disse er aktiverte vil reparasjonen bli eksponensielt mer omfattende enn det enkle byttet av holderen. I noen tilfeller er det lettere å demontere støtfangeren sammen med holderne, og bare deretter fjerne holderne fra støtfangerne. Dette gjelder spesielt for systemer med skinner og push-fit systemer. Det er teoretisk mulig å sveise en støtfanger holder. De attraktive prisene på en reservedel gjør disse, for det meste utilfredsstillende, forsøk på reparasjoner unødvendige.
Kvalitet på støtfanger holdere
I teknisk forstand er en støtfanger holder en enkel komponent. Til familiebiler starter prisen på ca. 10 euro pr. stk. Likevel er bare bildeler av OEM kvalitet konstruert som tiltenkt av bilprodusentene på områder for presis passform, håndverk, rustbeskyttelse og bærekapasitet. Av denne grunn får du kun tak i støtfanger holdere som møter disse kravene fra bilprodusentene i vår butikk.