Støtdemper mansjett & anslagsbuffer fjæring For Top bilmerker
- Støvmansjett støtdemper & anslagsbuffer MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Støvmansjett støtdemper & anslagsbuffer AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Støvmansjett støtdemper & anslagsbuffer VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Støvmansjett støtdemper & anslagsbuffer MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Støvmansjett støtdemper & anslagsbuffer SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Støtdemper
(10000 varer)
Spiralfjærer (fjærer)
(10000 varer)
Fjærbeinslager
(10000 varer)
Støttelager fjærbein
(2549 varer)
Luftfjæring
(3169 varer)
Fjærskive
(985 varer)Er Støtdempermansjett og -anslagsbuffer defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Støv og grovere smuss påvirker alle bildeler som ligger på utsatte steder utendørs. Derfor er alle direkte tilgjengelige komponenter dekket så godt som mulig. Det er alle slags tetninger, som for eksempel flenser, belger o. l., som brukes overalt. For å beskytte støtdemperen, ble det oppfunnet en spesiell mantel, som kan sammenlignes med en belg som gjør at støvbeskyttelsesettet til støtdemperne må ta hensyn til demperens bevegelser. Samtidig var det ikke den beste idéen å bruke en belg i det fjærende beinet, fordi den bare ville forstyrre fjæren, og slites raskt på grunn av friksjon.
Så ble det skapt støvbeskyttelsesett av gummi, som gjorde at fuktighet eller støv ikke kunne infiltreres gjennom denne mantelen. Det er likevel alltid fare for at lekkasjer kan oppstå ved settets øvre og nedre ende. På grunn av kompliserte forhold inne i fjærbeinet, har det dukket opp flere varianter, men ingen kan anbefales som et universalmiddel. Som eksempel er det svært enkelt å bruke en fastlimt ring av skumstoffinnlegg som limes nedenunder. Ulempen med den er at ringen ikke forhindrer friksjon på demperen, fordi selve klebestedet lett kan bli oppløst. Elastiske Shock-socks ser ut til å være en annen fin utvei, men de vil også kunne slippe støv gjennom fra undersiden. I betegnelsen “Shock” finnes også “Boots”, som også sitter påklistret på demperens underside, men montering er komplisert. Tilbehøret “Cover” ligner på kortere “Boots”, som festes på støtdemperhuset. Alle ovennevnte konstruksjoner kan neppe anses som lovende, men noe bedre alternativ fantes det heller ikke. Monteringer viser seg å være høyst problematisk, med hensyn til tranghet i fjærbeinet. Dessuten må også bevegelighet av komponentene alltid tas i betraktning.
Likevel er det heller ikke fornuftig å unngå å bruke støvbeskyttelsesett, for i så tilfelle får støv, regn og is fri tilgang til støtdemperen, som da vil slites raskt. Kanskje lønner det seg altså å kjøpe ett komplett støvbeskyttelsesett for alle fire støtdempere, siden slitasjen på demperne vanligvis skjer omtrent samtidig. Disse og andre bildeler i høyeste kvalitet og til stadig lavere priser tilbys i vår nettbutikk. Kun ved noen få klikk, finner du hva du søker etter, bl. a. luftfilter, lenkearm, spoiler, turbolader, vindusvisker motor osv.